Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Land med elbiltiltak.

Startet av Amatøren, lørdag 20. juni 2020, klokken 11:59

« forrige - neste »

Amatøren

Da kom Spania med på listen over elbiltiltak.  :+1:

Sitat fra: TU.noSpania innfører støtte til kjøp av elbil

En elbil kan bli 70.000 kroner billigere.


Mii Electric er produsert av det spanske, Volkswagen-eide bilmerket SEAT. (Foto: SEAT/Adrian Vazquez Gonzalez)

Tyskland og Frankrike har nylig innført rause støtteordninger for kjøp av elbil. Dette kommer i kjølvannet av pandemien, og skal bidra til å hjelpe bilindustrien og å komme nærmere sine utslippsmål.

Nå har Spania kommet med støtteordninger som skal hjelpe industrien, og meldte denne uken at de innfører direkte støtte til kjøp av biler med nullutslipp.

Det gis en bonus på inntil 4000 euro, tilsvarende ca. 43.000 kroner, for kjøp av elbil eller hydrogenbil.

Tidligere så har det vært diskutert sentralt i EU om en felles satsing eller krav.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

#1
Amatøren :+1: takker. Jeg hadde ikke fått med meg denne TU saken

Syntes kommentarfeltet der var så bra så jeg kopierte det rett inn under:

Uderzo skrev (42 minutter siden):
Kjempefin nyhet :woot:

Bra at flere nasjoner iverksetter tiltak som monner.

Og svarte en annen dette som jeg syntes var herlig skrevet: :+1: :+1: kopi under:


Agreed! Nå gjenstår det at flere land lager til tilsvarende avgiftsøkninger for biler som forurenser, slik at man får ytterligere effekt :)

Rollep

Dette gjøres først og fremst for å støtte bilindustrien, da bør støtten kun gjelde for biler produsert i Europa.

Vesel

#3
Da håper jeg vi snart vil se slike på Kanariøyene. Er veldig billig å leie småbiler der. Har kjørt både Seat Ibiza, Vw Polo og Opel Corsa der, alle fossil. Elbiler er deiligere. Mii Electrics 260 km rekkevidde er nok til å kjøre rundt hele Gran Canaria, tilbake til hotellet, og enda halve øya rundt.  :)

SitatDersom man samtidig vraker en bil som er 7 år eller eldre kan støtten økes til 5500 euro, skriver El País.
Spanjolene er ikke glad i gamle biler, nei. :D Kan se det på leiebilene også, som sjeldent har gått mer enn 10-20 000 km. Her til lands blir den gjennomsnittlige bilen 15-16 år før den vrakes.

SitatEn annen viktig forutsetning er at bilprodusentene og bilforhandlerne må tilby minst 1000 euro i støtte.
Lurer på hvordan dette vil fungere. De kan vel bare legge til €1000 på prisen til bilen. Kanskje det er en forutsetning at bilen ikke kan selges til høyere pris enn i andre markeder, eller ihvertfall i andre EU-land.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

pekle

[quote author=Vesel link=topic=52085.msg903839#msg903839 Spanjolene er ikke glad i gamle biler, nei. :D Kan se det på leiebilene også, som sjeldent har gått mer enn 10-20 000 km. Her til lands blir den gjennomsnittlige bilen 15-16 år før den vrakes.
[/quote]
Spania har blant de eldste bilparkene i EU med snittalder på 9,86år: https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/indicators/average-age-of-the-vehicle-fleet/average-age-of-the-vehicle-8

Men joda, litt yngre enn Norge (10,5år). Gjennomsnittalder privatbiler ved vraking er ca 18 år.

Trekkoppbil

Dette er på nivå med støtten i enkelte andre land, på f.eks 60 000 SEK, 7000 franske Euro, 7500 usd.

Så lenge det er moms på bilene, så ser jeg ikke på det som støtte, men en måte å flytte penger i ring på.

Det må da vel koste å flytte penger rundt på denne måten, og både reguleringer med skatter og støtteordnigner kan få uheldige virkninger.

Er det ikke enklere med den norske modellen hvor anskaffelse av private elbiler er ganske avgiftsnøytrale: Man slipper moms, og det er heller ingen støtteordninger av betydning.

Ordningen med cash-back på biler, kan derimot være lukrativ for momsregistrerte bedrifter, og subsidiene kan virke ekte i amerikanske stater hvor det er liten moms og høye støtteordningner.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA