Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

There Will Be Blood — Peter Mertens, Former Head of Audi R&D: “We All Did Sleep”

Startet av minibiti, fredag 19. juni 2020, klokken 08:39

« forrige - neste »

minibiti

This is a huge wake up call for most (if not all but one) auto makers...

There Will Be Blood — Peter Mertens, Former Head of Audi R&D: "We All Did Sleep" | CleanTechnica https://cleantechnica.com/2020/06/13/there-will-be-blood-peter-mertens-former-head-of-audi-rd-we-all-did-sleep/
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

1317142119

Jeg kom såvidt forbi fjaset om blekkspruter før jeg så denne setningen:

as the ICE (internal combustion engine) industry has grown up and real new innovation does not happen anymore

Og da ble det klart at vedkommende ikke er så troverdig som man skulle tro, samt at han har en agenda. Kan han så lite om bilindustrien, så har jeg ikke noen grunn til å tro at resten av artikkelen er full av fakta heller.


hgs

Sitat fra: 1317142119 på fredag 19. juni 2020, klokken 12:33
Jeg kom såvidt forbi fjaset om blekkspruter før jeg så denne setningen:

as the ICE (internal combustion engine) industry has grown up and real new innovation does not happen anymore

Og da ble det klart at vedkommende ikke er så troverdig som man skulle tro, samt at han har en agenda. Kan han så lite om bilindustrien, så har jeg ikke noen grunn til å tro at resten av artikkelen er full av fakta heller.

Det han i hovedtrekk sier er at tradisjonelle bilprodusenter kan ingen ting om software, og at det vil ta veldig lang tid før de vil lære det siden all produksjon av softwarekomponenter er satt ut til 1000vis av underleverandører og ikke har mulighet til å kommunisere med hverandre. De forstår heller ikke batterier eller elektriske drivlinjer særlig godt. Jeg tror det er mye riktig i det som hevdes her, og tror markedet også hvis du ser på Teslakursen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

OhmPaPa

Bra artikkel! Takk for linken.


Kan ikke skjønne annet enn at programvare vil bli viktigere og viktigere for bilene våre i fremtiden.

VW har problemer med programvaren i både nye ID3 og andre kommende modeller.

Dette er tydeligvis ikke lett. Mange kokker gir mye søl. Det samme gir kanskje mange underleverandører med hvert sitt system? Noe som artikkelforfatteren i sin litt lange forklaring sammenligner med en blekksprut som ikke helt klarer å styre armene sine.

Og nylig leste jeg at BMW og Mercedes sitt samarbeide om selvkjørende biler legges ned. Ford legger ned sin satsning og GM kutter i staben som jobber med Cruise.


Vil tro Volkswagen sin toppsjef vet hva han snakker om når han sier:

Herbert Diess, CEO Volkswagen Group, just in June 2020: "It will be years before we have reached the necessary level of expertise in software to be able to compete at the forefront."

"Even today, hardly a line of software code comes from us."

Without software, you lose the most precious asset you have as a consumer-oriented company: access to your customer.

Without software, you lose the gold of the digital age, customer data.

Without software, you are just what is left, a company assembling low-profit metal boxes assembling company — and low profit metal boxes are an exchangeable commodity.

1317142119

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 22. juni 2020, klokken 09:51
Vil tro Volkswagen sin toppsjef vet hva han snakker om når han sier:

Herbert Diess, CEO Volkswagen Group, just in June 2020: "It will be years before we have reached the necessary level of expertise in software to be able to compete at the forefront."

"Even today, hardly a line of software code comes from us."
Det er nettopp pga at VW er der de er i dag, at du ikke skal tro alt han sier. En boomer som trolig ikke engang vet hvordan han installerer en app på mobilen, kan ikke si noe om hvor lang tid VW bruker på å bygge sin egen IT-organisasjon. Akkurat der de er i dag, så tar det nok tid å komme ordentlig i gang. Men det forutsetter at de fortsetter i samme spor som i dag med de samme (åpenbart) ubrukelige lederne. De må jo endre organisasjonen for å tilpasse den nye hverdagen og da går det fort.

Det vil ikke ta mange år for en bilprodusent å komme opp på det nivået Tesla er på, hva angår IT. Tesla er tross alt selv beviset på at det går fort å bygge en IT-organisasjon med kompetanse. I 2008 bygget de om en Lotus og 3-4 år senere var de klar med en avansert og helelektrisk Audi (Model S). VW burde vært på samme erfaringsnivå mtp Egolf (Lotus) og ID.3 (Model S).

Det er ikke godt å si hva som er riktig for VW, men hvis ryktet stemmer om at de satte 10 000 IT-ressurser på ID.3 for å fikse feilene, så har de feil ledelse og driver med hodeløs brannslukking. Du kan dytte så mange tusen utviklere du vil i et prosjekt, men uten en dyktig IT-prosjektleder vil det uansett bli kaos.

OhmPaPa

Vel 13 - du sier jo selv at dette fører feil avgårde. Hvor er den unge fremadstormende ledelsen som VW holder på å bytte til?

Tesla var kjappe til å lage Model S sin programvare. Men de hadde den store fordelen at de lagde store deler av bilen selv og har slik full kontroll. VW satser fortsatt på å la underlevrandører lage mesteparten av bilen. Så lenge de holder på slik vil det være mye mere jobb å skrive programvare til en VW enn til en Tesla.

Jeg håper virkelig VW får dette til. Men jeg holder ikke pusten mens jeg venter. Krysser bare fingrene.

trikola

Det eneste store programsystem som tysk industri har fått på beina jeg vet om er SAP - og jeg har lest noen ord om at det er tvil om det er noe stort. Tyskland er stål (maskiner) og har vært det i 100-200 år.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Vollis47

Sitat fra: trikola på mandag 22. juni 2020, klokken 19:56
Det eneste store programsystem som tysk industri har fått på beina jeg vet om er SAP - og jeg har lest noen ord om at det er tvil om det er noe stort. Tyskland er stål (maskiner) og har vært det i 100-200 år.
Har hatt litt erfaring med SAP fra flere store selskaper. Tror ikke det hadde vært noe for styring av elbiler.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på mandag 22. juni 2020, klokken 21:46
Har hatt litt erfaring med SAP fra flere store selskaper. Tror ikke det hadde vært noe for styring av elbiler.
Nei, hadde fulgt med to konsulenter som hadde måttet patche software hele tiden for å holde bilen gående
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 22. juni 2020, klokken 16:49
Tesla var kjappe til å lage Model S sin programvare. Men de hadde den store fordelen at de lagde store deler av bilen selv og har slik full kontroll.

Nettopp. Akkurat samme prinsippet som Apple (og enda mer nå som de bytter fra Intel-prosessorer over til egne i kommende datamasekinger), og se bare hvor sømløst alle enhetene deres sanakker sammen! Det er ingen som er i nærheten av å få til noe ligndende. Samme er det med Tesla. De vet hvordan alt fungerer og kan skrive programvaren deretter i stedet for å måtte holde seg til et API og dets begrensninger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

1317142119

Sitat fra: cra på tirsdag 23. juni 2020, klokken 12:15
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 22. juni 2020, klokken 16:49
Tesla var kjappe til å lage Model S sin programvare. Men de hadde den store fordelen at de lagde store deler av bilen selv og har slik full kontroll.

Nettopp. Akkurat samme prinsippet som Apple (og enda mer nå som de bytter fra Intel-prosessorer over til egne i kommende datamasekinger), og se bare hvor sømløst alle enhetene deres sanakker sammen! Det er ingen som er i nærheten av å få til noe ligndende. Samme er det med Tesla. De vet hvordan alt fungerer og kan skrive programvaren deretter i stedet for å måtte holde seg til et API og dets begrensninger.
Apple bruker også APIer 😂

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 22. juli 2020, klokken 09:00
Apple bruker også APIer
Ja, men de (og Tesla) kontrollerer vel både APIene/protokollene og bruken av de, i motsetning til å forholde seg til standardkomponenter der man ikke enkelt kan utvide/endre funksjonalitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Dette handler ikke bare om software og effektiv interfacing, men også om å designe komponenter som er effektive, og lar seg styre effektivt av software.

Vi ser for eksempel at de fleste som designer elbiler med to motorer gjør ulogiske valg. Det er kjent at induksjonsmotorer har store tap. Da er det et dårlig valg å satse på en induksjonsmotor som primærmotor, mens den er et ypperlig valg som sekundærmotor (for bruk ved kraftig akselerasjon og retardasjon), fordi den kan kobles helt ut ved ganske enkelt å slå av strømmen til den.

Tilsvarende er de avanserte motorene som benytter permanentmagneter (gjerne kombinert med reluktans) helt ypperlige primærmotorer, men blir de koblet ut elektrisk mens de roterer, så fortsetter magnetene å indusere strøm i viklingene, noe som gir tap. 

Temperaturstyring av batterier er et annet område som er forsømt. På en ladestasjon står gjerne en bil og sliter med å få temperaturen opp, men en annen står med kjøleviftene på fullt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA