Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tragisk ulykke

Startet av daktari, tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:25

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juni 2020, klokken 10:21
daktari: hmmm er det lov å si til deg som tråd starter at jeg håper vi ikke ender opp med et forum der vi kommenterer på elbil ulykker

Konkrete ulykker kan man unngå å kommentere ja, men debatten om lynraske elbiler og uerfarne/unge sjåfører er relevant.
I min ungdom var Opel Ascona 2,0S en "rask" bil. Den brukte 10 sek på 0-100. Idag kjenner jeg mange tenåringer som har kjøpt/fått TM3D og P som 18-åringer. Min påstand er at de fleste med rykende ferskt førerkort har svært begrensede forutsetninger for å håndtere og vurdere de enorme kreftene og konsekvensene av å bruke de samme kreftene.

tss_trd

Prinsipielt enig i at vi ikke bør diskutere konkrete ulykker her, især dødsulykker. Denne tråden holder likevel en langt mer respektfull tone enn hva som kan sies om diskusjoner på feks facebook. Der slenger folk med leppen og har pekt seg ut årsaken til ulykken; høy fart.

På generelt grunnlag vil jeg anta det er flere faktorer som spiller inn. Feks mangel på veigrep. I denne saken har eier av bilen ikke gjort noe ulovlig og må ikke klandre seg selv. Når det er sagt, synes jeg det er åpenbart at myndighetene bør vurdere forbud mot piggfrie vinterdekk deler av sesongen på lik linje som piggdekk. Det er farlig og jeg ser svært mange biler som kjører rundt på dette året rundt.

Amatøren

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 20. juni 2020, klokken 10:34I min ungdom var Opel Ascona 2,0S en "rask" bil.

Jeg vokste også opp på den tiden hvor det var hot.

Min første bil var en Ford Fiesta 1300S så var jeg 'litt over' (eller skulle jeg skrevet under) noen andre kamerater når det gjaldt 0-100 km/t. Etter litt tid i en Ford Escort 1,6 LX ble det Ford Fiesta XR2. Egentlig en 'grombil'.

Nå var det ikke mye råkjøring fra meg på grunn av at jeg var for redd for å miste lappen og ikke økonomi for innbetaling til statskassen ved trafikkontroller. Litt ble vel fartsgrensene tøyd den gang og, men villmannskjøring ble det ikke.

Stort var det da en yppet på rødt lys med en Peugeot 205 GTI (riktig nok 1,6 liters utgaven) mot min XR2 med 1,6 liter forgassermotor. Hadde ikke tenkt å la meg friste, men han stirret slik på meg og ruset motoren gang på gang... Helt rett strekke foran.  ;)

0-60 km/t så hadde han en halv billengde på meg og da vi passerte 80 km/t hadde jeg over en billenges ledelse. Da ga jeg meg. Han slakket også av, men så ikke på meg. Så forsvant han.

Det ga et 'kick', men når jeg nå ser tilbake på den tiden så er jeg glad for at jeg hadde den selvbeherskelsen jeg hadde ved 18 års alder og oppover. Da jeg var 27 hadde jeg første tur på Autobahn. Heldigvis med ni års erfaring med bilkjøring, men forsto allikevel at man har mye å lære da også. Det gir et 'kick' når nålen passerer 180 km/t, men ikke så jeg bare skulle presse på. Ble mer rundt 160 km/t da selvbeherskelsen og fremhentet fornuft var større enn 'kicket'.

For mange så er det slik at et 'kick' gir veldig mersmak og gikk det bra i høy hastighet en gang så er man 'verdensmester' og klarer det sikkert neste gang også.

Når vi nå ser stadig tyngre og raskere elbiler, så mener jeg faktisk at bilfabrikantene bør få krav om at det skal leveres med en tredje nøkkel tredje som ferske bilfører under en gitt alder må bruke. Denne begrenser akselerasjon og topphastighet. - Ja, jeg vet jeg nå startet en brannfakkel og samtidig kastet bensin på den.


(Må innrømme at jeg fikk tillatelse fra kona på bryllupsreise fikk lov en gang å teste bilen på Autobahn. Det var et 'kick' å passere 200 km/t. Det holdt med det forsøket. Senere år så er vi mest komfortable med marsjhastighet rundt 160 km/t. Dieseldyret klarer uansett ikke mer enn snaut 180 km/t - Vil aldri finne på noe slikt i Norge. Har heller ikke gjort det da jeg var fersk sjåfør.)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

[quote
(Må innrømme at jeg fikk tillatelse fra kona på bryllupsreise fikk lov en gang å teste bilen på Autobahn. Det var et 'kick' å passere 200 km/t. Det holdt med det forsøket. Senere år så er vi mest komfortable med marsjhastighet rundt 160 km/t. Dieseldyret klarer uansett ikke mer enn snaut 180 km/t - Vil aldri finne på noe slikt i Norge. Har heller ikke gjort det da jeg var fersk sjåfør.)
[/quote]

He he ja kjenner meg igjen i det du skriver om Autobahn turer i ungdommen.

Nå er jeg voksen og selv om sykler og biler jeg kjører innemellom klarer både 250/300 så er jeg ferdig med alt for høy fart. Ikke duger jeg på bane heller. Blitt voksen og da tenker man mer på konsekvenser dersom noe skjer. På off veg følger jeg alltid fartsreglene. De som ikke gjør det bør bli tatt og få sin rette straff.

Rosstopher

Sitat fra: Amatøren på lørdag 20. juni 2020, klokken 12:47
Når vi nå ser stadig tyngre og raskere elbiler, så mener jeg faktisk at bilfabrikantene bør få krav om at det skal leveres med en tredje nøkkel tredje som ferske bilfører under en gitt alder må bruke. Denne begrenser akselerasjon og topphastighet.

Noen biler har jo en slik funksjon. I Tesla-appen kan man i hvertfall stille inn toppfart. Vet også at Dodge Challenger og Charger Hellcat har slike nøkler som du snakker om, som begrenser effekt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektro

@turfsurf Du kan ikke mene at biler med BMW M5 ytelser noengang har vært i nærheten så tilgjengelig som nå. Og @daktari, glad for at du tar opp dette.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#21
Det er interessant å diskutere hvordan tunge elbiler med store motorer påvirker trafikksikkerheten. Men jeg synes ikke dette hører til i Jaguar delen av forumet. Og en diskusjon som går direkte på den aktuelle ulykken synes jeg vi skal la ligge av hensyn til de som er direkte rammet. Kanskje tråden skulle flyttes og tittelen endres ?

xyzzy

Det hadde vært kjekt om Jaguar kom med en "lånenøkkel" slik Volvo tilbyr (med maksfart, maks akselerasjon og slikt), og gjerne støttet Apples CarKey. BMW er først ute her. Da kan man låne bort bilen med en virtuell nøkkel, potensielt med begrensinger.

chargedup

Jeg trodde "valet mode" (som Jaguar iaf har hatt siden 2013) begrenset fart (hastighet og aksellerasjon), men ser ut til at den kun låser bagasjerom og hanskerom :o. Er vel relativt få produsenter som har "nanny mode", men man kan regne med at det kommer fra flere og flere produsenter etterhvert.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tellus

Vet vi i hele tatt noe om hastighetene til de to involverte kjøretøyene ? Fartsbegrensning vil jo være på en relativt høy hastighet (kanskje 120 km/t). Lite sannsynlig at noen av kjøretøyenen holdt en slik hastighet her.

Hastighetsbegrensning som justerer seg etter fartsgrenser høres jo forlokkende ut, men teknologien er ikke kommet langt nok. Systemene som leser skilt er fortsatt alt for dårlige.

4Matic Fanatic

Hastighetsbegrensning er vel som sådan ikke nødvendigvis det som etterspørres - kanskje mere en ytelsesbegrensning.
Selv en Toyota kan jo nå 120km/h, men den er ikke der etter 2-3 sekunder flat pedal fra 50km/h...

chargedup

Jeg aner ingenting om hastigheten, ei heller ulykken for dens sak skyld. Uttalte meg derfor kun om det som ble diskutert over, altså fart og begrensninger fra bilens side og spesielt da Jaguar, siden vi er på den delen av forumet.

Jeg satt på valet mode i F-type hver gang valeten måtte parkere bilen på hotell der det kun var valetparkering. Trodde (uten å ha lest instruksjonsboken, sjelden man leser den på leiebil) at den begrenset både pådrag og hastighet. I ettertid (etter valet hadde skrapet opp ene hjørnet foran, uten å si ifra og jeg heller ikke la merke til det før jeg var i neste by) sjekket jeg nøyere opp og jaggu var det kun bagasjerom og hanskerom som faktisk ble låst. Jeg trodde at valet mode betydde at man forvandlet en sportsbil til en vanlig bil, men der tok jeg grundig feil dessverre. Enden på visa ble at leiebilfirma ikke la merke til riper og valet fikk sparken på hotellet. For alle I-pace eiere som kanskje har tenkt at valet mode er smart når man låner bort bilen, er det kjekt å vite at den kun begrenser bagasjerom/frunk/hanskerom, ikke noe mer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Etterforskning over. 100 km/t ved krasjen, datatekniske us av bilen viser dette. Interessant at bilen altså har en "black box."

(Sjåfør også alko- og narkopåvirket. Så meningsløst.)

https://www.nrk.no/vestland/to-dode-i-bilulykke-_-personbil-kjorte-i-100-km_t-i-50-sonen-1.15393045
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på fredag 26. februar 2021, klokken 20:51
Etterforskning over. 100 km/t ved krasjen, datatekniske us av bilen viser dette. Interessant at bilen altså har en "black box."

(Sjåfør også alko- og narkopåvirket. Så meningsløst.)

https://www.nrk.no/vestland/to-dode-i-bilulykke-_-personbil-kjorte-i-100-km_t-i-50-sonen-1.15393045

Black Box er vel litt drøyt. Når bilen kontinuerlig rapporterer inn hvor den er, hvor den har kjørt og tider kan man raskt regne seg frem til en hastighet, om ikke annet snitt.. Det siste rapporteres og ser jeg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Helt ufattelig at det er mulig å overleve noe slikt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA