Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbil til ca 200k

Startet av NecessarySmile, mandag 15. juni 2020, klokken 18:57

« forrige - neste »

NecessarySmile

Hei,

Jeg og fruen har etter å ha lånt en Nissan Leaf blitt bitt av den elektriske basillen, og vurderer en elbil. I første omgang skal den fungere som en bil nr 2, men jeg ønsker at den skal kunne ta så mye som mulig av kjøringen vår.

Litt om vår situasjon:
- Vi bor i utkanten av Oslo, og jeg kjører (5km hver vei) til jobb
- Min familie bor ca. 60km fra Oslo
- Fruens familie bor ca. 450km fra Oslo
- Ingen barn, 1 liten hund. Mulig barn i ikke alt for fjern fremtid.

Jeg ser at å få en bil som kan ta turene til og fra fruens familie uten for mye ladestopp og irritasjon til denne prisen blir vanskelig. Men et absolutt must er at den skal klare tur/retur mine foreldre (120km) uten hurtiglading, selv på den verste vinterdag - og helst fra 80% batteri.

Vi ønsker også at bilen skal være relativt godt utstyrt og komfortabel. Lavt støynivå er særlig viktig.

Så langt har vi sett oss ut følgende kandidater:
- BMW i3 94Ah
- VW eGolf 300km
- Hyundai Ioniq

Hvilken av disse ville dere anbefalt? Noe spesielt vi bør tenke på med disse bilene?

På forhånd takk for hjelpen!

i05L0

Jeg hadde valgt BMW i3, uten tvil.

Når det gjelder langtur og ladestopp, se tråden "Første langtur i BMW i3, 60Ah."
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

automat

Ioniq er kanskje det kjedeligste valget, men er suverent best på hurtiglading. Den er effektiv, med god aerodynamikk, noe som gjør den best på motorveien. Og er nok den av disse bilene man kommer raskest frem på langtur med. Største ulempe er mangelen på appstyring. 2020 mod lader tregt, men har app.

Mange syns i3 er kul bil (her er det nok litt elsk eller hat). Har mye av de elbiltekniske tingene på plass. Men må se seg slått på hurtiglading og effektivitet av Ioniq.

eGolf mangler temperaturstyring av batteri, noe som går ut over hurtigladerhastighet. Er vel den som kommer dårligst ut på langturer av disse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

NecessarySmile

Sitat fra: automat på mandag 15. juni 2020, klokken 20:58
Ioniq er kanskje det kjedeligste valget, men er suverent best på hurtiglading. Den er effektiv, med god aerodynamikk, noe som gjør den best på motorveien. Og er nok den av disse bilene man kommer raskest frem på langtur med. Største ulempe er mangelen på appstyring. 2020 mod lader tregt, men har app.

Mange syns i3 er kul bil (her er det nok litt elsk eller hat). Har mye av de elbiltekniske tingene på plass. Men må se seg slått på hurtiglading og effektivitet av Ioniq.

eGolf mangler temperaturstyring av batteri, noe som går ut over hurtigladerhastighet. Er vel den som kommer dårligst ut på langturer av disse.

Interessant, takk for svaret! Hadde tenkt at eGolfen klarte seg best på langtur.

Jeg har jo et håp om at også mange av de 900km-turene t/r fruens foreldre skal kunne tas med elbilen, så da er jo det absolutt et relevant poeng. Er det rimelig å tro at eGolfen kommer lenger på første lading, mens Ioniq vil ta den igjen ganske raskt pga. høyere ladehastighet?

Appstyring er ikke noe big deal for meg, så lenge man kan stille maks ladenivå osv. i bilen. Både hjemme og på jobb parkerer jeg bilen i en oppvarmet garasje, så forvarming osv. er ikke så spennende.

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:13
E-golf har jo korteste rekkevidde av de 20 bilene som ble testet her:
https://www.dinside.no/motor/alle-gar-lenger-enn-oppgitt/72572005

Ikke bare av 20 biler, men 29 stk.

Her er en video med race mellom gamle Ioniq og nye Peugeot e-208. Viser litt av fordelene med den gamle Ioniq.
https://www.youtube.com/watch?v=-n2_nU7JDIY

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

NecessarySmile

#6
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. juni 2020, klokken 08:13
E-golf har jo korteste rekkevidde av de 20 bilene som ble testet her:
https://www.dinside.no/motor/alle-gar-lenger-enn-oppgitt/72572005

Nå er hverken i3 94Ah eller gamle Ioniq med på den testen, da. Versjonene som testes der har jo kraftig oppgradert rekkevidde ift. de versjonene man får tak i for rundt 200k. Eller?

Se f.eks. denne rekkeviddetesten fra 2018, der i3 og eGolfen gjør det best av de jeg vurderer https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/

chriso89

Det stemmer.

Jeg stemmer også på ioniq av den gamle typen.  latterlig lavt forbruk, god sitteplas inni og best bagsjeplass? a vde nevnte.  Den har også elektrisk setejustering med memory og ventilasjon isete så veldig komfertabel.
Rask på lading er og en fordel.

et minus verdt å tenke på er at den er noe baktung . så om du bor opp bratt og glatt bakke så ville jeg tengt meg om

filtvet

Ioniq virker som en bra bil, men med litt for kort rekkevidde. Zoe har vel vært målt til opp mot 500 km, men har andre "utfordringer".

Disse rekkevidde-testene er alltid med 1 person i bilen. Hva meg å teste med 4 personer og bagasje. Spennende hvor lang de går da.....

Vollis47

Det er vel ikke lenger så mange biler som kan regulere ladenivået til 80% eller noe annet. Til og med Nissan har slutta med det.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Trekkoppbil

Til turene på 450km hver vei, ville jeg valgt et helt annet framkomstmiddel enn bil nr 2.

Til resten av kjøringa, kan man nok komme mye rimeligere ut enn med en ny bil til 200 000kr.

Ellers kan nok en eldre Ampera-e/Volt passe til turer på 450 km, om man vil ha få ladestopp, men da må du nok jobbe litt om du skal få den helt ned i 200 000kr.

NecessarySmile

Hei,

Takk for alle tips. Ønsket om å erstatte bil nr. 1 ble for sterkt, så vi endte opp med å bestille en Kia e-Niro i stedet. Den bør klare turene t/r svigermor uten problemer.

chriso89

Veldig bra valg!  Bedre bil i den klassen får du ikke!  God plass i hele bilen og god garanti og rekkevidde!  Kos deg

OleBrummen

Hvordan fikk dere bestil E-niro? Er jo stengte ventelister, vanskelig å få tak i utenom overpris på Finn.

chriso89


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA