Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ingen knapper på rattet virker..!

Startet av ThomasEL, søndag 14. juni 2020, klokken 08:08

« forrige - neste »

ThomasEL

Hjelp, hva skjer?

Plutselig virker ingen av knappene på rattet. Og da mener jeg INGEN..!

Verken:
- Regen hendlene
- skifte av display
- volumkontroll
- telefonknapp

Alt er dødt!!

Ingenfeilmelding eller andre kjøreproblemer. Lyshendel, visker, cruice etc virker normalt.

Hva tror dere?? Skulle jo nesten tro det er kabelbrudd eller en kontakt som har løsnet..?

Dette er jo nesten utrolig...😰😰
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Den var ikke ventet nei! Tipper kontaktproblem, eller en sikring som er gått (som kan skje ved mekanisk risting, selv om det er uvanlig). Prøv også en MMI reser for godt mål, gjerne med videofilming så du har dokumentasjon dersom problemet forsvinner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Oppdatering:

Forsøkte først å slå av tenningen og starte igjen. Hjalp ikke.

Men nå har bilen stått parkert en times tid med tenningen av.

Da jeg startet igjen, var alt normalt. Har kjørt rundt i en halvtimes tid nå, og alt fungerer som normalt igjen.

Utrolig merkelige greier.
- Men bør vel uansett kontakte forhandler så de kan ta en sjekk? For dette må vel være mekanisk (løs plugg, dårlig kontakt)? Eller kan det være en «datafeil», altså et engangstilfelle der systemet hang seg opp..? MMI fungerte normalt hele tiden.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Virker ikke veldig sannsynlig at det er en mekanisk sak om det bedrer seg etter en time uten påvirkning. Da har jeg større tro på en datateknisk feil, f.eks. at en integrasjonskomponent som håndterer signalene fra rattet ikke starter opp på korrekt måte.

På min eGolf har jeg en sjelden gang opplevd at touchknappene rundt displayet i midtkonsollen ikke fungerer. Da er det å stoppe bilen, slå av, ta av sikkerhetsselen og så åpne og lukke døren som må til. En slags bil-versjon av CTRL-ALT-DEL kan man si.

Men, et vilt ( ? ) forslag; når slikt feiler ved oppstart, kan det da være pga. dårlig 12 V spenning. Bruker ikke bilen 12 V batteriet til en del slike komponenter?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Det låter fornuftig, Storeulv.

Uansett:
Ikke noe behagelig opplevelse. Man kan jo begynne å lure på hvilke andre ting som plutselig kan slutte å fungere uten forvarsel... Det meste som skjer i bilen er vel egentlig datastyrt.....

Jeg har nå sendt e-post til serviceleder hos Gumpen og spurt hva han tenker er lurt å foreta seg.
Vi reiser på langtur om ei drøy uke, og da har jeg lite lyst på tull og tøys.... :o
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

BHKR

Har opplevd samme problem 2 ganger siden jeg fikk min bil i februar. Problemet har løst seg etter at bilen har stått parkert en liten stund.

ThomasEL

Sitat fra: BHKR på søndag 14. juni 2020, klokken 11:39
Har opplevd samme problem 2 ganger siden jeg fikk min bil i februar. Problemet har løst seg etter at bilen har stått parkert en liten stund.

Ok. Da vet jeg i alle fall at dette ikke er en unik feil...

Hva har forhandler/verksted sagt og/eller gjort med det..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

De fleste har vel opplevd at en PC, mobil eller annet elektronisk utstyr går i lås på en eller annen måte. Da slår man den av, og virker den etterpå er det ingen grunn til bekymring. Om feilen derimot inntreffer ofte vil det være naturlig å kontakte service. Det er en mulighet for at de kjenner til problemet  eller at feilen er sporbar i loggen, og jeg mener å ha hørt om andre med samme feil.

ThomasEL

Sitat fra: TM på søndag 14. juni 2020, klokken 11:43
De fleste har vel opplevd at en PC, mobil eller annet elektronisk utstyr går i lås på en eller annen måte. Da slår man den av, og virker den etterpå er det ingen grunn til bekymring. Om feilen derimot inntreffer ofte vil det være naturlig å kontakte service. Det er en mulighet for at de kjenner til problemet  eller at feilen er sporbar i loggen, og jeg mener å ha hørt om andre med samme feil.

Ja. Så lenge det (nå etter hvert) virker å være et problem av en slik art, så er jeg enig i det.

Men i starten, og da sørlig frem til det plutselig fungerte igjen, så var jeg jo sikker på det var et elektrisk problem (kabelbrudd, løs kobling etc..)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

BHKR

Jeg har nevnt det for Møller, men har ikke vært inne på verksted da det kun har vært 2 ganger. Om feilen gjentar seg med større hyppighet får jeg reklamere.

daktari

Viktig å melde slike bugs til verksted som kan ta det videre til "vorsprung"-ingeniørene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på søndag 14. juni 2020, klokken 19:42
Viktig å melde slike bugs til verksted som kan ta det videre til "vorsprung"-ingeniørene.
Tja, de har vel fått vite om «bugs» i kommunikasjons.-løsningen i et par år uten at det ser ut til å ha stor innvirkning 😥

elektro

Har aldri selv hatt dette problemet, ei heller hørt om andre før nå. Mulig det gjelder kun nyere biler / software? Ville helt klart meldt fra, men ikke noe å bekymre seg over. Du vil aldri miste styringen, eller bremsene.

Min Model S rebootet i hytt og pine, da fungerte hverken radio, blinklyslyd eller varmeapparat, men det var ikke noe problem utover at det ble kaldt på vinteren.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA