Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til å velge 5, 6 eller 7 seter

Startet av xerxes, lørdag 13. juni 2020, klokken 14:29

« forrige - neste »

xerxes

Leker med tanken om å kjøpe en model X nå etter 50.000 prisnedgang. 2,5% rente hørte jeg, sikkert 3% effektiv. Over en million blir psykisk vanskelig, men synes ikke det er så verst priser nå for en skikkelig familiebil som X er.

Tror også at det kan være gunstig å kjøpe nå, sett i ett 5 års perspektiv, nå som det er 0% avgifter/moms på elbiler, se bare på prisene i danmark og sverige for model X.

Uansett; jeg er veldig i tvil om hvilken setekonfigurasjon som vil være best for mine behov.

Vi har to små barn, den ene trenger bakovervendt lenge til, mens det andre snart ikke får plass lenger og må etterhvert ha forovervendt.

I tillegg har vi nytte av å ha noen passasjerer av og til, besteforeldre, en lekekamerat, etc. Ser for meg at falkevingdørene er praktiske for å få barna inn i til daglig barnehageturer. Har ikke hund. Trenger sjelden hengerfeste eller særlig mye baggasje utover en barnevogn.

Ønsker høre fra de som har erfaringer eller tips om hvilken setekonfigurasjon som vil være best for oss. Også generelle erfaringer med model X, og om dette er en praktisk bil eller ei, eller tips om alternativer.

Dette er hva jeg tenker så langt:
Model X virker som en praktisk bil for familieliv med to små barn. Kjører mye, så dette er viktig for oss.

Den er laget av aluminium så rust bør ikke være noe stor fare for.

Nytt hjulopplegg/demperopplegg kom med Raven-oppgraderingen så det bør være positivt for holdbarhet tenker jeg, har jo lest at den slet en del med slitasje på hjul og rust på bremser. Falkevingdørene bør være kvitt de fleste barnesykdommene nå.

Så over til setene igjen:

5-dørs:
+Pris (ingen tillegg)
+Mulighet for 2 barneseter eller to voksne på sidene, og en liten person i midten.
+God baggasjeplass
-Dårligere air condition
-manuelle seter

6-dørs:
+Mer comfy for de 2 som sitter på midtrekka
+Mulighet å gå mellom setene
+elektriske seter
+mulighet å legge ned tredje seterad (?)
+mulighet å gå inn via baggasjerom dersom man legger ned et sete i bakerste rekke(?)
-50.000 kr tillegg

7-dørs:
+pristillegg kun 25.000 kr
+Bedre air condition bak enn fem seter
+Alt 5 seter har (samme seter?), bare med mulighet for to små personer bak ved behov.
+Kan legge ned bakerste rad og få stort baggasjerom, omtrent som 5seter
+Armlene i midten på midtrekka(?)
-Manuelle seter
-midtsetet er ganske lite praktisk anvendtbart, blir mest som en oppbevaringsplass

Alt i alt virker kanskje 7 seter som beste deal for oss, tenker jeg foreløpig... Mens 6 seter er best for de som tenker ha voksne passasjerer uten å bruke baksetene så mye. I praksis 4 svært gode sitteplasser for langturer. 7 seter er sikkert også OK for to barn bak, men koster da 50.000 kr mer for litt ekstra komfort der, uten å være så mye mer praktisk.

Takknemlig for innspill fra dere som har erfaring. Husk også på at jeg snakker om 2020 versjonen. Synes brukte model X virker veldig dyre jmf garanti og at man må ta opp dyrere lån, og går glipp av snacks som trådløs lading, Raven oppgraderingen, HW3 etc.

Ellemelle

Grunnen til at jeg valgte 6 kontra 7 seter, er at den plassen i midten uansett har begrenset takhøyde, så da kunne vi like greit klare oss uten.
De som sitter på tredje rad får også mer beinplass, siden de kan ha beina mellom setene på andre rad.

Det enkleste er dra til Tesla og prøvesitte de forskjellige posisjonene.

Stig-Arne

Valgte 7 seter grunnet prisen og bedre sikring av last i bagasjen, samt at rad 2 i 7 seteren er mulig å legge helt flat. Og det er vel ikke mulig i 6 seteren.

Ellemelle

Nei, det er ikke mulig å legge flatt i 6-seteren, men de gangene jeg trenger å legge noe flatt, så er det gjerne plater og bord med standardmål som 240 eller 220 cm, og ingenting av dette får du plass til likevel :-)
Bruker henger til slikt.

Øyvind.h

Høres ut som du bør gå for 7 seter.
1. Da kan en sitte i midten på langtur ved behov uten å torpedere bagasjerommet.
2. God bagasjesikring.
3. Ungene har et sete i midten å legge fra seg ting i på langtur.
4. En av dem kan ha med seg en venn uten å måtte hoppe inn på bakerste rad
5. Til bursdager, samlinger osv har du plass til 7 personer istedenfor 6. I blant praktisk.
6. Du har minst 5 seter hele tiden.
7. Alle setene kan legges ned, noe som er veldig fleksibelt.
8. Mindre som kan gå i stykker/kreve service når du tar bort motorene på rad 2.

Jeg ville derimot valgt 6 seter om du ofte transporterer 4 unger. Det er lettere adkomst til rad 3 i den om rad 3 må brukes "hele tiden".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Har kjørt mange mil på hyttetur med tre voksne karer på 2.rad, så midtsete kan fint brukes.
En annen ting med å kunne legge ned 2.rad er at bilen da blir en fantastisk camper, litt romance med bare kona burde man ta seg tid til som småbarnsforelder:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Kommer veldig an på bruk. For passasjerene er 6 seter veldig behagelig. I tillegg er det den eneste av de man faktisk kan stå inne i bilen og skifte tøy, noe som vi har benyttet oss av Helt klart den bilen med mest åpen kupé. Kjører du sjelden med mere enn fire i bilen, og aldri på langtur med flere er ikke dette så viktig, og som andre påpeker er fleksibiliteten m.t.p. bagasje bedre på de andre. Selv klarte vi oss fint med 6 i bilen på sommerferie til Italia, hadde en stor bag imellom setene på rad 2 (bonus var at den ble fotskammel for de på rad 3).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: xerxes på lørdag 13. juni 2020, klokken 14:29
Alt i alt virker kanskje 7 seter som beste deal for oss, tenker jeg foreløpig... Mens 6 seter er best for de som tenker ha voksne passasjerer uten å bruke baksetene så mye. I praksis 4 svært gode sitteplasser for langturer. 7 seter er sikkert også OK for to barn bak, men koster da 50.000 kr mer for litt ekstra komfort der, uten å være så mye mer praktisk.

Du har svaret der: 7 seter er best egnet med små barn, 6 seter er luksus de blir større.
Kjøper du 6-seteren bør du vurdere om den minste trenger oppfølging under kjøring (mating, trøsting el.). Det er vanskelig på 50cm avstand.

Vi har 6-seteren (barna er 10 og 16 år gamle) og det er kun manglende lastesikring jeg er missfornøyd med.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 16. juni 2020, klokken 23:54
Har kjørt mange mil på hyttetur med tre voksne karer på 2.rad, så midtsete kan fint brukes.
En annen ting med å kunne legge ned 2.rad er at bilen da blir en fantastisk camper, litt romance med bare kona burde man ta seg tid til som småbarnsforelder:)
Hahah! Alle som har prøvd det vet det er riktig. Finnes få biler som matcher X med 5-seter eller ny 7-seter til sum luvin'! Utsikt til stjernene, sotede ruter, til og med peis om en vil, og komfort som bare det.  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA