Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klunkelyd bak når jeg svinger

Startet av VegarHenriksen, søndag 14. juni 2020, klokken 03:05

« forrige - neste »

alda

Har du luftfjädring eller stålfjädrar? Var en på FB med 2014 S med stål som hade klunking, när bilen var inne på service viste det sig att fjädrarna bak var mer eller mindre av, måtte bytas begge to till en pris av ca. 17' tror jag det var. Bilen hade gått ca. 170' km.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Muffinman

Hvis du ser på bildene legger du merke til en justerbar sensorlink. Han har nok senket bil med luftfjæring, og er ikke alene om det :)

VegarHenriksen

#17
Senk må man ha ;)

Tror ikke dette er fjæringene da det ikke skjer ved f.eks. dårlig vei eller fartshumper. Finner heller ingen andre som skriver at fjæringen skaper så mye problemer.

Det eneste som jeg kan komme fram til som årsaken er CV joint/aksel. Jeg tok sjansen og bestilte en ny aksel for 2000 spenn, såvidt brukt. Kun høyresiden i førsteomgang da jeg slet fælt med å få til denne lyden på venstre siden. Håper VIRKELIG dette løser problemet. DU skal absolutt byttes neste måned.

Oppdatering: *Ble ikke noe av akselbytte*
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Må vel justere hjulvinkler når du bytter drivaksler? Tror bl.a. toelinken må løses.

Muffinman

Det kan være skitt eller synsbedrag, men når jeg forstørrer bildet ser ikke den eksenteren innerst særlig bra ut. Er det gummi som tyter ut på sidene?

VegarHenriksen

#20
Forøvrig, bilen skal inn til Tesla den 7. Juli for diagnose.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

#21
Liten oppdatering nesten en måned senere. Bilen var inne på diagnose og de fant fort ut at DU var synderen. Den har nå blitt byttet på garanti, men det oppdaget også noen andre småting som de skal ta unna. Får bilen tilbake mot slutten av måneden.

"Performed replacement of Drive unit.
During service, there was found play in RH tie end rod, lower aft links front and both stab bar links rear. Because of this,
four wheel alignment cannot be performed until replaced."

~ 10k spenn - satser på at bilen er strøken etter det for den skal gå noen tusen km i August  8)

+1 til Tromsø for loaner mens bilen min er hos de. Strålende fornøyd med 70D, men noe kjipt at den ikke har premium HIFI eller luftfjæring  ::)

SAVNER BILEEEEN MIN  :'(
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Tie rod = endeledd (styring). Lower aft links er camberarmene foran som har bærekule ytterst, dempertårninnfesting i midten og eksentrisk justering av camber innerst. Det er denne som bære vekten av bilen på  forhjulene. Tesla dropper forresten batteripakken når de bytter disse, og mener å huske at bare bytte av disse 2 armene kom på rundt 10k. Så nevnes at krengingshemmeren bak (stabstag) og linker må byttes.

Tenker du er nærmere 15k enn 10k på denne jobben, men regner med de tar justering av hjulvinkler uten kostnad siden det skulle vært utført som en del av DU-byttet på garanti?

VegarHenriksen

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. juli 2020, klokken 09:10
Tenker du er nærmere 15k enn 10k på denne jobben, men regner med de tar justering av hjulvinkler uten kostnad siden det skulle vært utført som en del av DU-byttet på garanti?

Du er ganske spot on, haha! Det hele endte på 17k istedenfor 11k. De informerte meg om at det var en utregningsfeil i totalsummen på det originale prissanslaget hvor det bare var tatt 2k for deler.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Da har jeg hentet hjem doningen og den er bedre enn når jeg kjøpte den. All lugging er helt vekk og den er helt latterlig smidig å kjøre nå. Jeg er også helt innstilt på at det er litt mer trykk i motoren sammenlignet med den gamle. Forbikjøringer har blitt enda lettere da den raser opp i fart. Helmaks!
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Vell, gleden varte søren ikke lenge. 5000km senere så har jeg fått en knirkelyd venstre bak. Det er lik lyd som når man bøyer på plastikk eller at småsteiner ruller rundt i en plastikkbalje. Jeg merker det godt når jeg aksellerer eller rygger fra stille stand, men det skjer også når jeg kjører.. vet ikke om jeg gidder enda en runde med Tesla da jeg ikke vil bli uten bil. Megakjedelig.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

VegarHenriksen

Jeg fant en Model 3 eier med eksakt samme lyd som meg. Her var løsningen å re-torque sway bar linksa bak. Tesla byttet disse på min for 2 ukers tid siden, heh.

https://youtu.be/4TsXc4wtoKY
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

petersv

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. juli 2020, klokken 09:10
Tesla dropper forresten batteripakken når de bytter disse...

Det er en ny bullitin nå som sier at de slipper det, nå kan de kappe boltene som "vanlige folk" og entre de andre veien. Det er også slik de er montert på nyere biler ifølge nevnte bullitin.

Muffinman

Tar med meg den gode, fuzzy følelsen av at fornuften har seiret inn i helgen :)

petersv

Her er bildet jeg så ang det forresten:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA