Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2018 I3 38000km, begredelig tilstand på bremseskiver

Startet av Oyvindjs, mandag 15. juni 2020, klokken 02:25

« forrige - neste »

Oyvindjs

Hei. Er det fler enn meg som har så begredelige skiver foran? 38k, og ser ut som de er gått 138k...
HalvMillimeterdype rugler i skivene, ingen steiner som har satt fast.
Klagde til BMW, fikk en mildt sagt ELENDIG forklaring på dette. Hadde med mer miljøvennlige stoffer i kloss og skive og dette var en standard de måtte følge....
Vel, hvorfor har INGEN andre bilmodeller fra 2016 og
Frem dette problemet?  Pappa sin 2016 i3 hadde samme problemet på 40k. Så helt jævlig ut! Men BMW mente at slik var normalt. Når jeg søker opp forventet levetid/snitt km på skiver hos leverandører av deler, bileksperter osv så sier de 80-100k skal det holde....  jeg er UNDER halvparten.....
Har andre det slik, hørt samme bullshittet fra BMW?
DETTE HOLDER F..N IKKE FRA EN PREMIUMBILPRODUSENT!




Klykken

Kan bare smette inn at jeg har en 2014 i3 hvor jeg bare har byttet bremseklosser frem etter 72k km... Ellers er alt originalt av bremser, og ser ut som nytt. Bilen har straks passert 100k.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pberg

Akkurat dette er nok kun deg. Vi andre sliter med at skivene ruster mye, om du ikke bevisst bruker bremsene hardt innimellom.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Klykken

Brukes titt og ofte, men ikke bevisst. Er jo begrenset hvor mye regen kan stoppe deg.

Uansett, ser ut som det er mye smågrus på klossene som har slitt skivene i bildene over uten at jeg er noen ekspert på dette.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Fanafjord

Min i3 er fra februar 2018. Samme problem med bremseskivene foran. Jeg har kjørt mye og hadde nesten 50000 km når jeg skiftet et par måneder siden. Det er forresten veldig enkelt å skifte selv. https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA  Kjøp deler på nettet (gjerne kvalitetsdeler fra Bosch eller Brembo) og se på denne videoen på forkant. Har aldri gjort det før men det var fort gjort på en ettermiddag etter jobb til en brøkdel av prisen som Jæger ville ha.

1317142119

Sitat fra: Oyvindjs på mandag 15. juni 2020, klokken 02:25
Klagde til BMW, fikk en mildt sagt ELENDIG forklaring på dette. Hadde med mer miljøvennlige stoffer i kloss og skive og dette var en standard de måtte følge....
Dette er jo en bedre forklaring enn jeg noen gang har fått fra BMW. Jeg har rustne skiver bak og merkbar slitasjekant på skivene foran på min bil, men jeg får kjeft av BMW for å ikke bremse hardt nok. Bilen har gått i overkant av 20k. Også har du ekspertene på i3-siden på Facebook som sier at dEt Er sAmMe kVaLiTeT På aLlE bReMsEsKiVeR.

pberg

Sitat fra: Fanafjord på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:41
Min i3 er fra februar 2018. Samme problem med bremseskivene foran. Jeg har kjørt mye og hadde nesten 50000 km når jeg skiftet et par måneder siden. Det er forresten veldig enkelt å skifte selv. https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA  Kjøp deler på nettet (gjerne kvalitetsdeler fra Bosch eller Brembo) og se på denne videoen på forkant. Har aldri gjort det før men det var fort gjort på en ettermiddag etter jobb til en brøkdel av prisen som Jæger ville ha.

Lite ekstratips her, kjøp også den lille umbrakoskruen som holder skiven fast til navet ny. Koster lite, og gjør ting mye lettere neste gang. Å borre ut slike som sitter fast er noe drit.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Fanafjord

Enda mer ekstratipps for de som skifte selv: Kjøp ny slitasjevarsler med en gang, den ryker ved demontering av bremsen.

quandt1960

Gå inn på hemmelig meny, aktiver service role mode. Da deaktiverer du ABS og antisladd. Dermed også regenerering. Dermed kan du belaste skivene som en vanlig bil. Jeg gjør dette minst en gang i måneden for å slipe bremsene godt. Kvaliteten på BMW i3 sine orginale skiver er ubrukelig. Ikke verdig en BMW. De stripene skyldes at det kommer småsteiner inni en veldig myk kloss og blir værende der og riper opp skivene slik. 

PionerThink

Finnes utallige tråder her på i3-delen som omhandler bremseskiver og rust på disse:
https://elbilforum.no/index.php?topic=47498.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=32400.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=34295.0
Er bare å gjøre som de fleste har erfart her inne. Finn deg en bakke som du kjører i daglig, pass på ikke å ha bil bak deg, sett gearvelger i nøytral og brems ettertrykkelig! Gjør du dette hver dag så holder du skivene fri for rust.
Kan også anbefale å finne deg en P-plass e.l. hvis du har lite bakker og rust på de bakre skivene. Rygg i god hastighet og sett gearvelger i nøytral når du har litt fart og brems så du får vekten på bakbremsene. Fjerner rust på skivene bak som du ikke klarer ved svak bremsing i det daglige :) :+1:

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Filip86

Vi kjøpte akkurat en brukt i3 fra slutten av 2018, gått 16.000km og bremseskivene så jo ikke bra ut ved skift til vinterdekk nå. men en stålbørste løste dette veldig greit. De ble jo ikke som nye, men fikk fjernet mesteparten (og brukte bare 3-5 minutter. kunne sikkert brukt litt mer tid og fjernet mer, hadde jeg hatt en litt bedre stålbørste).
Har erfart det samme med en a3 e-tron og en tesla model x, bremseskivene foran ruster mye fortere og der måtte vi bytte på ca 40.000km etter 2 1/2 år. Så jeg tror ikke det er noe BMW spesifikt akkurat dette, er bare å kjøpe seg en stålbørste og få bort det verste når man tar hjulskift, samt forsøke å være flinkere til å spyle området når man har kjørt gjennom saltlake.

PionerThink

Er enig med siste taler at dette ikke bare er et BMW-problem, men et generelt problem på dagens el- og ladehybrid bilpark der man benytter bremsene mindre enn før!
Husk for øvrig at skivene har to sider, og det er ikke lett å komme til baksiden uten å demontere skiva ???
Vil også benytte anledningen til å minne folk i disse hjulskiftetider om at man sjekker klossene og føringene disse går i og gjerne dytter litt pasta med en kost innimellom der de skal skli på kalipperen. Kan også være lurt om man stikker forlengeren til en flaske med sprayfett eller WD40 under gummimansjetter for å unngå at føringer til kalipper eller bremsestempel setter seg i den kommende saltlaken :+1: :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ferry

Mye grums i navet der. Særlig rundt ringen der felgen ligger tett inntil. Ta en runde med stålbørsten der også, og innvendig på felgen. Og få på noe fett før hjulet settes på. F.eks. white grease på spray. Jeg fikk nærmest sjokk da jeg kikka i navet på felgen første gang. Det var mye tæring i aluminiumen. Siden har jeg smurt med fett ved hvert hjulskift. Det holder korrosjonen i sjakk. Og det er lettere å skifte hjul neste gang. En dæsj fett på skruen som holder bremseskiva, mens du ennå kan løsne den..

SveinJ

Etter 71000km på min 2019 modell synes jeg de ikke ser så ille ut!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA