Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Behov for simkort

Startet av larseld, søndag 21. juni 2020, klokken 07:22

« forrige - neste »

larseld

Hei
Jeg er ny i forumet og har akkurat kjøpt meg en 2019 first edition i-pace.

Jeg har bestilt et simkort for å sette i midtkonsollen for å koble bilen til nettet.
Derimot ser jeg at remote-appen allerede virker, det finnes med andre ord allerede et innebygd simkort et sted?

Hvilke fordeler er det da med å sette inn et datasimkort? Nettleseren blir neppe brukt.

Mvh
Lars

ardevd

Det stemmer at det allerede er et SIM-kort i bilen. Dette sørger for fjernstyring.

Ved å sette inn et eget kort kan du få trafikk-data i navigasjon og ruteplanlegging bruker nettbaserte ressurser for best mulig ruting. Det er andre ting også, som nettleser, live-appen, Wi-Fi hotspot, etc

Ingeniøren

I tillegg til de som er nevnt kan du bruke SIM-kort til å last ned oppdateringer mens du kjører - mye mindre kjedelig enn å gjøre det i garasjen.

Rene data-SIM er dyre i drift. Skaff et parallel data-SIM til det du har i mobilen, gir en helt annen pris på data.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Frank_M

Til oppdateringer og trafikkinformasjon på gps kan du òg benytte deg av Wi-Fi-sone på mobilen din. Funker like bra.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Tellus

Du trenger ikke eget SIM kort får laste ned oppdateringer, få real time trafikkinformasjon o.l.

Du kobler ganske enkelt bilen opp mot telefonen din og bruker telefonen som wlan router.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på søndag 21. juni 2020, klokken 10:03
Du trenger ikke eget SIM kort får laste ned oppdateringer, få real time trafikkinformasjon o.l.
Du kobler ganske enkelt bilen opp mot telefonen din og bruker telefonen som wlan router.
Ja, men hva er fordelen med det? Manuell oppkobling hver gang du ønsker det, vs automatisk?
For mitt mobilabonnement koster det ihvertfall ingenting for et ekstra datakort - og man slipper å tenke mer på den.

Frank_M

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. juni 2020, klokken 11:08
Sitat fra: Tellus på søndag 21. juni 2020, klokken 10:03
Du trenger ikke eget SIM kort får laste ned oppdateringer, få real time trafikkinformasjon o.l.
Du kobler ganske enkelt bilen opp mot telefonen din og bruker telefonen som wlan router.
Ja, men hva er fordelen med det? Manuell oppkobling hver gang du ønsker det, vs automatisk?
For mitt mobilabonnement koster det ihvertfall ingenting for et ekstra datakort - og man slipper å tenke mer på den.

For min del må jeg ha et egen abonnement (mobil dekket gjennom arb.giver)... men kobler seg automatisk til så lenge du har WiFi-sona på. Null stress.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. juni 2020, klokken 11:08
Sitat fra: Tellus på søndag 21. juni 2020, klokken 10:03
Du trenger ikke eget SIM kort får laste ned oppdateringer, få real time trafikkinformasjon o.l.
Du kobler ganske enkelt bilen opp mot telefonen din og bruker telefonen som wlan router.
Ja, men hva er fordelen med det? Manuell oppkobling hver gang du ønsker det, vs automatisk?
For mitt mobilabonnement koster det ihvertfall ingenting for et ekstra datakort - og man slipper å tenke mer på den.

Bilen min kobler opp automatisk til telefon (WLAN).
Når jeg derimot parkerer ved huset må jeg alltid taste inn passord på nytt av en eller annen grunn. Jeg er fortsatt på 15.2 så det kan hende akkurat dette har blitt bedre. Virker nesten det er gjort med vilje. Telefonen anses som trygg da jeg allerede har paret den over bluetooth, mens mitt eget hjemmenettverk er fy fy  :)

Fordelen med å bruke telefonen er at du ikke trenger å tegne et abonnenment på datasimkort.

Ingeniøren

Arbeidsgiver betaler mitt Data-SIM  :)

Dog, med fordelsbeskattning og mitt forbruk hadde jeg kanskje kommet billigere unna med min egen. Men har da finere telefon eller jeg ellers ville hatt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA