Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor CHAdeMO?

Startet av edyrli, torsdag 12. april 2012, klokken 14:35

« forrige - neste »

edyrli

Jeg lurer egentlig på hvorfor det satses på CHAdeMO som valg av standard for hurtiglading? Dette er jo en relativt kostbar løsning med selve laderern i stasjonen og en kommunikasjon mot bilen. Dette blir jo bare kompliserende og fordyrende.
Hadde det ikke vært bedre å bli enige om et standard uttak på f.eks.3 fas 400V 63A ? Så velge et passende støpsel. På denne måten ville det bli ekstremt mye rimeligere og bygge ut ladepunkt. Samtidig så vil det være lettere for fabrikantene og montere inn en lader i bilen som er tilpasset batteriet som sitter i den bilen som skal lades.
Jeg våger nesten gå så langt å påstå at CHAdeMO er et blidspor angående lading.

Bakdelen med "on board" ladere er jo at bilen blir litt dyrere og laderen ta litt ekstra plass. Det må uansett være en normal lader i bilen så det blir jo bare å bytte denne ut med en som tar 230v enfas og 400v trefas.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

mariowing

Dette har jeg ikke kjempemye greie på men det første som slår meg er at CHAdeMO laderene er digre og ville vel neppe passet inn i bilen? Sånn som de står og durer når de er i bruk så antar jeg også at det er noe digre vifter inni der, antar at det å flytte og transformere fra AC til DC osv med opptil 50kWh strøm generer en del varme og at det er vifter man hører når laderen står på. Mulig at omformeren i seg selv også lager en del lyd?

En CHAdeMO lader koster vel fra 250 000,- (uten montering) så det ville vel også føre til en helt umulig pris på bilen?

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rio

Hovedårsaken er jo at en 50 kW lader er stor og tung, og at siden de færreste elbiler trenger disse på daglig basis, så er det lite effektivt å kjøre rundt med en slik dødvekt.

Prisen fra Nissan på en CHAdeMO hurtiglader er nå nede i USD 9900,- - hvilket er meget billig, egentlig.

Det mange folk glemmer når det er snakk om hurtigladere er at det er ikke alle steder som har 60 kW tilgjengelig, og spesielt ikke nok infrastruktur til flere slike ladere. 60 kW er mye for de fleste steder.

Derimot burde det være mulig å "justere ned" disse laderne til 10 kW eller 20 kW, slik at de kan benyttes mange flere steder.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#3
Sitat fra: edyrli på torsdag 12. april 2012, klokken 14:35
Jeg lurer egentlig på hvorfor det satses på CHAdeMO som valg av standard for hurtiglading?
Dette er en standard som kommer fra Japan og som Toyota vel var lokomotiv for. Passer bra med Japans fordelingsnett.
Brukes i Norge fordi dette er den muligheten som finnes dersom en vil hurtiglade Leaf og Trillingene.
Sitat fra: edyrli på torsdag 12. april 2012, klokken 14:35

Hadde det ikke vært bedre å bli enige om et standard uttak på f.eks.3 fas 400V 63A ? Så velge et passende støpsel.
Det er det man har blitt enig om i Euraopa. Riktig nok med 2 ulike støpsler. Mennekes som er mye omtalt i dette forum, og en Italiensk variant.
Siden standarden er harmonisert kan en gjerne ha Mennekes stikkontakt fast i ladestasjon og tilhørende ende av ladekabel. I bilens ende kan en ha det bilens konstruktør har valgt innenfor de harmoniserte standardene.

Sitat fra: edyrli på torsdag 12. april 2012, klokken 14:35

Bakdelen med "on board" ladere er jo at bilen blir litt dyrere og laderen ta litt ekstra plass. Det må uansett være en normal lader i bilen så det blir jo bare å bytte denne ut med en som tar 230v enfas og 400v trefas.
Les det du finner etter søk på Renault Zoe
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

edyrli

Mange takk for alle saklige svar.
Ser ut som det er en del fordeler med en ekstern lader spesielt med tanke på størrelse å pris. En likeretter for så høy effekt vil nødvendigvis ta en del plass.
Siden bilen styrer ladestrømmen så antar jeg tilpasning til framtidige batteriteknologier ikke vil være noe problem. Det kan vel også tyde på at diverse Lithium baserte batterier vil være regjerende i mange år frammover så den dagen det kommer noe nytt og bedre så kan vi anta at dagens CHAdeMO ladere til trenger en oppgradering uansett.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

erik e

Litt fleip,men. Av erfaring er det som kommer fra Japan ganske gjennomtenkt. Bil og spesielt EL. fra Fankrike og Italia er vel (har meget lang erfaring med biler fra disse landene,og ELSKER dem) så som så.God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA