Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norgesferie med elbil?

Startet av Myrvang, fredag 19. juni 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

Myrvang

6. juli skal jeg kjøre Asker-Bergen-Stavanger-Kristiansand-Asker med e-NV200. Jeg kommer meg ca 150-180 km mellom ladingene, totalt er turen på ca 1300 km. Hvordan blir situasjonen rundt hurtigladerene i sommer? Det er 300.000 elbiler i Norge og en god del av de skal vel på bilferie. Jeg planlegger på bruke ca 10 dager på turen, men vil ikke at alle etappene skal bli befengt med ladekø. Kommer til å ta et par netter på campingplasser, da kan jeg kanskje lade over natta og starte med fullt batteri, men har planer om å sove ute i telt/køye i det fri også, så da får jeg neppe ladet. Skal ha med 2 barn på 5 og 7, så vurderer nesten å bruke A3en til kona.

Hva tror dere om trafikken på hurtigladerene i sommer?
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Thomas Parsli

Jeg tror det blir veldig mye kø, men hvis du lader tidlig om morgenen eller sent på kvelden kan det bli levelig.

Lad ved enhver anledning og bruk Type-2 når du har over 75% kapasitet.

Jeg ville planlagt godt, med alternativer hvis et er defekte ladere eller ekstrem kø.






2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Magnus Hansen

Det er jo noen uker til, så får vel et bedre inntrykk innen den tid. Og vi får se. Det blir mange elbiler ute på tur, men mulig lading fordeler seg mer jevnt utover uken enn ellers i året

Myrvang

Ja, starter med 2-3 netter på hytta til venner i Vang. Om det kommer frem i media eller her at det er totalt kaos mtp lading får jeg heller dra hjem, bytte bil og ta turen motsatt vei. Vi har ingen planer annet enn å være borte noen dager så kone og baby får litt tid for seg mens jeg tar med de største på en tur uten mål og mening annet enn turen og kosen.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Vollis47

Sitat fra: Myrvang på fredag 19. juni 2020, klokken 22:38
Ja, starter med 2-3 netter på hytta til venner i Vang. Om det kommer frem i media eller her at det er totalt kaos mtp lading får jeg heller dra hjem, bytte bil og ta turen motsatt vei. Vi har ingen planer annet enn å være borte noen dager så kone og baby får litt tid for seg mens jeg tar med de største på en tur uten mål og mening annet enn turen og kosen.

Da ville jeg virkelig satset på å kjøre elbilen. Ladekøer ( om det blir noe særlig) kan du benytte til lek med barna. Samt hyggelig prat med andre i køen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

#5
Leke med barna på en parkeringsplass et eller annet sted mens man må passe på at alle følger køen, og flytte bilen etter behov, er ikke akkurat optimalt. Det er bare enda et argument vi elbileiere kan finne på å bruke for å overbevise oss selv om at elbil er greit, mens i virkeligheten er det bedre å stoppe på et tidspunkt det passer, på et sted som faktisk egner seg til lek. Og jada, har hatt både hyggelige samtaler med andre ladende og trivelige stunder med barn og samboer under lading, men skal jeg være helt ærlig så sliter jeg med å se andre reelle argumenter for å kjøre langtur med elbil, kontra tilsvarende fossilbil, enn miljø og økonomi. Og om man må lade på Ionity til full takst, så er det omtrent kun bompengene som er forskjellen på den økonomiske delen, for driftskostnadene er da like høye som for fossilt. For e-NV200 sin del er det vel kun chademo som gjelder, så da er ikke Ionity aktuelt.

Magnus Hansen

Sitat fra: gr på søndag 21. juni 2020, klokken 14:40. Og om man må lade på Ionity til full takst, så er det omtrent kun bompengene som er forskjellen på den økonomiske delen, for driftskostnadene er da like høye som for fossilt..

Nå skal det sies at den bomregningen kan bli ganske heftig med fossilbiler på kryss og tvers i Norge

https://www.elbil24.no/nyheter/slik-unngar-du-prissjokk-pa-norgesferien/72545674


geear

Joda, men kjører man campingvogn med elbil og lader på Ionity så bruker man gjerne over 30,-/mil bare i strøm.

Men gi det 1-2-3 år, så er forskjellen langt fra det den er i dag. Her jeg bor betaler vi allerede halv pris med elbil, og merkelig nok, når regningene allikevel kommer, så har terskelen blitt mye mindre for å kjøre V12 til jobb i stedet for elbil. Dessverre går det den veien. Nå er det bare å vente på pisken i andre enden.  :o :P

Electrix

Tror denne problematikken er sterkt overdrevet. Forrige helg kjørte vi tur/retur Kristiansand - Bergen over fjellet (Hovden-Haukeli) og det var lite trafikk og lite biler på laderne. Hovden ladet vi fredag kveld på Tesla og der er det også en del andre hurtigladere. En annen Model 3 stod der, og så kom det en Porsche mens vi spiste over gata. Ytra Arna utenfor bergen hadde noe trafikk lørdag på dagen, men null stress. Røldal på vei tilbake var vi alene og så kom det en Model 3 litt før vi dro. Lite trafikk også.

Viktigste for å unngå kø er nok å følge med på aktiviteten på hurtigladerne på appen og eventuelt unngå enkelte om de ser ut til å være fulle. Folk er ofte flokkdyr og samles der det er flest ladere og best tilbud. Disse stedene er bra når det er lite eller middels trafikk, men kan være lurt å unngå de på dagene med mest trafikk. Lite vits å sitte 20 min i kø hvis det står ledige hurtigladere 2km unna...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RJK

Sitat fra: gr på søndag 21. juni 2020, klokken 21:27
Joda, men kjører man campingvogn med elbil og lader på Ionity så bruker man gjerne over 30,-/mil bare i strøm.

Men gi det 1-2-3 år, så er forskjellen langt fra det den er i dag. Her jeg bor betaler vi allerede halv pris med elbil, og merkelig nok, når regningene allikevel kommer, så har terskelen blitt mye mindre for å kjøre V12 til jobb i stedet for elbil. Dessverre går det den veien. Nå er det bare å vente på pisken i andre enden.  :o :P

Med konto og ladekort (app har ikke klart å starte i det siste) hos Chargepoint, så betaler jeg 72,96 per ladesesjon hos Ionity som ofte gjøres med over 40 kWh per gang, så det trenger ikke bli veldig dyrt. Det er til og med billigere enn introtilbudet dems. Men jeg følger med før jeg lader, for å se om prisen har endret seg siden sist. Sjekket nå for å se om det fremdeles er samme prisen, så jeg ikke skriver noe som er feil.

Med bilen min ligger jeg på snitt på 16,9 nå, med lite lokalkjøring, og mye motorveikjøring i både 100 og 110-soner, med 20 km over som standard der det er 80 eller høyere. I byen så likerjeg å kjenne kreftene i lyskryss. Altså ingen økonomikjøring, og dermed kostnad på 3-4 kroner per mil gitt at jeg klarer å holde meg rundt 2 kr per kWh når jeg lader hos Ionity. Tallene er godt avrundet oppover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Electrix på mandag 22. juni 2020, klokken 00:00

Viktigste for å unngå kø er nok å følge med på aktiviteten på hurtigladerne på appen og eventuelt unngå enkelte om de ser ut til å være fulle.
Det er i så fall ikke appen, men appene. Det betyr at det er tre-fire apper som må sjekkes, og man må ha full oversikt over hvilke tilbydere som finnes i nærheten av der man ønsker å lade. Dette samtidig som at alle uten i3 eller etron ønsker å komme frem med lav SOC for å få ok ladehastighet, og det skal gjøres mens man kjører. Og status på ladestasjoner er jo meningsløst å sjekke lang tid før man kommer frem, da er det jo ikke interessant. Og rett før man kommer frem er det jo for sent.

Nei, ferietur med annen elbil enn Tesla blir bare mas.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Kan se vanskelig ut. Prøver å finne ut om ladestasjonenen kan lade Zoe 40 eller 50 men finner ikke ut av det. Ladekartet på forumet er dessuten utdatert. Lurer litt på om det blir en Prius inntil ting blir lettere (2025?)

Myrvang

Frister mer og mer å bruke A3 til kona. 2,0 TDI Quattro er tross alt morsommere enn Evalia og ladekø.

Så får jeg heller betale 175,- eller hva det er på Hardangerbrua og 50 i Bergen og alle de andre bommene som er overalt. Norgesferie er ikke noe man gjør for å spare penger uansett, det er noe man gjør fordi grensene er stengt.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

ToWalkOrDrive

#13
Ja, det har jo stått en og annen artikkel om at de venter litt kaos.... Når en ser på Abetterrouteplanner.com, så ser en at du må lade 5 timer med mange stopp, om du ikke lader på overnattingssteder. Da la jeg inn at du hadde 24kWh batteri, men du har sikkert større, så det blir nok færre stopp.

Forøvrig så synes jeg lading med barn (hos Tesla) har vært veldig fint når været har vært bra. Det tvinger en til å ikke kjøre for langt på hver etappe, sånn at ungene ikke blir drittleie. Har hatt med fotball og frisbee. Men Tesla-ladere ligger gjerne litt mer landlig til, og ikke så mye inn i byer....men nært spisesteder likevel. På Tesla så ser en på navigasjonen i bilen hvor det er ledig og hvor mange, så har ikke prøvd å stå i kø, siden jeg alltid velger ladesteder som har ledig kapasitet...du burde gå på Nabobil og spør om å byttelåne Nissanen din mot en Model 3 Long Range mot mellomlegg :-)
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 13:01
Forøvrig så synes jeg lading med barn (hos Tesla) har vært veldig fint når været har vært bra. Det tvinger en til å ikke kjøre for langt på hver etappe, sånn at ungene ikke blir drittleie. Har hatt med fotball og frisbee. Men Tesla-ladere ligger gjerne litt mer landlig til, og ikke så mye inn i byer....men nært spisesteder likevel. På Tesla så ser en på navigasjonen i bilen hvor det er ledig og hvor mange, så har ikke prøvd å stå i kø, siden jeg alltid velger ladesteder som har ledig kapasitet...du burde gå på Nabobil og spør om å byttelåne Nissanen din mot en Model 3 Long Range mot mellomlegg :-)

Jeg har yngre barn enn deg, og her går barna tomme lenge før bilen. Blir mye lading på høy SOC og hurtiglader stadig til 100 %.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA