Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå blir det enklere å lade i Danmark og Sverige

Startet av elbil.no, torsdag 18. juni 2020, klokken 07:30

« forrige - neste »

elbil.no

Nå blir det enklere å lade i Danmark og Sverige

Nå kan du bruke Elbilforeningens ladebrikke hos E.ON i Sverige og Danmark, når landegrensene åpner igjen etter COVID-19.

Source: Nå blir det enklere å lade i Danmark og Sverige
Dette er en automatisk nyhetsfeed fra elbil.no Hjemmesiden til Norsk elbilforening

Orbit

.... men Elbilforeningens brikke kan kun være registrert hos enten E.ON, Circle-K eller Virta. Er brikken allerede registrert hos f. eks Circle-K, får du feilmelding ved forsøk på registrering hos E.ON.

Sitat fra: Orbit på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:56
Både CK og E-on bruker finske Virta for betalingsløsning. Så dersom du har konto hos en av dem, kan du bruke den samme til å logge på alle disse stedene (og evt flere som er driftet av Virta):

En sideeffekt blir også at du ikke kan bruke samme ID (epost/mobilnummer) til konti på tvers av disse, og heller ikke registrere samme RFID hos fler enn én av dem. Så når du bruker et e-on RFID-kort på en CK-lader, får du svenske priser (som er litt forskjellig fra de norske om du finregner på betalingene) dersom du ikke har slettet denne RFID-en hos e-on og så flyttet den over til CK. Du kan også logge inn med e-on konto (dersom du har dette på en egen epostadresse) i CK sin app, så det er alt for sammenflettet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 18. juni 2020, klokken 08:01
.... men Elbilforeningens brikke kan kun være registrert hos enten E.ON, Circle-K eller Virta. Er brikken allerede registrert hos f. eks Circle-K, får du feilmelding ved forsøk på registrering hos E.ON.

Sitat fra: Orbit på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:56
Både CK og E-on bruker finske Virta for betalingsløsning. Så dersom du har konto hos en av dem, kan du bruke den samme til å logge på alle disse stedene (og evt flere som er driftet av Virta):

En sideeffekt blir også at du ikke kan bruke samme ID (epost/mobilnummer) til konti på tvers av disse, og heller ikke registrere samme RFID hos fler enn én av dem. Så når du bruker et e-on RFID-kort på en CK-lader, får du svenske priser (som er litt forskjellig fra de norske om du finregner på betalingene) dersom du ikke har slettet denne RFID-en hos e-on og så flyttet den over til CK. Du kan også logge inn med e-on konto (dersom du har dette på en egen epostadresse) i CK sin app, så det er alt for sammenflettet.

Så lenge man opererer med forskjellige epostadresser, så går det muligens å ha individuelle kontoer.

Men jeg mener det er en uting å måtte be bruker/kunde operere med annen adresse enn den de selv ønsker å bruke.

Har allerede klaget både til E-On og Circle-K. Jeg mener det bryter med personvernregler at de ikke skiller i databasene. Her skulle ikke kryssinformasjon kunne kobles mellom de to selskapene.

Om det er Virta som styrer dette, og har eksklusiv mulighet til å hente info, eller om de selskapene kan se hverandres kunder, burde ikke være mitt problem å finne ut av.

Når jeg er kunde hos E-ON, så er det en avtale mellom meg og E-ON. Da må de være sikker på at min info oppbevares trygt og forsvarlig, og ikke mulig å hente for andre. Kortet/appen/RDID-en er min hemmelige nøkkel til mine data. Tilsvarende burde det være, og noe man burde kunne forvente, når jeg oppretter, eller forsøker opprette dette, hos Circle-K.

Derfor er dette fullstendig uakseptabelt av alle tre parter. Og jeg tviler sterkt på at de hadde sluppet billig fra det om de ble rapportert inn for de som styrer med GDPR.

https://no.wikipedia.org/wiki/Personvernforordningen
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

#3
Sitat fra: RJK på fredag 19. juni 2020, klokken 05:23
Derfor er dette fullstendig uakseptabelt av alle tre parter. Og jeg tviler sterkt på at de hadde sluppet billig fra det om de ble rapportert inn for de som styrer med GDPR.

Ja, dette er faktisk helt utrolig. Same gjelder jo Kople som bruker Fortum som underleverandør.

Veldig amatørmessig og totalt unødvendig.

Systemet vet jo hvilken lader man står på, og hvem som eier den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Utrolig.

Nå har folk klaget over at det er håpløst med stadig nye konti for å kunne lade etter hvert som flere ladeaktører kommer på markedet. Så når Virta Circle K Norge og Virta endelig har skjønt det (god stund siden nå) og laget fellesløsning så klages det på det.

Det er jo bare å registrere seg på den operatøren man bruker mest og få de to andre med på kjøpet.

En registrering få tre laderoperatører aktive og en regning/et kort trekk. - Endelig. Synd ikke flere er med på denne!

Jeg hadde håpet at Kople hadde gått med i det samarbeidet, men dengang ei. De var dessverre for tett koplet til Fortum allerede.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på fredag 19. juni 2020, klokken 07:42
Utrolig.

Nå har folk klaget over at det er håpløst med stadig nye konti for å kunne lade etter hvert som flere ladeaktører kommer på markedet. Så når Virta Circle K Norge og Virta endelig har skjønt det (god stund siden nå) og laget fellesløsning så klages det på det.

Det er jo bare å registrere seg på den operatøren man bruker mest og få de to andre med på kjøpet.

En registrering få tre laderoperatører aktive og en regning/et kort trekk. - Endelig. Synd ikke flere er med på denne!

Jeg hadde håpet at Kople hadde gått med i det samarbeidet, men dengang ei. De var dessverre for tett koplet til Fortum allerede.

Virte/E-On/Circle-K er ikke EN løsning, men tre separate innen samme database. Du får vel neppe beste pris hos den enkelte, vil jeg tro uten at jeg har sjekket dette grundig. Dessuten er dette feil svar på hovedproblemet.

Vi har kort allerede, og kortet kan knyttes til apper, men vi kan fremdeles ikke sveipe kortet eller scanne koden med bank-appen, eller bruke NFC på telefonen for å registrere mot bankappen på ladestasjonen/ladestolpen for å starte ladingen. Nei, vi må fremdeles lage kontoer, og registrere oss der. Og er vi heldige, kan vi begynne å lade fra appen.

Og, vi kan fremdeles ikke legge inn bilen som "bankkort" til kontoen, og så vil trekket gjøres automatisk bare ved å plugge laderen til bilen, om man ikke har Tesla og er på en SC-stasjon. Altså, fremdeles langt unna målet. De andre aktørene spille ikke på samme lag/i samme liga, men roter rundt på sin egen likke løkke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA