Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tippetråd pris Enyaq

Startet av OleBrummen, mandag 22. juni 2020, klokken 19:18

« forrige - neste »

kodax

Det kan jo også godt hende at det vil ta en stund før Enyaq blir produsert i noe særlig volum, slik at de uansett får solgt alt nå selv om de priser seg litt høyt, og så justerer de prisene etterhvert som de ser at det er nødvendig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Bjoris

#31
Tror egentlig det er lurt å kreve bestilling av bilen nå, da slipper en mange av disse som skal flippe bilene og tjene penger. Skoda tvinger ingen til å signere kontrakt, men slipper de som er villig til det frem. Må si jeg syns dette er 100% kurant, hvorfor skal du som satt med fingeren på knappen den dagen de la ut reservasjonen, men som ikke er sikker på om du skal ha bilen fortsatt få stå i veien for dem som er sikre eller som vil ta sjansen?

Er selv usikker, men syns det er helt greit om folk som vil bestille før de får sett den får komme forbi meg. Vurderingen blir om en skal skal ta sjansen og så heller selge om det ikke ble så bra som håpt eller om en skal vente å se om det er bra. Sjansen for å ikke få tilbake pengene er nok ganske liten og skulle tro at Skoda neppe vil bruke mye energi på å kreve depositumet om de har køer av folk som vil ta over bilen, men så er det denne usikkerheten da. Den dagen markedet er mettet da kan slikt slå hardt ut, men da tror jeg ikke det er mengder med reservasjoner i forkant..

Trond.m

Depositumet ble vel tilbakebetalt automatisk under coronaen. Men skriver du kontrakt så må man være forberedt på et gebyr for å kansellere. Hvis prisen oppfattes som gunstig er det nok liten risiko får å unngå tap ved å avertere bilen på Finn.

Mr Oizo

Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.

batterimannen

Sitat fra: TM på lørdag 29. august 2020, klokken 21:19
Depositumet ble vel tilbakebetalt automatisk under coronaen. Men skriver du kontrakt så må man være forberedt på et gebyr for å kansellere. Hvis prisen oppfattes som gunstig er det nok liten risiko får å unngå tap ved å avertere bilen på Finn.

Ikke automatisk. Du måtte logge inn på mitt bilhold og trykke på at du ønsket depositumet tilbake.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. august 2020, klokken 20:16
Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.

70-80% av utstyret er ikke nok. Da blir det over 550 og opp mot 600 for fullt utstyrt. Så kommer vinterdekk i tillegg?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Verius

Sitat fra: batterimannen på mandag 31. august 2020, klokken 08:25
Sitat fra: Mr Oizo på søndag 30. august 2020, klokken 20:16
Ringerunde fra selger på fredag. Visning hos forhandler ca 20-25 sept. Coupe anslått levering ca 6 måneder senere enn suv. Og som kjent 4wd 6 mnd senere enn rwd. Selger anbefalte sterkt største batteri og 4wd. Jeg skjønner det godt. Dette blir en såpass rommelig og anvendelig bil at folk forventer en del rekkevidde. I tillegg har man både taklast og hengerfeste, som igjen kan dra mye ekstra strøm. Forventer en 80X med 70-80 % av utstyret havner et sted mellom 500 og 550.

70-80% av utstyret er ikke nok. Da blir det over 550 og opp mot 600 for fullt utstyrt. Så kommer vinterdekk i tillegg?

Nok for hva da ?

For min egen del ser jeg for meg en relativt ribbet 80X , for å få lavest mulig pris og 4X4 med stort batteri før det innføres mer avgifter fra statens side.

torlie

Skoda har hele tiden signalisert at de fleste vil bli positivt overrasket over prisen, så da gjenstår det å se.

Angående den uttalelsen bør det være lov å håpe på at en Enyaq iV 80X First Edition (tilnærmet alt utstyrt) ikke ender på mer enn 510-530k inkl vinterhjul.

Ender den på 550-600k er det nok mange som føler den blir for dyr.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: torlie på mandag 31. august 2020, klokken 10:40
Skoda har hele tiden signalisert at de fleste vil bli positivt overrasket over prisen, så da gjenstår det å se.

Angående den uttalelsen bør det være lov å håpe på at en Enyaq iV 80X First Edition (tilnærmet alt utstyrt) ikke ender på mer enn 510-530k inkl vinterhjul.

Ender den på 550-600k er det nok mange som føler den blir for dyr.

Kanskje OT, men listeprisen på Kodiaq RS eks avgift og moms er 341.000 kr. For litt over 400.000 er den fullutstyrt.
I Tyskland er basisprisen 48.000 og litt over 60.000 fullutstyrt.
I Tyskland får man fort 12-15% rabatt.
Jeg kan ikke fatte at man legger seg veldig langt over disse prisene. Man snakker jo om en noe mindre bil.

chargedup

Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html ).

Er kun her i Norge vi har høye avgifter på fossilbiler (og ingen på elbiler) at elbilsalget er 50% og hovedgrunnen er jo at det i andre land er mye dyrere å kjøpe elbil enn tilsvarende fossilbil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stikkkontakt

Sitat fra: chargedup på mandag 31. august 2020, klokken 11:11
Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html )

En Golf er langt over 30.000 euro om du skal matche ytelsene og utstyret til ID3. I tillegg er ID3 vesentlig romsligere i kupeen.

ToWalkOrDrive

Dersom en sammenligner Skoda Kodiaq RS med Enyaq, og samtidig tenker tilbake på at Audi e-tron-prisene i Norge var tilpasset Norge, og mye dyrere enn i Tyskland, og tenker at Skoda Kodiaq RS begynner på 750.000 i Norge, så er det gjerne grunn til å tro at de putter litt av "avgiftsbesparelsen" i egen lomme, og heller velger en strategi hvor de setter en pris for å maksimere overskuddet enn å selge flest mulig biler, hvor begge måter er helt akseptable strategier. De driver ikke et miljøparti...de driver et kommersielt firma. De vil nok heller tenke på hvor mye folk er villige til å betale for bilen, enn hva den koster å lage....og så er det konkurrentene som må sørge for å lage konkurransedyktige priser og biler. Ser og at det er mye reklame for Skoda Enyaq nå, og det er veldig bra - det er et tegn på at de vil være i stand til å skaffe biler på sikt, sånn som Audi e-tron, hvor det og var mye reklame. Tipper 530.000 for 2WD 82/77 kWh....med noe utstyr...som grunnmodell.
Tesla Model Y                         2021-

Kires

Blir positivt overrasket om man får full pakke med vinterhul til under 600k.
Ser ikke noe grunn til at denne ikke kan koste mer enn en ribba e-tron 50, den vil da ha større batteri og mer utstyr.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

chargedup

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 31. august 2020, klokken 13:02
Sitat fra: chargedup på mandag 31. august 2020, klokken 11:11
Tipper en elektrisk bil er ganske mye dyrere å produsere. Se på fraprisen på feks fossil-Golf som starter på 20' EUR og id3 som starter på 35' EUR i Tyskland ( https://www.volkswagen.de/de/modelle-und-konfigurator.html )

En Golf er langt over 30.000 euro om du skal matche ytelsene og utstyret til ID3. I tillegg er ID3 vesentlig romsligere i kupeen.
Ja, det kan se annerledes ut hvis man må se på Golf GTI for å få noe i næheten av ytelser. Ja, innvendig str er forskjellig, men det vil jeg jo også tro Enyaq også er med hva den evt blir sammenlignet med som er fossilt ettersom den er designet som en elbil.
Se på feks up i fossil fra 13' EUR (der selv GTI med 110hk koster fra 18' EUR) vs el E-up fra 23' EUR (80hk). Skoda selger kun citigo-e i Tyskland så vanskelig å sammenligne det riktige merket, det samme gjelder også Seat. Poenget var bare at det normalt sett koster mer med elbil enn tilsvarende fossilbil. Motor/hk/0-100 osv koster normalt sett lite i elbil og mye i fossilbil, og de fleste elbiler har kun kommet i en motorstørrelse (selv om dette nå er i endring fra bla VAG).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Bjoris

De fleste som har bestilt TMY har long range og AWD for under 500, uten «Keiserens nye klær» FSD. Prisene pt er 557, men her kommer nok reduksjoner om dollaren holder seg som nå eller går enda lavere.

Jeg tror uansett at Skodaen blir dyrere med samme utstyr. Jeg blir meget overrasket om den blir under 550

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA