Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvalitet på bilene og ventetid på deler!

Startet av EV-FTW, lørdag 13. juni 2020, klokken 20:59

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:48
SitatSkulle alle være så flinke å sette på beltet selv, får du heller ingen advarsel.
Men det satt jo ingen der og jeg fikk advarsel?

Nettopp, da må du sjekke at ingen sitter der😊
Det er for å spare penger, 3 sensorer mindre men fremdeles ivareta sikkerhet med at du får advarsel.

Rart - ja.
Ville heller hengt meg opp i manglende regenerering i ACC og helt manuell klima. det trekker ned litt for meg som kjører denne daglig, men der går greit i 55km daglig🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sjalabais

Ja, fartsholderen og understellet er de to store akilleshælene for meg. Jeg tror nok kanskje vi går for en brukt Hyundai bensinbil i denne omgangen, men vi har god tid og tenker oss om vel før et kjøp.
2012 Leaf Tekna

1000kwh

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:18
Ja, fartsholderen og understellet er de to store akilleshælene for meg. Jeg tror nok kanskje vi går for en brukt Hyundai bensinbil i denne omgangen, men vi har god tid og tenker oss om vel før et kjøp.
Hva feiler understellet? :-\

At bilen bremser med ACC er jo en funksjon  :laugh: holder bremsene tørre og rustfrie ;)

Sjalabais

Jeg synes bilen føles ustabilt å kjøre. Den hopper over ujevnheter og krenger mye og lenge i svinger.
2012 Leaf Tekna

1000kwh

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 21. oktober 2020, klokken 10:27
Jeg synes bilen føles ustabilt å kjøre. Den hopper over ujevnheter og krenger mye og lenge i svinger.
Den eneste jeg har merket er at bakenden kan komme tilbake ganske brått/fort, men da har man god driv over fartshumpene.

Ellers opplever jeg den som stabil og trygg slik som jeg ser at de fleste anmelderne sier. Ikke lest noe negativt om understellet.

PS: Dette er ikke noe Model 3 ;) ALLE suver har mer eller mindre grad av krenging.

Sjalabais

Det er lov å ha ulik oppfatning. Anmeldere i utlandet, bl.a. WhatCar, har bemerket det samme. Vi kjører ikke mye SUV, så det spiller nok inn her. Dessuten kjøper vi vanligvis ikke nye biler, og stiller nok litt høye krav når vi plutselig skulle punge ut mye penger på bil - selv om dette er et godt tilbud. Som sagt, alt det andre ved bilen innfridde jo, men vi må ta en vurdering på om vi er villig til å ha en hovedbil som kjører som en tom varebil fra tidlig 2000-tall. Det er ikke avgjort, men vi heller en vei. :)
2012 Leaf Tekna

1000kwh

#36
Sitat fra: Sjalabais på onsdag 21. oktober 2020, klokken 10:34
Det er lov å ha ulik oppfatning. Anmeldere i utlandet, bl.a. WhatCar, har bemerket det samme. Vi kjører ikke mye SUV, så det spiller nok inn her. Dessuten kjøper vi vanligvis ikke nye biler, og stiller nok litt høye krav når vi plutselig skulle punge ut mye penger på bil - selv om dette er et godt tilbud. Som sagt, alt det andre ved bilen innfridde jo, men vi må ta en vurdering på om vi er villig til å ha en hovedbil som kjører som en tom varebil fra tidlig 2000-tall. Det er ikke avgjort, men vi heller en vei. :)
Hvis du har samme krav til en rimelig SUV som en dyr (sports)sedan så er det ikke bilen for deg nei :)

Ellers ser jeg ikke motivasjonen for å sammenligne med en gammel varebil, for det blir bare useriøst (PS: Min nærmeste referanse er en TMS 75D som vi har kjørt de siste 3 årene)

.. ser også at din referanse muligens er en gammel Leaf. Da blir jeg enda mer skeptisk til dine vitneutsagn  :P

Sjalabais

Som sagt, du og jeg kan fint ha ulike meninger. Leafen er ikke noe sportslig eller veldempet bil i det hele tatt, men det at den umiddelbart føltes slik på vei hjem etter en helg i MG, slå ikke ut i MGens favør akkurat. Vi har ingen sportsbiler hjemme, og ingen store krav. Men bilen skal føles trygg og forutsigbar.
2012 Leaf Tekna

knute

Sitat fra: knute på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:34
Jeg har ventet i snart 3 måneder på ny radar (garantisak), og har enn så lenge ikke fått noe estimat på når delen(e) kommer.

Sånn for å oppdatere min egen sak - har nå fått beskjed om at deler har kommet, men forhandler hadde ikke ledig tid før tidlig i desember.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

knute

Fikk ny radar i går, og den funker fint enn så lenge.
Ventetiden totalt sett ble på rundt 4.5 måneder, ikke akkurat imponerende.

Har ikke noe å utsette på forhandleren (Branko's Auto i Tønsberg), de har fulgt opp så bra de kan.

Meldte også fra om fukt i høyre baklykt (synlige dråper på innsiden), og dette var helt klart garantisak ifølge forhandler.
Håper jeg slipper å vente like lenge som med radaren ;)
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

1000kwh

Har fukt i hvertfall en frontlykt. Ser det an, hater å dra til forhandler.

Jejl

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:29
Har fukt i hvertfall en frontlykt. Ser det an, hater å dra til forhandler.
Men husk at det er 2 mnd frist for å melde fra til selger om feilen etter at du oppdaget den.

1000kwh

Sitat fra: Jejl på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:48
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:29
Har fukt i hvertfall en frontlykt. Ser det an, hater å dra til forhandler.
Men husk at det er 2 mnd frist for å melde fra til selger om feilen etter at du oppdaget den.
Nå tror jeg du blander med husskjøp. Alle feil skal repareres innen garantitida. Så fremt det ikke medfører en masse følgefeil.

RJK

Sitat fra: 1000kwh på fredag 04. desember 2020, klokken 16:00
Sitat fra: Jejl på torsdag 03. desember 2020, klokken 20:48
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:29
Har fukt i hvertfall en frontlykt. Ser det an, hater å dra til forhandler.
Men husk at det er 2 mnd frist for å melde fra til selger om feilen etter at du oppdaget den.
Nå tror jeg du blander med husskjøp. Alle feil skal repareres innen garantitida. Så fremt det ikke medfører en masse følgefeil.


Forbrukerkjøpsloven §27) og kjøpsloven (§32) er vel begge temmelig klar på at feil og mangler skal meldes innen rimelig tid, slik at ikke fortsatt bruk forsterker skadene. Og rettspraksis tilsier at venter man mer enn 2 måneder, så har man i svært liten grad fulgt det punktet, og kan derfor miste den rettigheten man ellers har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Loven er nok klar på det punktet. Har imidlertid ikke hørt om noen som har blitt nektet en garantireparasjon fordi de meldte fra for sent. For sikkerhets skyld ville sendt melding til forhandler om feilen, og spurt om det er OK å vente med utbedring til det passer for kjøper.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA