Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe eller lease?

Startet av Snøfnugg75, torsdag 18. juni 2020, klokken 11:16

« forrige - neste »

Snøfnugg75

Nokon som har har innspel eller erfaringar?
Treng bil nr 2:

Kjøpe ein brukt elbil til 150 000
eller lease.

Km pr år ca 25 000.


Har fått tilbud på e-up til 2450 pr mnd inkl sørvis. Totalpris tre år 88 200

Alternativ kjøpe ein elbil feks Mercedes B-drive til ca 150 000 (2015-modell)
Kva er restverdi om tre år på ein sånn bil?



Elmo

#1
Kjøpe ny Seat Mii til 190.000kr.

Hvis du ikke liker Spansk bil så kan jeg si at den, og Skoda Citigo, lages på samme fabrikken som eUp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#2
Om du kjøper MB 250 for 150" og selger for 90" blir prisen tilsynelatende lik.

Men husk at ved leasing påløper overkjørte km og småskader og krav om kasko forsikring.

Ville heller kjørt Merce i 3 år for lavere pris enn en "pinglete" folkevogn.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. august 2020, klokken 08:31
Om du kjøper MB 250 for 150" og selger for 90" blir prisen tilsynelatende lik.
Lykke til med salg av MB250B ev om noen år.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

1000kwh

Sitat fra: Elmo på mandag 17. august 2020, klokken 17:13
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. august 2020, klokken 08:31
Om du kjøper MB 250 for 150" og selger for 90" blir prisen tilsynelatende lik.
Lykke til med salg av MB250B ev om noen år.
Du tror ikke en B-klasse vil være verdt 90k? Det er en kanon bil med plass og eeeeeeeenormt mye mer komfort en eup osv

RJK

Sitat fra: 1000kwh på mandag 17. august 2020, klokken 17:59
Sitat fra: Elmo på mandag 17. august 2020, klokken 17:13
Sitat fra: elektrolux på mandag 17. august 2020, klokken 08:31
Om du kjøper MB 250 for 150" og selger for 90" blir prisen tilsynelatende lik.
Lykke til med salg av MB250B ev om noen år.
Du tror ikke en B-klasse vil være verdt 90k? Det er en kanon bil med plass og eeeeeeeenormt mye mer komfort en eup osv

Alltids vanskelig å vite hvor mye mangelen på hurtiglading vil påvirke bruktbilprisen fremover. Spesielt nå som det er kommet, og fremdeles kommer fremover, mange andre biler som etterhvert havner i det prissegmentet som brukt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jan E-28

Hvordan vil lease vs kjøpe se ut nå om mva blir innført på deler/hele summen?

Eventuelt verdiøkning på en leaset bil vil jeg tro ikke kommer deg tilgode?
Om du velger å kjøpe etter utløp av periode vil det også kunne koste deg ekstra i form av økt bruktmarkedpris?

Mva på det over 600.000 er ikke lagt til ved inngåelse av leasing. Men kan leasingselskapet kanskje bli tvunget til å måtte legge til noen form for mva på fremtidig måntlig leie?


Jeg ble anbefalt av en forhandler å ikke vurdere leasing av ny bil i denne omgang pga eventuelt hva som kommer til å skje etter stortingsvalget.
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

RJK

Dersom det blir innført mva på leiebeløpet, noe det per tiden er fritak for på el-biler, så kan det i tilfelle slå negativt ut for deg. Men i og med at mva bare kommer på det som overskyter 600 K, så tipper jeg det ikke er du som vil slite mest med dette, om du ikke velger en veldig dyr modell med høy månedskost. En annen ting er vel at den vil være solgt i 2021, så lenge leieavtalen ble undertegnet så tidlig at bilen blir levert i år.

Leasingselskapet har vel uansett mva-fritak for bilkjøp på ice-biler i form av at de kan dra av MVA på regnskapet, så det viktige er hvordan reglene for mva på månedskosten faller. For bileier, leasingselskapet, betyr det vel uansewtt at bruktbilene kan selges med bedre fortjeneste.

På den annen side, leasing er vel fremdeles ikke spesielt gunstig, med mindre du selv vurderer at bilen du vurderer å lease, vil tape seg mer enn det leasingselskapet ser for seg. Det er i tilfelle å satse med høye kort i dag, så om du kan finansiere med lån, så hadde jeg definitivt valgt dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA