Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kompetanse på AC-reparasjoner utenom Tesla- hvem?

Startet av Havebigfun, mandag 15. juni 2020, klokken 20:11

« forrige - neste »

Havebigfun

Min P85D med 100kkm som har vært ute av garanti/reklamasjonsrett i 3 mnd har nå 0 funksjon på AC. Det har vært problemer med AC siden bilen var ny og det ble skiftet O-ringer noen ganger. Sist sommer virket det og bilen var innom Tesla 3 ggr siden det. Bilen var til NAF- garantiutløpstest i februar- ingen feil avslørt der.

Til sammenlikning har vi en 08 Tiguan som har gått 140k med velfungerende AC uten signifikant service de siste årene. Jeg har mistet tilliten til at Tesla evner å løse problemet og frykter høye kostnader. Noen som kjenner en AC-spesialist som kjenner Teslabilene godt og som holder til på Østlandet?

mthoring

Høres egentlig ut som reklamasjon siden det er samme feil som du har slitt med mange ganger tidligere, nemlig at AC ikke virker.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

offpist

Kanskje disse? https://acgass.no/ac-service/
Har ikke noe erfaring med dette selskapet, men de reklamerer med å være kjent med Tesla.

AC teknologi er jo ikke akkurat rakettforskning.
Det handler først og fremst om å finne lekkasjen og der finnes det finnes det instrumenter som kan "sniffe" små mengder gass. Høres ut som for meg at det er en lekkasje en plass og at de bare har byttet o-ring og fyllt på ny gass fordi det er den mest vanlige feilen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Ampéreson

Trenger også dette, etterfylte min med gass i fjor, da sa Sandven Auto i Bergen at det ikke var noen lekkasje. Kom sommeren nå og null effekt på AC.

Ganske skremmende å tenke at min bil på ett år har lekket ut all gassen, den gassen er 1400 ganger mer drivhuspotent enn CO2 om jeg husker rett.

500g * 1400CO2 = 700 000 g CO2 ekvivalenter.

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

MeTesla

#4
Min AC har også tatt kvelden med feilmelding "Klimaanlegg redusert" eller noe sånt. Har time hos Tesla i Moss så får jeg se hva de sier. Er innenfor 5 år men utenfor 100 000 KM så det blir nok feriepengerbudsjettet tenker jeg. Hadde vært fristende å søke alternativt verksted men vet ikke om noen.

Oppdaget til min skrekk og gru denne tidligere tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47674.0

Nesten 50 laken for å fikse AC...

Muffinman

Bilen din er nok såpass ny at disse sikringene er utskiftbare :)

MeTesla


VegarHenriksen

Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Chris Neumann Ruud

Til sammenligning har jeg min Tesla S inne hos Tesla nå for AC-problemer, og de skal ha 48K for skifte av Reidar-deler. Jeg vil heller kvitte meg med hele bilen, men er det noen andre som kan se på dette uten å ta ablu prsier som Tesla skal ha? For ellers går vinninga opp i spinninga ved salg, eller er det kurant å selge med defekt AC?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Johnny

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på tirsdag 01. september 2020, klokken 10:59
Til sammenligning har jeg min Tesla S inne hos Tesla nå for AC-problemer, og de skal ha 48K for skifte av Reidar-deler. Jeg vil heller kvitte meg med hele bilen, men er det noen andre som kan se på dette uten å ta ablu prsier som Tesla skal ha? For ellers går vinninga opp i spinninga ved salg, eller er det kurant å selge med defekt AC?

Akkurat hva vil de skifte? DC/DC converter og kompressor?
TMS og eGolf.

Chris Neumann Ruud

SitatDet er må byttes høyre og venstre kodenser, to lav trykks rør og ett høyttrykksrør samt fylles av gass.
Det er da 48 lapper i følge Tesla...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Johnny

Om ikke de rørene er i titusenkroners klassen for hver av de, så ville jeg fått gjort denne jobben et annet sted.
TMS og eGolf.

MeTesla

Jeg fikk tilbud om bytte av to kondensatorer (diagnose gitt av Tesla)

Fra AutoAC:

"Prisoverslag:

Kondensere hos Tesla har så langt  kostet 4500,- stk
Vi tar 4000,- for å bytte en kondenser, og 6000,- for å bytte to stk samtidig.

Avhengig av hvor gass du har igjen, om noe:
Hvis tomt anlegg: 750 gram = 750,- + service 1250 = 2000,- inkl. mva.

9000,- til Tesla for deler (2 stk. kondensere)
- Ikke noe alternativer på markedet enda, kommer snart nå som garantien begynner å gå ut på mange biler vil jeg tro.
6000,- for jobben
2000,- for AC-Service inkl gassen du mangler

Alle priser inkl. mva "

Jeg har ikke gjort det ennå fordi jeg satser på at alternative deler kommer på markedet snart og AC sesongen er over for i år.

Muffinman

Er da ganske rimelig det der, spesielt med tanke på at de 2000 inkluderer gass. Hvis du har lekkasje må man vel anta at all gassen mangler. Model S har 750 gram, og det skulle bety ca. 4000,- bare i gass i følge prislisten hos Tesla. Sistnevnte tar vel også knappe 2000 for jobben, utenom gassen.

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på torsdag 03. september 2020, klokken 11:17
Er da ganske rimelig det der, spesielt med tanke på at de 2000 inkluderer gass. Hvis du har lekkasje må man vel anta at all gassen mangler. Model S har 750 gram, og det skulle bety ca. 4000,- bare i gass i følge prislisten hos Tesla. Sistnevnte tar vel også knappe 2000 for jobben, utenom gassen.

Helt rett, disse karene er MYE billigere på gass og det sa han også til meg. Han som gjør jobben har jobbet 6 år hos Tesla. Nok reklame for idag og som sagt, jeg har ikke selv gjort det - ennå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA