Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tragisk ulykke

Startet av daktari, tirsdag 16. juni 2020, klokken 12:25

« forrige - neste »

daktari

Ikke lett å se, men dette er altså restene av en I-pace. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n5RdG/to-alvorlig-skadet-og-en-doed-etter-buss-mot-bil

Medfølelse til de pårørende.

Hold farten nede folkens, bilen er raskere enn man fatter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorgenM

Politiet melder nå at ingen omkom i den ulykken.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Stikkkontakt

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. juni 2020, klokken 15:26
Politiet melder nå at ingen omkom i den ulykken.

Ganske ufattelig når man ser på skadene. Må ha hatt en vanvittig fart.

Øyvind.h

Uff. Trist sak. Håper alle klarer seg bra forholdene tatt i betraktning. Det ser ikke akkurat ut som en høyhastighets-strekning. 50-sone. Slak høyresving for bilen. Kan ikke umiddelbart utelukke at ikke bussen har kuttet svingen noe, men det er jo nærliggende å tenke i retning av at bilen har gjort en forbikjøring eller klart å skjene over i møtende felt.I møteulykke er den effektive hastigheten ganske høy, og bussen har mye mer moment enn bilen. Dermed kan bilen se smadret ut med totalt inntrykket deformasjonssone foran selv om de ikke kjørte noe særlig over fartsgrensen. Bra det ikke var dødsulykke!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Bussen hadde vel kjørt inn i betongveggen før det smalt for å unngå kollisjon. Da stod den vel sannsynligvis nesten i ro også.

Øyvind.h

Kan aldri tenke meg at bussen rakk å stoppe før kollisjonen der. Plasseringen er nok heller en konsekvens av smellen og forsøk på å styre unna. Ser politiet mistenker høy fart.

Her er eksempel på en kollisjon i 60km/t, men der begge bilene har samme vekt og dermed naturlig langt mindre skade på bilene en bil vil få mot en buss.


https://www.youtube.com/watch?v=brCYMtWTeRU
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

goggo

Huff da - enda en buss-ulykke der sjåføren ble hardt skadd på grunn av manglende sikkerhet for sjåføren i bussen.
Merkelig at det ikke er strengere europeiske sikkerhetskrav for å beskytte sjåførene.

Her er bilde fra en annen ulykke der en buss ble helt smadret i fronten (heldigvis ikke på førersiden den gangen),  da etter å ha krasjet med en E-UP i lav hastighet...  https://frifagbevegelse.no/article-6.158.657279.2a62ba8160

mvh
Hugo
     
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Roy Aasen

Jepp.. bussjåføren sitter meget utsatt til. Det er bare plast og ett par spinkle firkant eller rundrør. Bare noe forbanna dritt. Har selv mistet to kollegaer, pluss en som er kvestet for livet . Kun får at det skal være billig!

JorgenM

Det meldes desverre at 19-åringen døde idag.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Roy Aasen

...og  bussjåføren idag.  RIP.

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

elektro

#11
Tragisk. Med fare for å være forutinntatt ift. denne konkrete saken, bekymrer jeg meg på generelt grunnlag for at elbiler med ekstrem ytelse og høy vekt nå er blitt allemannseie. Det har vært et par ulykker nå hvor høy fart og/eller forbikjøring med en slik bil er årsak. Før var det ytterst få biler med 0-100 på under 6 sekunder på veien, nå står disse i annenhver oppkjørsel i visse områder.

Foreløpig har disse bilene imidlertid stort sett vært forbeholdt de som har levd en stund og «skjøttet seg vel». Med et unntak; En rakett med 0-100 på 3-4 sekunder, vekt på 2,5 tonn og plass til hele vennegjengen, kan lånes av mamma av pappa på 18-års dagen helt lovlig.

Nå begynner noen av de raskeste og største elbilene, som kanskje appellerer aller mest til ungdom, også å bli gamle. De kan dermed kjøpes brukt for lønna fra deltidsjobben i nærbutikken.

Hvor absurd er ikke det, når man for å kjøre en motorsykkel med samme ytelser må gjennom en langt mer omfattende opplæring og ha hatt førerkort på mellomtung motorsykkel i to år først, eller ha fylt 24 år? Med god grunn, men motorsykler tar tross alt som regel bare livet av sjåføren selv..

Myndighetene må på banen MED ÉN GANG med nye regler som begrenser adgangen til å kjøre tunge/raske biler. Uavhengig av drivlinje, selvfølgelig. Er det mulig å regulere dette ut fra kombinasjon av vekt og kW ytelse som allerede finnes i kjøretøyregisteret for personbiler?

PS! Noen godt voksne er både mer uansvarlige- og dårligere sjåfører enn unge. Det er vanskelig å fange opp, men adgangen til å kjøre slike biler lovlig burde begrenses i alle fall for folk med rusproblemer, rulleblad og lignende- på lik linje med våpen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på lørdag 20. juni 2020, klokken 07:26
Tragisk. Med fare for å være forutinntatt ift. denne konkrete saken, bekymrer jeg meg på generelt grunnlag for at elbiler med ekstrem ytelse og høy vekt nå er blitt allemannseie. Det har vært et par ulykker nå hvor høy fart og/eller forbikjøring med en slik bil er årsak. Før var det ytterst få biler med 0-100 på under 6 sekunder på veien, nå står disse i annenhver oppkjørsel i visse områder.
Dette er ikke nytt. Noen vil kjøre for fort uansett. Tidligere var det 5 serie med m5 motor o.l. Og man trenger ikke mye motor for å kjøre for fort på slike veier. Alternativet er fartssperre til skiltet fart, men selv det vil ikke være nok.

Opplever egentlig ungdommen som mye mere fornuftige nå enn når jeg vokste opp. Nå kjenner jeg ikke statistikken for denne typen ulykker, men jeg har da sett nok artikler om ulykker forårsaket av middelaldrende menn som feilberegner forbikjøringer o.l. og.

Det beste vil jo være å bygge sikrere veier, skape gode holdninger, og gi folk mulighet for å prøve bilen på bane.

Når det gjelder motorsykkel er det en helt annen ting. Mye lettere å miste kontroll på. Kjørte selv tung mc fra jeg var 18, og jeg er glad de syklene som finnes nå ikke var tilgjengelig da. Hadde en som veide under 200kg, 170hk uten noen som helst elektroniske hjelpemidler eller styredemper. Uerfarne  førere på den ville vært så godt som å drepe de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Ser ut som om bilen hadde piggfrie vinterdekk.
De gir ikke akkurat suverent veigrep når det er 20 grader pluss👎

Electric cars in Norway

#14
daktari: hmmm er det lov å si til deg som tråd starter at jeg håper vi ikke ender opp med et forum der vi kommenterer på elbil ulykker?

Jeg kjører det meste av raske biler og mc og ulykker er et tema... jeg hørte en gang (og det gjorde sterkt inntrykk på meg så derfor denne posten til deg min venn daktari)... en mc venn fortalte meg at kona til hans venn som mistet sin mann i en forferdelig mc ulykke samme dag og dagene etter... hadde måtte lese på ulykken på et norskt mc diskusjonsforum og det smertet ekstra vondt for henne i sorgen...... kan vi derfor la slikt ligge.....vi trenger ikke mene noe om alt her inne....

daktari jeg skriver dette til deg i beste mening.... no hard feelings... så bare slett dette innlegget mitt hvis du vil..eller gjerne hele diskusjonen for min del .....

PS...jeg kjenner ingen av de berørte i denne saken så bare et innspill på litt policy making.... fra min side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA