Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EU-kontroll Tesla

Startet av Motorwatt, mandag 15. juni 2020, klokken 12:31

« forrige - neste »

Torair

Noen anbefalte verksted å ta EU-kontroll i Sandnes/Stavanger-området?


Klykken

Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2020, klokken 18:54
Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
Er det noe spesielt med Tesla og en vanlig EU-kontroll på "vanlige" biler? Trodde man kunne ta den hvor som helst når de er godkjent.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2020, klokken 18:54
Bruk NAF (de er ikke profitt-jegere). Spør om de er kjent med Tesla i forkant.
Jeg har måttet reparere ting etter NAF-sjekk som merkeverkstedet mente ikke var nødvendig, og da ikke ville krevd ved EU-kontroll. Kan jo være de gjerne ville lure meg til å ta kontrollen hos dem i stedet neste gang, men ikke utenkelig at NAF ikke har like god kunnskap om alt på alle biler.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Min erfaring er at NAF er vesentlig strengere enn andre verksteder jeg har brukt. Men det kan jo variere fra verksted til verksted

Counterpointer

Har også opplevd at NAF har påpekt ting som merkeverksted ikke er enig i og nuller i sin etterkontroll. I et tilfelle var dette noe de kunne tjent mye på å rette og det var definitivt ikke for å verve meg som kunde, da de viste at jeg hadde byttet bil og uansett ikke ville fortsatt å bruke dem.

o.b.lix

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. september 2020, klokken 09:19
Min erfaring er at NAF er vesentlig strengere enn andre verksteder jeg har brukt. Men det kan jo variere fra verksted til verksted

Enorm forskjell på ulike NAF-verksteder, og det alene er grunn til å unngå de, det er lotto hva du får. Testet det ut på leasingbiler tidligere.

Jeg testet utløpsgaranti på model S jeg hadde, de fant en masse feil som ikke var der og alle feil som var der, fant de ikke. Hadde ikke peiling med andre ord. (Og da var det NAF sine "tesla-eksperter" fra Oslo som var i Bergen for å sjekke.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Torair

Da ser det faktisk ut som om Tesla Stavanger kan utføre EU-kontroll!

howcome

Jeg fikk EU-testet min Model X i Drammen i dag. I forkan var jeg litt usikker på om andre ville kunne håndtere Tesla og derfor valgte jeg å bruke dem selvom det ble litt kjøring.

Tesla brukte tre timer totalt og tok totalt 2793,13 for jobben.

Underveis fant de at hovedlys og tåkelys måtte justeres, dette kostet 1444,- kroner. Jeg syntes det var drøyt for en jobb som jeg vil tro kan gjøres på 15 minutter. Men det ble sagt at de måtte først rapportere mangel til EU-systemet, så fikse feilen, og så rapportere til EU at feilen er fikset. Der og da føltes dette som en suboptimal metode å holde bilparken trygg på.

Ville andre kunne gjort dette raskere og billigere?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016 - Fiat 500e 2014

Motorwatt

Hvem som helst som er godkjent som EU-kontrollant må vel kunne ta Tesla også. Er vel ikke spesielt?

Ikke EU-kontroll, men Mekonomen tok 0-null for å justere lysene på min bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Baresorgen

Lillehammer - noen som har tips til EU-kontroll her?
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Klykken

Generelt svar:
Ethvert verksted med godkjenning bør kunne ta EU og prisen er den samme over hele fjøla. Men NAF er ofte brukt, da de er en "uavhengig" kjede uten merketilknytning.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på fredag 11. desember 2020, klokken 11:21
Men NAF er ofte brukt, da de er en "uavhengig" kjede uten merketilknytning.

Disse er ikke uavhengig lengre, er partner bl.a. med kinesisk elbilmerker
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Larsebass

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. desember 2020, klokken 14:38
Derav "uavhengig". :)

Er det noen kilder på dette? Ikke fordi jeg tviler, men rett og slett interessert. NAF har jo alltid vært ansett som uavhengige og pålitelige.
Tesla X75D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA