Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norgesferie med elbil?

Startet av Myrvang, fredag 19. juni 2020, klokken 21:41

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 23. juni 2020, klokken 18:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 13:01
Forøvrig så synes jeg lading med barn (hos Tesla) har vært veldig fint når været har vært bra. Det tvinger en til å ikke kjøre for langt på hver etappe, sånn at ungene ikke blir drittleie. Har hatt med fotball og frisbee. Men Tesla-ladere ligger gjerne litt mer landlig til, og ikke så mye inn i byer....men nært spisesteder likevel. På Tesla så ser en på navigasjonen i bilen hvor det er ledig og hvor mange, så har ikke prøvd å stå i kø, siden jeg alltid velger ladesteder som har ledig kapasitet...du burde gå på Nabobil og spør om å byttelåne Nissanen din mot en Model 3 Long Range mot mellomlegg :-)

Jeg har yngre barn enn deg, og her går barna tomme lenge før bilen. Blir mye lading på høy SOC og hurtiglader stadig til 100 %.

Ja, var stort sett på motorvei i 130+ i Danmark at det gikk fort nok å bruke opp strømmen før en ble sulten....og det var 5 år siden....
Tesla Model Y                         2021-

Myrvang

Jeg har 3 barn, hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt TMX, hadde jeg hatt 2 bar hadde jeg kjøpt TM3, for lading med annet enn Tesla er noe herk. Elbil er fint til hverdags, men ikke noe å satse på når man skal på langtur. De som mener ladekø kan brukes til hygge med familie har neppe prøvd det selv med familie (les barn) som ikke vil vente. Jeg har kjørt 9300 km med Evaliaen på 5 mnd, men da har jeg for det meste ladet i egen garasje og vært på noen turer med hurtiglading utenom rushtid.

Gidder ikke leie en annen elbil når jeg har en A3 stående, selv om TM3 er en morsom bil å kjøre :)
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

1000kwh

Sitat fra: Myrvang på torsdag 25. juni 2020, klokken 00:17
Jeg har 3 barn, hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt TMX, hadde jeg hatt 2 bar hadde jeg kjøpt TM3, for lading med annet enn Tesla er noe herk. Elbil er fint til hverdags, men ikke noe å satse på når man skal på langtur. De som mener ladekø kan brukes til hygge med familie har neppe prøvd det selv med familie (les barn) som ikke vil vente. Jeg har kjørt 9300 km med Evaliaen på 5 mnd, men da har jeg for det meste ladet i egen garasje og vært på noen turer med hurtiglading utenom rushtid.

Gidder ikke leie en annen elbil når jeg har en A3 stående, selv om TM3 er en morsom bil å kjøre :)
Ikke så lett med bensinbil heller: https://www.dt.no/rykker-ut-til-melding-om-slagsmal/s/5-57-1411706

;D

RJK

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 25. juni 2020, klokken 07:03
Sitat fra: Myrvang på torsdag 25. juni 2020, klokken 00:17
Jeg har 3 barn, hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt TMX, hadde jeg hatt 2 bar hadde jeg kjøpt TM3, for lading med annet enn Tesla er noe herk. Elbil er fint til hverdags, men ikke noe å satse på når man skal på langtur. De som mener ladekø kan brukes til hygge med familie har neppe prøvd det selv med familie (les barn) som ikke vil vente. Jeg har kjørt 9300 km med Evaliaen på 5 mnd, men da har jeg for det meste ladet i egen garasje og vært på noen turer med hurtiglading utenom rushtid.

Gidder ikke leie en annen elbil når jeg har en A3 stående, selv om TM3 er en morsom bil å kjøre :)
Ikke så lett med bensinbil heller: https://www.dt.no/rykker-ut-til-melding-om-slagsmal/s/5-57-1411706

;D

"Hva som forårsaket krangelen om bensinfyllingen er ikke på det rene."



Ja, virkelig et mysterium...  :laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jman76

Skal kjøre 4-5 mil nordøst for Oslo til Mandal 4. juli med 40-Leafen. Er forberedt på å svinge innom en god dose ladestasjoner, for her blir det nok trafikk, men mye vil nok likevel spre seg. 

Må klare turen på ni timer. Har trua og et stort isbudsjett ;)

RJK

Sitat fra: jman76 på torsdag 25. juni 2020, klokken 12:06
Skal kjøre 4-5 mil nordøst for Oslo til Mandal 4. juli med 40-Leafen. Er forberedt på å svinge innom en god dose ladestasjoner, for her blir det nok trafikk, men mye vil nok likevel spre seg. 

Må klare turen på ni timer. Har trua og et stort isbudsjett ;)

Med ABRP, utganspunkt Espa, nekter å senke hastighet for å spare meg en lading, og 110 % av fartsgrensen, så skal du klare turen på 7 timer og 14 minutter, inkludert ladetid.

Kommer jo selvsagt an på hvor mange ispauser du trenger utenom de fire foreslåtte ladestoppene, og når på fagen du kjører. Men 1 time og 456 minutter slingringsmonn, så burde dette være grei skuring om du bommer på de største utfartsdagene og utfartstidene. Litt mere spennende om du drar fredag mellom kl 13 og 14, og får med deg rushen ut av Oslo og gjennom Sandvika og til Drammen. Men selv da bør det gå.

Glemte linken med planleggingen:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=ca74100e-a0d5-4373-833c-97ddfcc930c6
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jman76

Jeg kan love deg at det ikke blir 110 prosent av fartgrensen på E18 med Leafen på en 40-milstur.
Plukker opp laderne som er rimelig raskt tilgjengelig, og tar kanskje en litt lenger stopp med AC. Ting pleier å ordne seg ganske greit, selv med elbil.

RJK

Sitat fra: jman76 på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:04
Jeg kan love deg at det ikke blir 110 prosent av fartgrensen på E18 med Leafen på en 40-milstur.
Plukker opp laderne som er rimelig raskt tilgjengelig, og tar kanskje en litt lenger stopp med AC. Ting pleier å ordne seg ganske greit, selv med elbil.

Vet selvsagt ikke hvordan du kjører, men satte 110 % for å sette et litt høyere forbruk. Samme årsak for å nekte å kjøre saktere for å spare batterier. Det interessante er at totalen for turen gikk ned med ca 15 minutter  i forhold til å holde fartsgrensen (håper du ihvertfall prøver å oppnå såpass), men tillater å senke farten for å spare batterikappasiteten og øke rekkevidden.

Min tanke med å prøve, var at høyere forbruk førte til større ladebehov og lengre ladetid, og derved trodde jeg det ville føre til lengre reisetid totalt.

Satte nå hastighet til 90 %, og igjen tillot reduksjon av hastighet, og da gikk reisetiden opp til 7 timer og 54 minutter. Fremdeles over en time slingringsmonn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA