Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hyundai jobber med varmepumpe for økt rekkevidde på vinter

Startet av batterimannen, søndag 21. juni 2020, klokken 20:08

« forrige - neste »

batterimannen

En artikkel som viser at Hyundai jobber med varmepumpe, for å bli enda bedre på rekkevidde på vinterstid:

Den nye enheten samler overskuddsvarme fra en rekke komponenter. Den dekker ikke bare elektrisk motor, vekselrettere og hurtigladere, men også batteriet så vel som laderen til hjemmebruk. I teorien kan varmepumpen bruke energien fra alle enheter som trenger kjøling, skriver Hyundai i en pressemelding.

En uavhengig studie utført av Miljøverndepartement i Sør-Korea har vist at Kona Electric og Kia E-niro beholder 90 prosent av rekkevidden ved syv minusgrader og en kupétemperatur på 26 grader

https://www.tu.no/artikler/nye-varmepumper-skal-hjelpe-elbilene-til-a-beholde-rekkevidden-vinterstid/494614
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

Dette er vel ikke noe nytt. Systemet har vært slik hele veien.
https://electricrevs.com/2018/12/20/exclusive-details-on-hyundais-new-battery-thermal-management-design/

Saken er vel bare en skryte pressemelding fra Hyundai/kia som oppsummerer deres arbeid med varmepumpe teknologi i deres elbiler.
https://www.hyundainews.com/en-us/releases/3059

Konklusjonen er:
"Hyundai and Kia continue to hone and improve the heat pump system and other heat management innovations, with the technologies currently informing the development of next-generation EVs from each brand."
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA