Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Selvkjørende biler. Hvordan skal bilen prioritere hvem den skal redde?

Startet av Vesel, lørdag 13. juni 2020, klokken 20:53

« forrige - neste »

1317142119

Bare for å gjøre en ting krystallklart: en autonom bil på nivå 5 er ikke forhåndsprogrammert til å håndtere de situasjonene bilprodusenten tilfeldigvis kommer på. Forhåndsprogrammering fungerer på lukket skinnegående trafikk (f.eks. t-bane) siden den ikke har noen andre valg enn å gasse og bremse. Det fungerer ikke når systemet må vurdere situasjoner i flere dimensjoner. Det at vi har fått til å kjøre delvis autonome biler i enkelte byer, er kun fordi det er nøye utvalgte steder hvor alle forholdene er optimale for å kunne få det til. Det er langt mellom de bilene og en bil som skal kunne kjøre over alt uten menneskelig innblanding.

La det ikke være noen tvil: vi er mange år unna autonome biler på nivå 5. Kanskje mange tiår. Vi har drømt om dette siden i hvert fall 70-tallet og står fremdeles fast ved de etiske dilemmaene. Det Tesla sysler med er det samme enhver bilprodusent har i verktøykassen sin i dag. Forskjellen er at Tesla er villig til å ta høyere risiko enn lovgiverne (EU) er, og slipper løs bilene uten å ha 100% kontroll (ref dødsulykkene med Teslaer på "autopilot").

Dere vil med 100% sikkerhet se AI i andre produktgrupper før det kommer i biler, både fordi det vil spare samfunnet for enormt mye unødvendig ressursbruk og fordi det er mye som er vesentlig enklere for en AI å håndtere enn bilkjøring. Vi er ikke i nærheten engang av å utvikle AI i dag. Vi har vel alle hørt historiene om såkalte roboter som brått har blitt superrasister o.l.? Det eneste som kan løse autonome biler på nivå 5 er nettopp AI. Bilen må tenke selv og kunne ta avgjørelser basert på de sanseinntrykkene den får. Selv når vi har avklart de juridiske og etiske problemstillingene, så er vi årevis unna å faktisk få en maskin til å fungere som en menneskelig hjerne.

turfsurf

Må skille mellom generell AI og spesialiserte. Spesialisert AI har man allerede.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. juni 2020, klokken 19:25
Må skille mellom generell AI og spesialiserte. Spesialisert AI har man allerede.
I så fall kan du gjerne utdype med hva du mener er "spesialisert AI" og hvor man finner det. Jeg håper ikke svaret er kundeservice, for det er tjenester som svarer på forhåndsbestemt forretningslogikk (les: overhodet ikke AI). Mange kaller det AI, men det er så langt unna selvtenkende maskiner som det er mulig å komme. Det er et buzzword for å gjøre det kult.

PF

Helt enig, det finnes ikke noen maskin som i dag gjør valgt uten at det er programmert inn, kunstig AI er bare buzzword for at maskinen gjør forhåndsprogrammerte ting på litt større datautvalg.

Rævedilter

AlphaZero er et eksempel på spesialisert AI. Maskina vart kun lært sjakkreglene, og utvika sjølv dei beste strategiane ved å spela mot seg sjølv, og er i dag langt betre enn dei beste menneskeprogrammerte sjakkprogramma, den brukte 24 timer trening før den slo stockfish og dei andre.

1317142119

AlphaZero er uten tvil imponerende, men det er ikke AI. De bruker AI som buzzword fordi det er veien mot AI.

Den spilte millioner av kamper mot seg selv for å identifisere hvilke trekk som var best egnet til å vinne i ulike gitte situasjoner. Alt innenfor ekstremt strenge regler som definerer hva som er lov (sjakkreglene).

Den lagrer altså informasjonen i en database og henter ut riktig informasjon basert på hvor brikkene befinner seg.

En AI kan ikke trenes til hver tenkelige og utenkelige situasjon i den virkelige verden, for hver situasjon er unik. En AI må, som et menneske, håndtere nye situasjoner uten å ha erfaring med dem.

Det er forskjellen på AI og AlphaZero.

Rævedilter

At AlphaZero ikkje spesialisert AI er det vel kun i kommentarfelt ein kan få gehør for.
Resten av verden var ferdig med den diskusjonen i 1996 da DeepBlue slo Kasparov med AI teknologi (men noko enklere enn AlphaZero).

1317142119

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 25. juni 2020, klokken 09:46
At AlphaZero ikkje spesialisert AI er det vel kun i kommentarfelt ein kan få gehør for.
Resten av verden var ferdig med den diskusjonen i 1996 da DeepBlue slo Kasparov med AI teknologi (men noko enklere enn AlphaZero).
Er vel også bare i kommentarfelt man er overbevist om at AlphaZero er kognitiv intelligens.

Rævedilter

AlphaZero er eit dataprogram og er ikkje kognitiv intelligens, nei.
Men både læring og problemløsing er kognitive funksjoner og noko AlphaZero gjer, men ein seier som regel at den ha kognitive funksjoner.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på torsdag 25. juni 2020, klokken 08:33
En AI kan ikke trenes til hver tenkelige og utenkelige situasjon i den virkelige verden, for hver situasjon er unik. En AI må, som et menneske, håndtere nye situasjoner uten å ha erfaring med dem.
Det er vel akkurat der man definerer forskjellen mellom generell og spesialisert AI. En spesialisert AI håndterer nye oppgaver innenfor sitt felt (ny motstandere med nye strategier), mens generell AI håndterer alle typer utfordringer den støter på. Bilkjøring er ett begrenset område og vil derfor håndteres av en spesialisert AI. Noe som og er ønskelig. Man vil f.eks ikke ha en generell AI som finner ut at bilkjøring ikke er ønskelig fordi det ikke er bra for miljøet.

Det som gjør AlphaZero til en AI og ikke bare ett standard sjakkprogram er at den ikke bruker en database for oppslag mot tidligere spill, men faktisk kun lærer reglene og selv kommer opp med den beste strategien. Det ble og veldig synlig med at AlphaZero startet med trekk som ingen av de menneskelige mesterne ville funnet på å bruke.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

AZ bruker heller ikkje (kun) brute force for å finne beste trekk, den analyserer kun ein brøkdel av mulige posisjoner fremover kontra eit standard program, men den finn i langt større grad dei beste trekka likevel. Interessant også at den ofrer brikker og speler aggressivt i langt større grad enn "standard" program og spelarar. 
Generelt er ein vel kun komme til 8 brikker sluttspel som er 100% beregnet med beste trekk (her kan oppslag brukes direkte) , alt før det må beregnes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA