Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk med campingvogn

Startet av Øyvis Prøyvis, fredag 19. juni 2020, klokken 00:37

« forrige - neste »

Øyvis Prøyvis

Jeg forsøkte onsdag å kjøre med med vår E50AB og campingvogn (Hobby 540) for første gang. Første gang med campingvogn på Audien og min første gang med campingvogn overhodet. Turen var en smakebit på sommerferien og gikk fra Grimstad til Lillesand på E18 og tilbake på gamle E18. Litt småkjøring i boligfelt i start og slutt. Jeg nullstilte tellerverket 1 min etter start og endte derfor ca 10m høyere enn jeg startet.
Dette er ikke noen vitenskapelig test så jeg aner ikke dekktrykket (har 20" 5-eiket felg) og jeg så ikke SoC før/etter.

Distanse: 43,6 km
Snitthastighet 49 km/h
Kjøretid: 0h:53min
Forbruk: 35,9 kWh/100km
Temperatur: 20-22grd

Synes ikke disse dataene virker avskrekkende, og bilen virker på meg som en veldig stabil og med mer enn nok av futt.

Hadde en kjøretur fra Grimstad til Arendal (20,6km) ytre vei, rett etterpå, uten campingvogn, og forbruk på 17,2kWh/100km
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

OhmPaPa

Vil tro at e-tron som trekkvogn er reeen luksus sammenlignet med Volvo 245 som jeg har erfaring fra. Kjøpte selv elbil med krok (TMX) da planen er ny vogn etterhvert.

Hvis du ikke har sett den så anbefaler jeg artikkelen hvor elbil.no tester elbil-trekkvognene e-tron, TMX og EQC:

https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/

Og et godt råd derfra:

Konklusjonen? Bestått for alle tre, men altså med hver sine plusser og minuser. Når det gjelder økt energiforbruk, er det fornuftig å ta høyde for en prosentvis økning i energiforbruk på 80-90 prosent, på en tur av typen vi har tatt.

Dersom landskapet er relativt flatt, og man kjører jevnt, vil det bli en annen sak. Da kan det fort holde med 50-60 prosent mer enn du normalt bruker på samme strekning, men det er uansett viktig å føle seg fram – og ikke ta sjanser.

I praksis betyr det ikke å oppsøke området rundt 0 på rekkeviddeindikatoren. Avhengig av hvor godt cellene i batteripakken er balansert, kan nullpunktet faktisk komme før 0 – eller på minussiden.

THE

Når man er innstilt på at elbil og campingvogn medfører korte distanser mellom hver ladepause, så er mye gjort. Elbil er fantastiske trekkvogner, men på lange transportetappen med vogn kunne jeg godt tenkt meg minst 50% større batteri på min X100D.

Når man har ferie så er jo noe av poenget å ta livet med ro. Det finnes hurtigladere nesten over alt, og ved mange av laderne er det jo ting å finne på når man lader. Et tips er å ikke planlegge alt for lange dagsetapper da det kan bli mye stress for å komme fram. Sommeren 18 var vi i Danmark (fra Vestlandet) via Sverige med vogn. Lengste dagsetappe ble ca 800 km, men det planlegger jeg ikke å gjenta. I fjor sommer ble det tur med telt i stedet for vogn, mye på grunn av det ekstra ladebehovet og lengre reisetid med vogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tromsø

Sitat fra: THE på fredag 19. juni 2020, klokken 12:10
... Det finnes hurtigladere nesten over alt, ...

Ikke i Nord-Norge, langt fra ... så her må det til mye mer planlegging, særlig med vogn men det skal jo etter hvert bli bedre sier utbyggerne.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

THE

I kyststrøka i gamle Sogn og Fjordane er det også veldig spredt med hurtigladere, og når man kommer utenfor landets grenser blir det mer utfordrende å finne de lademulighetene som er der, og ikke minst mer styr med betaling for lading.

Håper uansett at neste sommer vil se mye lysere ut mtp. elbillademuligheter i nord. Både den Enovastøttede utbyggingen av CCS/ChaDeMO og Tesla sine planlagte superladere i Nord-Norge bør være klare til neste sommerferie. I år er det nok et godt tips ikke å feriere med elbil og campingvogn i den nordligste delene av Troms og Finnmark. I Nordland og sør i gamle Troms fylke går det vel med noe planlegging også nå i sommer?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Sitat fra: THE på fredag 19. juni 2020, klokken 12:37
I kyststrøka i gamle Sogn og Fjordane er det også veldig spredt med hurtigladere, og når man kommer utenfor landets grenser blir det mer utfordrende å finne de lademulighetene som er der, og ikke minst mer styr med betaling for lading.

Håper uansett at neste sommer vil se mye lysere ut mtp. elbillademuligheter i nord. Både den Enovastøttede utbyggingen av CCS/ChaDeMO og Tesla sine planlagte superladere i Nord-Norge bør være klare til neste sommerferie. I år er det nok et godt tips ikke å feriere med elbil og campingvogn i den nordligste delene av Troms og Finnmark. I Nordland og sør i gamle Troms fylke går det vel med noe planlegging også nå i sommer?

Forhåpentligvis kommer ladenettet utover Lofoten/Hinnøya, som vil gjøre den biten lettere for oss alle. E6 er vel OK utbygd i Nordland og Troms, men f.eks. FV17 er vel et sorgens kapittel foreløpig, men er utlyst anbud på. Vet ikke hvor langt den jobben er kommet, og om noen har fått tilslaget på den, men håper den kommer ca samtidig som utbyggingen i Finnmark og Nord-Troms.

https://www.tu.no/artikler/bygger-lynlader-nettverk-i-nordland/480026

Forøvrig er det en tråd om lading mellom Tromsø og Andenes over Senja, der det også er særdeles glissent nå.

https://elbilforum.no/index.php?topic=51912.0
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#6
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 19. juni 2020, klokken 11:32
Vil tro at e-tron som trekkvogn er reeen luksus sammenlignet med Volvo 245 som jeg har erfaring fra. Kjøpte selv elbil med krok (TMX) da planen er ny vogn etterhvert.

Hvis du ikke har sett den så anbefaler jeg artikkelen hvor elbil.no tester elbil-trekkvognene e-tron, TMX og EQC:

https://elbil.no/historisk-test-naer-140-mil-med-tre-elbiler-og-campingvogn/

Og et godt råd derfra:

Konklusjonen? Bestått for alle tre, men altså med hver sine plusser og minuser. Når det gjelder økt energiforbruk, er det fornuftig å ta høyde for en prosentvis økning i energiforbruk på 80-90 prosent, på en tur av typen vi har tatt.

Denne testen er veldig kul. Litt synd de fikk en e-tron med 21 tommers hjul, ellers tror jeg fjelletappen hadde blitt enda jevnere. Jeg synes også konklusjonen ift. forbruk blir litt feil, uavhengig av dette. Elbilforeningen er en av få som av og til viser SOC i stedet for å forholde seg kun til forbrukstall i instrumentene. Kudos for det. Det vi ser er interessant;

En fullading på Model X er ca. 105 kWh inkl. tap, mens det på e-tron 55 er ca. 89 kWh, dermed skiller det bare 2 kWh i forbruk på fjelletappen, fordel Model X. 40 kWh vs. 38 kWh. Det er under ett minutts lading.. EQC klokker også inn på 38 kWh, regnet ut fra at en fullading er ca. 86 kWh inkl. tap. I praksis helt likt forbruk på alle tre altså, hadde det ikke vært for hjulene på e-tron.

Model X kommer imidlertid klart lengst og har mange flere gode ladealternativer, selv om e-tron forflytter seg raskest, så lenge den har lynladere. Og de er det jo mange flere av nå enn da denne testen ble utført for bare ni måneder siden.. Model X er nok likevel best egnet til trekking av campingvogn eller tilhenger, med god margin, og trekker også tyngst, men personlig ville jeg aldri reist på ferietur med en bil uten bagasjeromsnetting. Med eller uten vogn. :o

Så er EQC taperen? Vel, den har mange av de praktiske egenskapene til e-tron 55, ca. samme rekkevidde mellom hver lading, til en hyggeligere pris, så kanskje den er mest for pengene?

PS! Vognene i testen hadde også brems, som utjevner forskjellene mellom bilene noe. Med vogn- eller henger uten brems vil e-tron ha en ørliten fordel pga. 3x sterkere regen, skulle man tro.

Tror ikke det blir noe problem å bruke e-tron 50 med vogn, så lenge man ikke skal reise veldig langt, i Nord-Norge, eller langt sør eller øst i Europa. Og noe venting må du belage deg på. Hvor går turen? :)

Her er en annen, uvitenskapelig test.
https://youtu.be/8a5bEEVooHI
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Vi har tenkt å ta for oss vestlandet. Vi starter med å kjøre over Haukelifjell og ned mot Haugesund. Deretter bærer turen oppover vestlandet, og håpet er å få med oss Atlanterhavsveien før vi vender nesa hjemover til det blide Sørlandet.
Hvis noen har noen anbefalinger av hva vi bør få med oss tar vi gjerne imot tips. Vi reiser med 2 små barn på 4 og 6 så vi kommer ikke til å stresse eller jage for å komme lengst mulig. Vi kommer så langt vi kommer på 2 uker.
Er det noen som vet om det er mulig eller fordel å booke seg inn på campingplasser, eller er det bare å dukke opp?
Jeg har forresten lest testen det blir referert til flere ganger og gleder meg veldig til å prøve selv. Det er alltid gøy å lese om andres opplevelser, men enda gøyere å prøve selv.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

automat

Det blir dårlig stemning i bilen av å komme til en full campingplass, og måtte begynne å lete etter neste. Jo senere man ankommer på ettermiddagen, jo større er risikoen. Og tilslutt ender man på en møkkaplass, sent på kvelden.

Jeg ville som minimum ringt og booket samme morgen, slik at man vet hvor dagens etappe ender. Tidligere, hvis man vil til populære campingplasser. Husk at dette er sommeren der «alle» skal på camping.

Og jeg ville lagt meg på samme campingplass i flere dager, som base for dagsturer. Parkering ved attraksjoner og ladere er lettere, og rekkevidden bedre, uten vogn.

Legg inn pausedager, der man gjør ingen ting. Fortrinnsvis på en camping med gode lekemuligheter for barna.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Vollis47

Er helt enig med "automat" kjør frem til fine campingplasser og bli der noen dager, med småturer ut fra disse. Du klarer likevel ikke å få med deg alt på en såpass lang tur på 14 dager. Det er bedre med noen få lengre etapper enn litt kjøring hver dag.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Øyvis Prøyvis

Tusen takk for gode tips. Vi får prøve å etterleve disse så mye som mulig.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Pippus

#11
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på fredag 19. juni 2020, klokken 00:37


Distanse: 43,6 km
Snitthastighet 49 km/h
Kjøretid: 0h:53min
Forbruk: 35,9 kWh/100km
Temperatur: 20-22grd

Synes ikke disse dataene virker avskrekkende, og bilen virker på meg som en veldig stabil og med mer enn nok av futt.



Nettopp ferdig med en lengre tur på 803 km over 4 etapper(e55). Ca halvparten på motorvei i 93 kmt indikert. Vogn Adria action som veier på nordsiden av 1250 kg. Over fjell på nesten 1100 m og fikk testet forbikjøring med vogn. Da var jeg fort oppe i "host" 120 kmt :o
Samlet snittforbruk på 38,5/100 km. Temperaturer fra 8-29 grader, litt regn men mest tørt føre.
Ved bruk av ABRP så tilsvarer dette å legge inn et forbruk på 470w/km@110kmt, tørre veier og 20 gr. for hele turen samlet.
Har kjørt vogn med en del forskjellige biler og e-tron er absolutt en av de bedre.

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA