Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kom det noen gang en rapport om brannen på Sola?

Startet av emagic, lørdag 27. juni 2020, klokken 20:24

« forrige - neste »

emagic

Er det noen som kjenner til om det kom ut en rapport om brannen i p-huset på Sola som redegjorde for om det var noen av elbilene som stod i phuset som fikk "thermal runaway" på batteriet?

emagic

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID


emagic

Supert!   Og der står det jammen øverst på side 29:

"I skrivende stund er det ikke fremkommet nye opplysninger som tilsier at det oppsto thermal runaway i
elbiler som følge av varmepåvirkning fra brannen."


Med andre ord så må rett og slett batterier i elbil sees på som ekstremt trygge.  Dette var jo en svært heftig brann med så høye temperaturer at bygget kollapset - og likevel antente ingen batterier.

emagic

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Trekkoppbil

#5
Ja, elbiler er kommet lengst innen romfart:
De tåler temperaturer på Sola uten å trigge thermal runaway, og de kan spille David Bowie i vakum.

Jambo

Jeg spådde at ingen batteripakker ville ta fyr da det akkurat hadde kommet i nyhetene at det brant, basert på hvor vanskelig DSB har beskrevet at det har vært å få fyr på dem i bl.a. øvelser brannvesenet har hatt for å øve på å slukke elbilbranner. Selv om de får fyr så er det størst sjanse for at bare alt annet på bilen brenner opp, og ikke batteripakken. Men mange i kommentarfeltene sa mye stygt om elbiler fram til det ble kommunisert tydeligere i media at det var en dieselbil som hadde startet brannen. Jeg frydet meg da brannsjefen sa i intervju dagen etterpå at han ikke visste om noen batteripakker i parkeringsanlegget som hadde tatt fyr, og det ble vel også beskrevet at eksplosjonene var fra drivstofftanker på fossilbiler og ikke elbilbatterier som noen i kommentarfeltene påsto første dagen. Noen la vel også ut en video hvor noen prøver å tenne på en skål diesel som skulle vise at diesel var så vanskelig å få fyr på, men når temperaturen er høy nok skjer det åpenbart mer enn man ser i den videoen. Jeg mener at selv om brannen var tragisk, vil den være viktig å referere til i framtiden når det gjelder brannsikkerhet og elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA