Nå har jo halve landet her knapt sett en motorvei før med mindre man er oppvokst på østlandet så kanskje ikke rart det blir mye ymse 
Jeg har bodd hele mitt liv på Sørlandet og Vestlandet, hvor det er begrenset med motorvei. Der det er motorvei er det også ofte lite trafikk i forhold til på Østlandet. Inntill jeg fikk Model 3-en i fjor så hadde jeg kjørt lite på motorvei. Dette er ting jeg ser minst like mye av på Østlandet, hvor man burde ha lært seg å kjøre på motorvei nå, typisk fordi trafikken er tettere og derfor blir mer kaotisk.
Fordelen min er at det ikke er kjempelenge siden jeg hadde kjøreopplæringa, 11 år siden, så på det tidspunktet lærte man enkle regler som den at man alltid skal ligge til høyre når man ikke kjører forbi og man alltid har vikeplikt og skal blinke ved feltskifte. Den første regelen er så enkel og har så stor fordel at jeg undres litt hvorfor den ikke har nådd ut ennå. Tror grunnene er latskap mtp at det er lettere å go with the flow i midterste feltet fremfor å stresse med avstikkere og biler som skal inn på motorveien, samtidig som regelen ikke håndheves, samt sedvane som stammer fra gamle dagers krabbefelt.
Dette opplever jeg stadig, men på motorvei kan man i det minste kjøre forbi. Kjørte T/R Bergen Råde i pinsen og har ikke tall på hvor mange slike tullinger jeg ble liggende bak. Hastigheten varierer gjerne mellom 20under og 20 over og alltid på en slik måte at forbikjøring blir vanskelig.
Det kan man, men problemet er at man da ofte må bryte fartsgrensen, gjerne med mer enn man allerede gjør. Det skal ikke være nødvendig.
Dette kan man bare glemme i Tyskland. Tar i snitt et par sekunder før noen som kjører 100kmh raskere har tatt deg igjen og står på fløyten. Uansett hvor langt bak det så klart ut før man svinger ut og uansett hvor raskt man selv kjører. 
Tror det i Tyskland er ulovlig å sperre for biler bak som vil forbi når man har mulighet til å trygt legge seg i feltet til høyre, og at regelen blir håndhevet. Da er det gjerne greit at man lærer dette av hissige bilister enn av politiet. Det er med sånn jeg mener at opplæring i motorveikjøring burde foregå i Tyskland.

Her er jo den generelle kjøreatferden på motorveier FUBAR, så lite bra for vordende sjåfører å lære seg å etterligne.
Bare så det er på plass: Det er ingenting av det jeg har beskrevet som jeg tror gjøres av noen form for ondsinnhet, men kun av kunnskapsløshet og latskap. Det med for tidlig fletting er faktisk omvendt. Det gjøres ihvertfall delvis av en misforstått hensynsfullhet.