Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overdimensjonert jordfeilbryter type B

Startet av uche, fredag 19. juni 2020, klokken 13:43

« forrige - neste »

uche

Heisann,

Jeg vurderer å sette opp elbillader, og har lyst å kjøpe inn materialer selv, for å gjøre det billigst mulig.

Min hovedkurs er på 40A, og jeg har lyst å sette opp en ny 32A kurs for elbillading. Jeg tenker å bruke den sammen med tibber pulse, slik at ladeboksen blir lastbalansert og hovedsikringen aldri blir overbelastet.

Så spørsmålet er, jeg har funnet en billig jordfeilbryter type B 63A/30mA 2-pol, "CHINT NL210 Jordfeilbryter Type B 2-pol"

Vil det gå fint eller by på noen store problemer?

Vidar1979

63A er ikke noe problem men spørsmålet er om du bare vil ha enfas til elbilladeren din (du har valgt 2-pol bryter) og om du faktisk vil ha Chint.


mroek

Billig elektromateriell er ofte ikke like bra som dyrt elektromateriell. Du finner mange elektrikere som ikke vil ta i Chint-utstyr med en radiostyrt pinne en gang, og det er det en grunn for. Så har du selvfølgelig elektrikere som skrur opp hva som helst, men om du finner en elektriker som skrur opp dette for deg uten selv å ha påslag på utstyret er kanskje litt tvilsomt.

Du trenger jo heller ikke en jordfeilbryter type B om du monterer opp en dedikert ladeboks som har dette innebygd (og det har mange av dem). Da setter du bare opp en vanlig 32A jordfeilautomat (som har A-vern), men du kan også montere en 32A automatsikring uten innebygd jordfeilbryter om du har dette i ladeboksen og bruker dobbeltisolert kabel.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

chargedup

Off topic, da jeg holder meg unna det tekniske (det tar elektrikeren seg av ;D).
Chint er godkjent utstyr, så er ikke noe dritt med liksom CE godkjenning fra Aliexpress, men det har ikke høy stjerne blant elektrikere. Kompisen min som er elektriker monterer ikke Chint pga de oftere får reklamasjon på Chint (dette gjelder også feks dimmere fra SG armaturen som kunden ikke forstår og de da får klager på, selv om de kjøper alle downlights fra SG armaturen). Pga de er ansvarlige for jobben de har utført og dermed i realitieten sitter med produktansvaret skjønner jeg at mange velger å si nei til montering av utstyr kjøpt av privatperson.
Mange elektrikere har lave timespriser rundt 600-700 kr timen (i Osloområdet), de taper penger pr time de selger og vil derfor ikke godta at kunden stiller med delene selv. Andre igjen har høyere timespriser og kan ta en jobb der kunden har kjøpt delene selv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Erik Ola Ulvestad

Jordfeilbryter NL210 er vel ikkje ein overlastbryter sjølv om den er rata for 64A?  Du må i tillegg ha overstrømsvern, dvs ordinær automatsikring sidan du planlegg ny kurs. Vern med kombinert overtrøm og jordfeil Type-B (også kalla 'RCBO') er tradisjonellt jækla dyre og store, gjerne 6-7 modulbredder (avhengig av poltal) (feks Siemens/Gewiss, ABB, Schneider...).  Men, GARO har en genial kombiautomat i mindre format . Rekn likevel med kr 3.000+++ for ein slik. Resultatet blir at alle gjengs ladestasjonar vil måtte ha DC-RCM innebygd for ein vesentleg lavare totalpris.

Husk også overspenningsvern.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

rekorden

Sitat fra: mroek på fredag 19. juni 2020, klokken 14:08
Du trenger jo heller ikke en jordfeilbryter type B om du monterer opp en dedikert ladeboks som har dette innebygd (og det har mange av dem). Da setter du bare opp en vanlig 32A jordfeilautomat (som har A-vern), men du kan også montere en 32A automatsikring uten innebygd jordfeilbryter om du har dette i ladeboksen og bruker dobbeltisolert kabel.

En skal vel ikke ha både type A og B vern på samme kurs?
32A jordfeilautomat blir feil å bruke hvis en har type B i ladeboksen.

Lars C. Krogenæs

Tilbake til trådstarter. Beklager sen post.

Skal du sette opp ladestasjon, så kjøp en med innebygget DC-vern. (virker som du ser på easee, som har dette).Da kan jordfeilbryter typeB droppes, og du greier deg med vanlig jordfeilautomat. (strengt tatt trenger du ikke jordfeilbryter i det heletatt, men greier deg med en enda billigere automatsikring, hvis kabelen frem til ladestasjonen er dobbeltisolert (PFXP eller TFXP) Legg opp til 3-fas lading og 32A, selv om du har en liten hovedstrømbryter (OV). Med Tibber eller kommende Equalizer vil du kunne lade på maks fart uten at sikringen går.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA