Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjørt - mer enn normalt vingling under akselerasjon

Startet av vinn_dieselbil, tirsdag 16. juni 2020, klokken 09:16

« forrige - neste »

vinn_dieselbil

Heisann.

Første gang jeg prøver en Peugeot. Prøvde en e-208 i helga. Syns den var meget god å kjøre. Artig liten spreking med gode seter og god sittestilling for meg på 1.90. Lange ben ingen hindring selv når jeg satt meg bak meg selv. Om jeg skal utsette noe på det instrumentelle så synes jeg midtskjermen var litt høyt oppe og tok en del sikt, men det er nok vanesak.

Men så til poenget. Den gikk naturligvis rett i Sport modus så alt nm var tilgjengelig. Og bånn pinne på noget slitte veier så synes jeg den vingla fryktelig mye fra 0-60. Prøvde mange ganger og resultatet det samme. Dette var en GT model med 17" dekk, men sammenlignet med Model 3, i-Pace, Zoe og e-Golf (som er de eneste jeg har prøvd) så synes jeg dette var merkbar forskjell.

Noen som har opplevd samme? Tenkte å prøve den igjen i og med jeg likte alt annet meget godt.

jkirkebo

Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 09:16
Heisann.

Første gang jeg prøver en Peugeot. Prøvde en e-208 i helga. Syns den var meget god å kjøre. Artig liten spreking med gode seter og god sittestilling for meg på 1.90. Lange ben ingen hindring selv når jeg satt meg bak meg selv. Om jeg skal utsette noe på det instrumentelle så synes jeg midtskjermen var litt høyt oppe og tok en del sikt, men det er nok vanesak.

Men så til poenget. Den gikk naturligvis rett i Sport modus så alt nm var tilgjengelig. Og bånn pinne på noget slitte veier så synes jeg den vingla fryktelig mye fra 0-60. Prøvde mange ganger og resultatet det samme. Dette var en GT model med 17" dekk, men sammenlignet med Model 3, i-Pace, Zoe og e-Golf (som er de eneste jeg har prøvd) så synes jeg dette var merkbar forskjell.

Noen som har opplevd samme? Tenkte å prøve den igjen i og med jeg likte alt annet meget godt.

Leaf har samme problem, mengder av torque steer fra stillestående. Et vanlig problem på FWD-biler med høyt moment. Model 3 og iPace har AWD (eller RWD på Model 3) så de vil ikke ha problemet. Zoe er vel dau som en sild, så neppe noe problem der heller. eGolf antar jeg har et mer påkostet hjuloppheng.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

alda

Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 09:16
Heisann.

Første gang jeg prøver en Peugeot. Prøvde en e-208 i helga. Syns den var meget god å kjøre. Artig liten spreking med gode seter og god sittestilling for meg på 1.90. Lange ben ingen hindring selv når jeg satt meg bak meg selv. Om jeg skal utsette noe på det instrumentelle så synes jeg midtskjermen var litt høyt oppe og tok en del sikt, men det er nok vanesak.

Men så til poenget. Den gikk naturligvis rett i Sport modus så alt nm var tilgjengelig. Og bånn pinne på noget slitte veier så synes jeg den vingla fryktelig mye fra 0-60. Prøvde mange ganger og resultatet det samme. Dette var en GT model med 17" dekk, men sammenlignet med Model 3, i-Pace, Zoe og e-Golf (som er de eneste jeg har prøvd) så synes jeg dette var merkbar forskjell.

Noen som har opplevd samme? Tenkte å prøve den igjen i og med jeg likte alt annet meget godt.

Har haft bilen i 3 månader, och upplever inte detta som ett problem. Att du inte får samma "vandring" under kraftig acceleration med E-Golf kan ha med att göra att den är  ca. 2 sekunder långsammare 0-100 km/h.

Däremot svarar E-208 väldigt bra på gassen när man har behov for acceleration vid omkörning i 70-90 km/h, något som är viktigare för de flesta.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

vinn_dieselbil

Takk for svar! Likte veldig godt hvordan responsen var utenom fra stillstand ja! Tenker jeg prøver den litt videre før jeg bestemmer meg. Får man oppgradert stereoanlegg på disse? Likte ikke helt hvor tam lyden var. I konfigurasjon så er der ingen valg for oppgradering av den, men selgeren nevnte focal som jeg ikke finner noen plass.

Daniel_0007

Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:26
Takk for svar! Likte veldig godt hvordan responsen var utenom fra stillstand ja! Tenker jeg prøver den litt videre før jeg bestemmer meg. Får man oppgradert stereoanlegg på disse? Likte ikke helt hvor tam lyden var. I konfigurasjon så er der ingen valg for oppgradering av den, men selgeren nevnte focal som jeg ikke finner noen plass.

nei focal er kun tilgjengelig for fosil versjonene da det ikke er plass til bass i bagasjen
Model 3 2019 LR Rwd

vinn_dieselbil

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:42
Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:26
Takk for svar! Likte veldig godt hvordan responsen var utenom fra stillstand ja! Tenker jeg prøver den litt videre før jeg bestemmer meg. Får man oppgradert stereoanlegg på disse? Likte ikke helt hvor tam lyden var. I konfigurasjon så er der ingen valg for oppgradering av den, men selgeren nevnte focal som jeg ikke finner noen plass.

nei focal er kun tilgjengelig for fosil versjonene da det ikke er plass til bass i bagasjen

OK, det var synd. Hadde ikke behøvd bass i bagasjen, men litt fyldigere lydbilde hadde gjort seg.

alda

Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:42
Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:26
Takk for svar! Likte veldig godt hvordan responsen var utenom fra stillstand ja! Tenker jeg prøver den litt videre før jeg bestemmer meg. Får man oppgradert stereoanlegg på disse? Likte ikke helt hvor tam lyden var. I konfigurasjon så er der ingen valg for oppgradering av den, men selgeren nevnte focal som jeg ikke finner noen plass.

nei focal er kun tilgjengelig for fosil versjonene da det ikke er plass til bass i bagasjen

OK, det var synd. Hadde ikke behøvd bass i bagasjen, men litt fyldigere lydbilde hadde gjort seg.
Med lite trixande med equalizern och loudness på så blir ljudet en hel del bättre. Men en Focal Bomba subwoofer i bagagerummet hade gjort sig! (har det i min andra bil, knallsub!)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

vinn_dieselbil

Sitat fra: alda på tirsdag 16. juni 2020, klokken 22:00
Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 21:24
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 19:42
Sitat fra: vinn_dieselbil på tirsdag 16. juni 2020, klokken 18:26
Takk for svar! Likte veldig godt hvordan responsen var utenom fra stillstand ja! Tenker jeg prøver den litt videre før jeg bestemmer meg. Får man oppgradert stereoanlegg på disse? Likte ikke helt hvor tam lyden var. I konfigurasjon så er der ingen valg for oppgradering av den, men selgeren nevnte focal som jeg ikke finner noen plass.

nei focal er kun tilgjengelig for fosil versjonene da det ikke er plass til bass i bagasjen

OK, det var synd. Hadde ikke behøvd bass i bagasjen, men litt fyldigere lydbilde hadde gjort seg.
Med lite trixande med equalizern och loudness på så blir ljudet en hel del bättre. Men en Focal Bomba subwoofer i bagagerummet hade gjort sig! (har det i min andra bil, knallsub!)

Prøvde en MB A-Klasse da jeg ville ha en referanse for "liten" bil med kjørekomfort osv før jeg kjørte e-208. Nå er A-Klasse en større bil, men likte meget godt anlegget der. Syns focal anlegget i A-Klasse var akkurat hva jeg trengte da jeg kommer fra en Mazda 6 med Bose. Meget imponert over focal's vri på bilstereo. Trenger ikke være ultimat Hi-Fi som i toppmodeller, men litt ekstra bass og litt mindre plastikklyd i diskant ville gjort seg i e-208. Synes det var litt hard diskant i forhold til mellomtone selv om jeg prøvde å justere til med EQ. Kan være jeg må prøve litt til før jeg bedømmer ferdig :)

Uansett lyd så var jeg imponert over den lille e-208 kjøremessig. Veldig gøy å kjøre!

Wabby

Vil du ha FWD og morsom bil uten Torquesteer, så er det kun en bil å kjøpe.
Honda Civic Type-R FK8 fra 2017 og oppover.
Verdens raskeste masseproduserte grevling med 320HK og 400NM :)

Solgte nettopp min og jeg har aldri smilt så mye i mitt liv.
Blir nok lenge til jeg smiler like mye i en annen bil.

Når det kommer til e-208 syns jeg lyden er OK etter en del justeringer, og jeg er også selv glad i godt lydbilde (kjører Fazon F5 hjemme).
Det er derimot andre ting jeg ikke liker:
* App er ubrukelig, rett og slett.
* Liker du å ha musikk på USB (noen liker det fortsatt), og du vil kople til Android Auto eller AppleCarplay, så må du kjøpe din egen USB-hub, siden kun EN port er data, resten er ladeporter.
* Bilen i Park og åpne døra, så bør du ikke ha med deg Olga på 70 i bilen. Hun vil trolig få hjerteinfarkt. Bilen har en satans alarm om at håndbrekket ikke er på da.
* Auto lås/lås opp, kan noen ganger slutte å fungere og du kan risikere å forlate bilen ulåst. Dette kan spesielt skje om du har parkert bilen et sted hvor du går ofte forbi den. F.eks ved søppeldunkene eller noe langs huset. Merket dette når jeg har besøkt søs, men ellers har jeg aldri hatt problem.
* Liker du å pimpe bil litt med fine sko. Så merk at bilen har 4x108, utvalget på f.eks 18" hjul er svært begrenset!
* Ser at APP varsler service meget tidlig... 1 år eller 12500km. Dette syns jeg var svært kort intervall.

Men nå har jeg lagt 3500km bak meg og syns bilen er relativt morsom.
TM3P 2021 - Oslo

vinn_dieselbil

Sitat fra: Wabby på torsdag 18. juni 2020, klokken 10:01
Vil du ha FWD og morsom bil uten Torquesteer, så er det kun en bil å kjøpe.
Honda Civic Type-R FK8 fra 2017 og oppover.
Verdens raskeste masseproduserte grevling med 320HK og 400NM :)

Solgte nettopp min og jeg har aldri smilt så mye i mitt liv.
Blir nok lenge til jeg smiler like mye i en annen bil.

Når det kommer til e-208 syns jeg lyden er OK etter en del justeringer, og jeg er også selv glad i godt lydbilde (kjører Fazon F5 hjemme).
Det er derimot andre ting jeg ikke liker:
* App er ubrukelig, rett og slett.
* Liker du å ha musikk på USB (noen liker det fortsatt), og du vil kople til Android Auto eller AppleCarplay, så må du kjøpe din egen USB-hub, siden kun EN port er data, resten er ladeporter.
* Bilen i Park og åpne døra, så bør du ikke ha med deg Olga på 70 i bilen. Hun vil trolig få hjerteinfarkt. Bilen har en satans alarm om at håndbrekket ikke er på da.
* Auto lås/lås opp, kan noen ganger slutte å fungere og du kan risikere å forlate bilen ulåst. Dette kan spesielt skje om du har parkert bilen et sted hvor du går ofte forbi den. F.eks ved søppeldunkene eller noe langs huset. Merket dette når jeg har besøkt søs, men ellers har jeg aldri hatt problem.
* Liker du å pimpe bil litt med fine sko. Så merk at bilen har 4x108, utvalget på f.eks 18" hjul er svært begrenset!
* Ser at APP varsler service meget tidlig... 1 år eller 12500km. Dette syns jeg var svært kort intervall.

Men nå har jeg lagt 3500km bak meg og syns bilen er relativt morsom.

Det blir neppe en Civic, men skjønner godt at den savnes!

Lo litt når du nevnte det med den alarmen som går uten P når du åpner døra, for det skjedde med meg da den var ferdig testet. Trodde seriøst jeg hadde to sekunder igjen å leve der et øyeblikk... Smalt den fort igjen kan du si..

Liker godt fine sko, men regner med at hvis jeg går for denne, så har jeg bestemt meg for å være fornøyd med det den kommer med. Vet at i praksis så går det ett år så er jeg lei, men tanken var iallefall god.

Skal prøve den igjen på lørdag, så får jeg ta en avgjørelse. Satser på den ikke blir ugunstig å selge igjen om angeret blir for stort etter noe større..

Mtp farge så har jeg sett en del på veiene nå. Selv hvor mye jeg hater det, så er gul den kuleste fargen jeg har sett på den. Nå skal det sies at den har jeg bare sett med Oakley prizm briller så det er mulig realiteten er en annen..

Uansett, takk for godt innspill. Akkurat slik info man trenger når valget må tas..

Bzzlink

En nabo som har fått sin, så jeg ser den gule hver gang jeg titter ut vinduet. Det er rett og slett en veldig kul farge!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA