Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tippetråd pris Enyaq

Startet av OleBrummen, mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Noen foretrekker sikkert litt bedre byggekvalitet. Selv om det ble nevnt at Tesla hadde lengre erfaring med å bygge elbiler så tipper jeg mange vil foretrekke den opplevde kvaliteten Skoda forhåpentligvis kommer med.

Rusalka

Ang. hundebur, tenkte jeg vel mer på at Enyaq har jo en rettere linje ut bak.  På Model Y skråner jo taket mer nedover. Kan kanskje lage problemer med høye hundebur ?  Godt hende jeg tar feil !

SurSnasen

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Jeg bygger en Enyaq til 525 000 kroner som er så lik som den kan få blitt TMY til 566 000 kroner. Det du må ha lagt til Enyaq til 565 000 kroner må være ting du ikke får til TMY. Fra de 525 000 kronene kan jeg endog trekke ut 7 600 kroner, som senker prisen til 517 400 kroner, siden Enyaq kommer som standard med støtte for Apple Carplay og Android Auto, slik at man kan få fritt valgt navigasjon via mobilen over på skjermen. 

Videre, som Øyvind sider, så er det umulig å få til en fullgod sammenligning av bilene og priser. Og du er temmelig blind når du mener at Tesla er bedre på alt, og at man må være Tesla-hater om man ikke velger Tesla... 

hELgenen

Sitat fra: Marzo på torsdag 03. september 2020, klokken 09:59
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Noen foretrekker sikkert litt bedre byggekvalitet. Selv om det ble nevnt at Tesla hadde lengre erfaring med å bygge elbiler så tipper jeg mange vil foretrekke den opplevde kvaliteten Skoda forhåpentligvis kommer med.

Enig der,men noen videoer av enyaq som liggee ute viser panelgaps både ute og innvendig.
Må si det skuffende,og på pressebiler av alle ting.
Se f.eks videoen av den ene med brunt skinninteriør. Her ser man at det er store glipper i midtkonsollen i benhøyde på en av videoene.
Slikt hadde jeg ikke akspetert det...

tromsø

Får rattvarme på Enyaq også, det er ikke mulig på Y (dealbreaker for meg dessverre)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

s3xy

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 10:13
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 09:11
Bygger en Enyaq til 565 (uten vinterdekk), bygger tilsvarende TMY LR til 566 (uten vinterdekk).
TMY har bedre rekkevidde, langt raskere, lader raskere, har Tesla ladenettverk, og kan trekke 400 kg tyngre henger. Eneste grunn til å ikke velge Tesla, må være at mann ikke liker Tesla....

Jeg bygger en Enyaq til 525 000 kroner som er så lik som den kan få blitt TMY til 566 000 kroner. Det du må ha lagt til Enyaq til 565 000 kroner må være ting du ikke får til TMY. Fra de 525 000 kronene kan jeg endog trekke ut 7 600 kroner, som senker prisen til 517 400 kroner, siden Enyaq kommer som standard med støtte for Apple Carplay og Android Auto, slik at man kan få fritt valgt navigasjon via mobilen over på skjermen. 

Videre, som Øyvind sider, så er det umulig å få til en fullgod sammenligning av bilene og priser. Og du er temmelig blind når du mener at Tesla er bedre på alt, og at man må være Tesla-hater om man ikke velger Tesla...

Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

torlie

Det er vel ikke helt utenkelig at når største salgsrushet fra reservasjonsholdere er tatt ut at det kommer kampanjer utover neste år?

Dette i kombinasjon med prising av konkurrenter, inntog av diverse kina biler etc.

Om Model Y også settes ned utover høsten grunnet kronestyrkelse blir jo prisen veldig i disfavør Enyaq. Evt at Elon drar noe stort opp av hatten på battery day.

Uansett er konkurranse stort sett bra for oss kjøpere  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

SurSnasen

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y. 

ToWalkOrDrive

Jeg synes ikke at Tesla er selvsagt som beste valg. Føler de to bilene er svært ulike på mange måter.

Ser at Skoda har "oppvarmet frontrute" som standard på iV80. Jeg ville absolutt ikke hatt det om det innebærer varmetråder. Sist jeg prøvde med varmetråder i frontruten så kunne jeg ikke la være å se på de (på en Ford S-Max) - særlig om det var snø. Går det an å ta vekk fra bestillingen? Er jo totalt unyttig om Skodaen har tilnærmet varmeapparat som en Tesla...En får jo varme med en gang, så isen smelter jo på kort tid, om du da ikke allerede har forvarmet bilen. Men jeg er gjerne rar der- prøvde en bil med HUD, og syntes det og var forstyrrende, og øynene falt ned på de endrede tallene på fart hele tiden...

Angående massasjefunksjon, så skulle jeg gjerne hatt det. Setene i Model 3/Y er veldig gode, men på en Golf Stasjonsvogn så syntes jeg det var digg med massasje.

Angående 360 så synes jeg det er totalt unødvendig for Model 3 ettersom ryggekameraet er svært, med guiding-streker. I tillegg så vises og to mini-skjermer i skjermen det som kameraene i speilet viser (uten at det gjorde noe særlig bra for meg). Synes det er ekstremt lett å rygge riktig med Model 3. På Enyaq, hvor dashbordet er utrolig høyt så ser jeg at det kan være veldig nyttig med 360-kamera, siden det ikke er så lett å se hvor langt det er frem til parkeringsstreker når du kjører nesen inn. På Tesla går frontruten veldig langt ned, så du ser mer skrått mot bakken.

Det viktigste med bilen er jo hvordan den er å kjøre, og det kan du ikke lese gjennom en spesifikasjon. Folk har jo og ulike preferanser. Tester gjort av prototypen tyder på at Skodaen har en del mykere fjøring enn Tesla Model Y. Så dersom en bor et sted med mye fartshumper, trikkeskinner og dårlig asfalt så vil jeg jo tro at mange vil foretrekke Skodaen. Har og fått inntrykk av at Skodaen er designet på samme måte som Audi e-tron; at de ønsker at den skal føles som en bensinbil, sånn at alt går litt tregere i reaksjonen osv. Er jo veldig spent på Skoda i svinger. Alt ligger jo til rette for at det skal bli greit det og, med batteri i gulv osv.

Skal du fra Rakkestad til Bodø med Tesla så å kan du legge inn Bodø i navigasjonen (som er ekstrautstyr i Skodaen), og så vil Tesla-navigasjonen legge opp en rute som svinger innom foreslåtte Superladestasjoner. Teslaen skrur på ekstra varming/kjøling når det nærmer seg ladestasjonen for å oppnå høyest ladehastighet med perfekt temperert batteri. Dersom jeg forsto Skoda-sjefene riktig, så vil Skoda også tilby noe som vil kunne navigere til ladestasjoner.

På Teslaen er det jo en del veistøy. Har ikke hørt noe om hvordan det blir på Skodaen?

Teslaen har jo innebygged Netflix, Youtube og Spotify, og har en ekstremt rask datamaskin. Da Skoda-folkene skulle zoome inn og ut på kartet, så sto Skodaen og buffret i lang tid før de fikk zoomet....mye tregere enn Tesla i 2013, og enda mye tregere enn Tesla 2020 (Model 3). Får håpe dette bare var en halvferdig Skoda, og at det ikke blir så tregt i produksjonsbilene...

Angående aksellerasjon så savnet jeg ikke raskere aksellerasjon da jeg hadde 5,6 sek til 100 på Model S. Men da jeg fikk 3,3 sekunder til 100 på Model 3 Performance så aksellererer jeg oftere raskt enn jeg gjorde på Model S.....ikke bra...da blir det så raskt at jeg faktisk får et lite kick ut av det, noe jeg ikke gjorde med Model S. Bilen føles og på en måte vektløs.
Tesla Model Y                         2021-

s3xy

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D

ole-m

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 12:47
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 03. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 10:44
Poenget er jo at TMY utvilsomt er bedre enn Enyaq på rekkevidde, ytelse, ladenettverk, hengervekt, (ikke synsing med fakta) altså de viktigste tingene for en Elbil. Prisforskjellen for å da velge Skoda over Tesla bør være langt større. Sannsynligvis vil TMY gå ned i pris også.

Du gjør den forutsetning at alle skal ha den elbilen som har lengst rekkevidde, sprinter raskest til 100, og har det største ladenettverket. Men folk er forskjellig. Mange kan sågar klare seg med innstegsmodellen av Enyaq (iV50). Det er ikke alle som har behov for 4wd. Det er mange som aldri kommer til å behøve en hurtigladestasjon, eller som kanskje bare kjører langtur en sjelden gang. På ett år med e-tron har jeg ikke en eneste gang sett behovet for Teslas nettverk.
Og ytelse? Gjennomsnittsbilen her til lands gjør 0-100 på 10 sekunder (minst). Og de fleste bilførerne gjør aldri en kick-down.

Folk er forskjellig, folk vurderer forskjellig. Kanskje noen ønsker det meget innovative og nyttige Head UP AR? Så langt har ikke Tesla kommet i utviklingen. Mange synes det er fantastisk med Matrix-fjernlys i stedet for Tesla sin løsning som enten er full pupp langlys eller null pupp.
Kanskje ønsker folk en massasjefunksjon i førersetet når man ruller på langtur. Igjen, poeng til Skoda. Hvem har vel ikke sett klønete parkeringer rundt om? Area view (360-kamera) er da et fantastisk hjelpemiddel. Til tross for litt Elon-twitring for en god stund siden, så har Tesla ennå ikke funnet løsning for dette. Men det har Skoda.

Ta så ISOFIX. Mange barnefamilier rundt om. Og mange besteforeldre som har småbarn på besøk i bilen i ny og ne. En praktisk detalj her er at ISOFIX-ankerne ligger i en åpen brakett, skjult bak et utvippbart deksel i Skoda (VAG). Helt fantastisk når man titt og ofte skal ta ISOFIX-stolene inn og ut. På Model Y må du lirke ISOFIX-festet mellom kunstskinnet på sittepute og ryggpute for å komme til ankeret. Med risiko for å ripe opp og slite ut kunstskinnet.
Og pluss til Skoda for at de har ISOFIX i passasjersetet foran!

Som sagt, folk er forskjellig. Og Enyaq vil bli en fantastisk og gjennomtenkt bil. Alt er ikke perfekt, naturligvis. Ei heller med Model Y.

Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D
Når du først velger å sette ting på den usaklige spissen, så kan jeg jo informere om at enkelte også er opptatt av å ikke ha bilen på verksted, vente på å få time på verksted, eller ha lånebil - som for i hvert fall noen Tesla-eiere, tilsynelatende virker å være en hverdagslig realitet.

AJ82

Hehe... Kjære Skoda venner. Bare å holde seg fast fremover. Kommer sikkert til å komme mye fra teslafans her inne også. Alle andre forum opplever det. Intet nytt. Generelt best å overse, evt bare gi etter. Uansett ingen som slår Tesla.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

plataris

Jeg har lyst på Model X og har bare råd til brukt ca 2-3 år gammel, men kvier meg av én grunn: I en stresset hverdag med tre barn orker jeg ikke tanken på 3-4 verkstedbesøk i året. Og jeg tør ikke en gang tenke tanken på hva det kan koste meg etter 5 års garanti utløper. Ja, jeg har kjempelyst på den enorme bilen med god rekkevidde, godt ladenettverk, panoramavindu foran etc., men det er også en velbegrunnet frykt for hva det innebærer av verkstedbesøk. Da frister det mer med en ny bil til prisen av en tre år gammel X. Selv om vi ennå ikke vet hvordan Enyaq blir med tanke på vanlige feil etc., har man hvert fall 5 års garanti. Samtidig oppfyller både Enyaq og e-tron (hvert fall nesten) alle krav til småbarnsfamilie med tre barn.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Rusalka

#118
I alle år har bilkjøp vært en subjektiv sak.  Alle har sine krav og erfaringer.  Kjenner flere som aldri ville kjøpt Skoda uansett hvor bra den er.  Noen ville ikke kjøpt Tesla fordi de er usikre på et nytt merke (Husker godt skepsisen når Mitsibishi var ny!).  Noen vil kjøpe Tesla rett og slett fordi de her gode erfaringer selv.  Tesla gir nok også for en del også mer status. Tesla har jo vært nesten enerådende i dette skiktet i 5 år !!  Så det er klart mange er blitt frelst.  Noen kjøper f.eks. alltid Toyota pga  svært høy driftsikkerhet.  Noen kjøper Ford fordi de alltid har kjøpt Ford (min onkel ...). Dette er bra !   Vi kan velge å vrake men som oftest er det lommeboka som får siste ordet ...  Jeg har hatt 2 Forder, en Volvo og 2 Toyotaer.  Svært fornøyd med alle (untatt verkstedregningene på Galaxyen..).
Jeg f.eks. kommer nok til å velge Enyaq fordi jeg ikke har råd til Id4/Q4 og vil ha en bil som ligner mest på en tradisjonell bil ... (beklager Tesla ...) Vet jeg er gammeldags !!
Men vi er alle forskjellige og det er bra !!  Utsagn som f.eks. "Tesla er best"  er og blir subjektive.

tornaldo

Sitat fra: s3xy på torsdag 03. september 2020, klokken 12:47Ja folk er forskjell, noen er opptatt av massasje i sete på langetur, andre av rekkevidde og ladenettverk..... :D

Den største forskjellen er at andre her inne forstår noe du tydeligvis har vanskeligheter for, at man har ulike behov og prioriteringer.

Hilsen en som er på sin Tesla nr 2.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA