Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkslitasje ved bagasjelokket

Startet av vifteovn, lørdag 20. juni 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

vifteovn

Hei

I dag oppdaga eg skade/slitasje i lakken på kanten av bagasjelokket og der bagasjelokket "treffer" skjermen bak.

Det er litt rart, for skjermen og lokket tar ikkje borti kvarandre i lukka tilstand. Iallfall ikkje nå, kanskje om vinteren med litt snø.

Har andre opplevd dette? Er det normal slitsje, eller noko garantiaktig?


 

Tom


Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

ladov

Har også dette. En del verre enn det disse bildene viser. Har lurt på om det er noe jeg kan justere men ser ikke noe åpenbart.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Vesel

Klarer å tyde det andre bildet, men ikke det første. Jeg har like merker som deg der, men også på den blå plasten utenfor. Fikk en bilpleiefyr til å kikke på bilen i går. Han mener det er fra bagasje som vi har tatt inn og ut. Det gir mening. Jeg har en elsparkesykkel på 20 kg som jeg ofte frakter i bagasjerommet, og er ikke alltid like forsiktig. De skal gå over hele bilen på onsdag, så er spent på hva de klarer å få til med det de kaller rubbing.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

vifteovn

#5
Årsak dei uskalerte bilete til å byrja med. Eg la ut innlegget via telefonen...

Eg forstår ikkje kva som kan laga denne slitasjen. Det er ei glipe på 2 mm mellom bagasjelokket og bakkanten, så dei skal jo normalt ikkje koma borti kvarandre.

Til informasjon så er det ganske likt på begge kantene av bagasjelokket.

Eg ser og at det er noko slitasje ved sida av baklysa på begge sider av bagasjelokket.

Forslag til teori: bagasjelokket er ikkje godt nok festa/litt slark, slik at glipa som normalt sørger for at dei harde delene ikkje kjem bortikvarande, nå dunkar litt borti kvarandre.




Vesel

#6
Klarer fremdeles ikke å tyde det første bildet. Er det glass du hviler fingrene på? De to siste er også litt vanskelige å tyde, men ser ut som det er ved baklysene. Du burde helst tatt et ordentlig oversiktsbilde i samme vinkel for hvert av bildene. Marker gjerne med en runding eller firkant hvor nærbildene er tatt.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

skysurfer

Har samme problem på både trunk og frunk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

knegg

Jeg så faktisk akkurat det samme selv i dag, helt uten å ha sett tråden din på forhånd.
Med meg er det helt nede i venstre hjørne. Den rører ikke når luken er lukket, men det ser ut som den ofte treffer når man "smeller" igjen lokket.
2020 Model 3

knegg

Sitat fra: Vesel på søndag 21. juni 2020, klokken 13:41
Klarer fremdeles ikke å tyde det første bildet. Er det glass du hviler fingrene på? De to siste er også litt vanskelige å tyde, men ser ut som det er ved baklysene. Du burde helst tatt et ordentlig oversiktsbilde i samme vinkel for hvert av bildene. Marker gjerne med en runding eller firkant hvor nærbildene er tatt.
2020 Model 3

daktari

#10
Alle bagasjelokk hviler i lukket tilstand på noen solide gummiputer. Disse kan jo gi etter litt og dermed kan gnissing oppstå. Med ekstra vekt på lokket (snø/is) vil kanskje problemet forsterkes. Du kan jo se om du kan skru de putene en mm lenger ut, uten av lokket blir vanskelig å lukke eller står merkbart opp.
Slitasjemerkene på sidene av bilen kan passe med gnikking, mens det på kanten av lokket vel så gjerne kan være fra bagasje. Oppretter-folk/lakkerere er vel best til å si noe om karroseriets tilpassing.

Og jeg ville vasket bort sandpapir-membranen før videre undersøkelser...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sitcom

Jeg hadde min bil inne på service bla. pga dette i dag. (slitasje på hjørnene av bagasjelokket og hjørnene av bakfangeren). Ble ordnet på garanti (tipper justering og polering eller lakkering). Er ikke helt fornøyd.. ble igjen noe lyserød hardt belegg på fangeren. men men.. Mitt bagasjelokk er ikke borti når det er igjen, så må være at det kommer borti hfangeren når man smeller igjen eller mens man kjører nedi og vekten presses ned.
Har sett flere bemerke dette på div fora. Anbefaler alle å sjekke sin bil.

Ingeniøren

Det er vel slikt som skiller en nybegynner fra de som har vært produsenter i årtider....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. juni 2020, klokken 19:42
Det er vel slikt som skiller en nybegynner fra de som har vært produsenter i årtider....
Sånn rent bortsett fra at slitasje ved dører og bagasjelokk også forekommer hos produsenter som har holdt på i tiår.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BalleK

Hadde dette problemet tidligere. Var inne to ganger til justering og lakkering. Jeg filmet i super slow motion når jeg lukket bakluka. På filmen kunne jeg tydelig se at bakfangeren (som er plast?) blafret og traff kanten på bakluka. Luka går også en millimeter eller to lengre ned når den lukkes, enn hvile-lukkestilling. Det er stoppe-plastknotter rett ved baklysene som kan justeres. Det kan skrus utover/oppover for å øke klaringen mellom luka og bakfangeren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA