Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla S rekkevidde og batterilevetid

Startet av foxy, torsdag 12. april 2012, klokken 01:10

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 19:24
Beklager, men jeg  synes du er helt ute i villmarken her nå med din argumentasjon.  ???

EPA justerer ikke noe, men definerer en Test. Forresten ser jeg ingen offisielle EPA tall på deres websider ref Roadster. http://www.fueleconomy.gov/
Når jeg undersøker litt nærmere, så er det ikke faktisk EPA som kjørte testene. Tesla kjørte testene på en godkjent testbane, under veiledning av EPA. EPA har godkjent testingen og aksepterer at Tesla bruker tallet 244 miles. link

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 19:24Uansett, er det vel ikke noe rocket science å skjønne at rekkevidde konstant på 55 mph ikke blir det samme som med EPA testen. Selv dieseldyret mitt slår alle annonserte forbruksestimater hvis jeg kjører konstant i 80 uten bremsing og akselerasjon. Det er derfor Tesla også tar forbehold om at EPA rekkevidden på Tesla S kan bli opptil 30% lavere enn annonsert nå.

Vi (i alle fall jeg) venter spent på det tallet...
Hvis testingen er den samme hver eneste gang de tester (som den absolutt bør være), så kan man regne seg frem til den konstante hastigheten der rekkevidden er lik rekkevidden i EPA testingen. Dette er tydeligvis litt over 55 mph.

Dette gjør det enklere for Tesla å fortløpende sjekke hvordan modifikasjonene de gjør påvirker rekkevidden, da det bare er en test de må kjøre, og så kan de kjøre mer omfattende tester innimellom for å se at resultatene stemmer.

På en bensinbil blir denne fremgangen mye vanskeligere, fordi bensinbiler er mer effektive ved høyere hastigheter. En Tesla Roadster er mest effektiv ved ca 17,5 mph/28 km/t, der den har ca 410 miles/660 km i rekkevidde. Ved å øke testhastigheten gjør man resultatene dårligere for å kompansere for akselerasjon/bremsing/svinging/osv. For en bensinbil ville man måtte redusere hastigheten slik at resultatene blir dårligere enn de vil være i høyhastighetstestene til EPA.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

wat

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 18:01
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 16:58
Kjøperne forventer en rekkevidde i området 300 miles i EPA testingen, akkurat som de forventer fem stjerner i NHTSA testingen.

At Tesla Model S skulle få vesentlig mindre enn dette i testingen ville medføre at mange reservasjonsholdere ville kansellere reservasjonen sin. At andre bilselskaper har blåst opp tallene sine har ingenting med saken å gjøre.

Jeg har ingen tvil om at Tesla forventer at Model S skal få rundt 300 miles i rekkevidde i EPA testingen, men Tesla vet jo at EPA er et uavhengig organ, som kan gjøre opp sine egne meninger. Da må Tesla være innstillt på at Model S kan få en EPA rekkevidde som ikke er i samsvar med Tesla's syn. Det er dette de uttrykker i årsrapporten.

Når jeg leser det på nytt så ser jeg at det er endringer på gang. i-Miev har ikke blitt testet etter den nye metoden, så med den nye metoden vil Mitsubishi kunne måtte senke rekkevidden på i-Miev til 70 km for årsmodeller 2013 og senere.

Dette vil ikke ha stor påvirkning på Tesla, for etter den gamle testmetoden vil Model S fortsatt ha 300 miles i rekkevidde, og det er denne rekkevidden kjøpere vil oppleve at de har. (Og i Norge vil de oppleve at de har enda mer, da selv den gamle metoden er mer ekstrem enn norske forhold behøver.)

Tesla estimerer 300 miles rekkevidde ved konstant 55 miles/h for den dyreste modellen.

EPA's standardisert test skal etterligne et mer realistisk forbruks/rekkevidde mønster.

At alle Tesla S modeller basert på nåværende tekniske spesifikasjon kommer å vise lavere EPA rekkevidde enn annonsert nå ved konstant 55 miles/h, er jeg 100% sikker på.

År 2013 har bare betydning for salgsmerking med EPA tall – testen finnes allerede.

I-miev har EPA allerede testet. Resultatet finner du her:
http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

99.7 km rekkevidde tilsvarer  34% reduksjon i forhold til annonsert rekkevidde basert på konstant hastighet - og er i samsvær med hvordan jeg opplever rekkevidden på bilen. (faktisk enda lavere hos meg, men jeg er som sagt ikke den mest økonomiske sjaføren)

Tesla ser bare maks. 30% reduksjon på sine Tesla S modeller.

Dessverre så må du nok forvente EPA rekkevidden signifikant lavere enn nåværende annonsert rekkevidde – ikke noe tvil engang! Men bilen er jo den samme som før, bare urealistiske annonsering med rekkevidder som ikke tilsvarer virkeligheten blir det slutt på i 2013.  Brukerne kan både oppleve lavere og høyre rekkevidder baser på kjørestil, topografi +++

Hvis EPA testen viser 99,7 km rekkevidde på i-Miev er denne veldig pessimistisk. Nå når sommerdekkene har kommet på og det har blitt mildt i været får jeg stort sett hele tiden rundt 120 km rekkevidde på min, ofte lengre enn det også.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

foxy

#17
Sitat fra: wat på torsdag 12. april 2012, klokken 19:45
Hvis EPA testen viser 99,7 km rekkevidde på i-Miev er denne veldig pessimistisk. Nå når sommerdekkene har kommet på og det har blitt mildt i været får jeg stort sett hele tiden rundt 120 km rekkevidde på min, ofte lengre enn det også.

Det er en standarisert test - Hvordan hver av oss opplever forbruket kan seff avvike både i positiv retning, som hos deg og i negativ retning som hos meg, avhengig av kjørestil, bruksmønster ( city, motorvei,...), topografi +++

Men den er bra for å kunne sammenligne biler basert på et mer realitetsnær bruksmønster!

Her står det mer om testen...

http://www.fueleconomy.gov/feg/fe_test_schedules.shtml

Som man kan se lett innholder den endel akselerasjoner, bremsing, start/stopcycler, osv som påvirker rekkevidden.

Jeg venter som sagt spent på Tesla S sine tall...
I-miev 2011
Asker

flux

Jeg pleier å si at rekkevidden på Leafen min er mellom 75 og 175 km. Alle som kjøper elbil bør bli opplyst om at rekkevidden kan variere mye, akkurat som den kan på diesel biler og i forhold til hvor og hvordan en kjører.

foxy

fant enda en litt eldre melding om tesla range - litt mer spesifik faktisk. Jeg frykter at det blir mer enn 30% reduksjon for tesla s.

denne liksom "epa" ratingen til roasteren tidligere nevt i denne tråen er basert på en gammel test layout...




The EPA recently announced that it would develop and establish new energy efficiency testing methodologies for electric vehicles. Based on initial indications from the EPA, we believe it is likely that the EPA will modify its testing cycles in a manner that, when applied to our vehicles, could reduce the advertised range of our vehicles by up to 30% as compared to the combined two-cycle test currently applicable to our vehicles. However, there can be no assurance that the modified EPA testing cycles will not result in a greater reduction. To the extent that the FTC adopts these procedures in place of the current procedures from the SAE, this could impair our ability to advertise the Tesla Roadster as a vehicle that is capable of going in excess of 200 miles. Moreover, such changes could impair our ability to deliver the Model S with the initially advertised range, which could result in the cancellation of a number of the reservations. Any reduction in the advertised range of our vehicles could negatively impact our vehicle sales and harm our business."
I-miev 2011
Asker

Cobos

Dette er gammelt nytt fra en av "earnings calls" Tesla gjorde for en stund siden, og det inkluderer som sagt EPAs nyeste målinger. De har en litt hardere syklus og så fjerner de som sagt 30% akkurat som ble nevnt lenger opp. Ikke noe nytt her.
Uansett det som faktisk er interessant er hva folk rapporterer av rekkevidde med Roadsteren når de kjører den på faktiske veier i den virkelige verden. Dette tilsier at de har over 200 miles forutsett at man klarer å kjøre normalt, DET derimot er ikke så greit i en Roadster.

Det sier seg uansett selv at om du kjøper bilen med oppgitt 250km rekkevidde og du hver dag kjører 225km så vil du slite når batteriet er noen år gammelt. Har du derimot et edruelig forhold til hvilken rekkevidde du kjører så blir du veldig fornøyd med en elbil uavhengig av merke.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Espen Hugaas Andersen

#21
Jeg undersøkte litt nærmere rundt EPA testingen, og fikk det ganske godt forklart: link

For å summere opp infoen jeg fikk:

- EPA har byttet fra en testsyklus der de kjører 2 tester til en test der de kjører 5 tøffere tester.
- Med de nye testene kan rekkevidden bli opptil 30% lavere, men det kan variere.
- Nissan Leaf ble testet etter gammel syklus, og da tok EPA rett og slett og reduserer rekkevidden med det de syns var en passende verdi, som var 30%.
- Når testene er kjørt slik de skal kjøres (og dette gjelder alle biler fra og med 2012), så er det ikke noen yttligere reduksjon av rekkevidden med 30%. Testresultatene er det som gjelder.

Min konklusjon av dette er at den rekkevidden EPA vil gi til Model S vil nesten garantert være lavere enn 300 miles, men det er ingen automatikk i hvor mye mindre vi snakker om.

Man kan komme frem til et estimat basert på Nissan Leaf, som ifølge denne oversikten kan gå 89 miles ved 55 mph.

Til motsetning kan Model S gå 300 miles ved 55 mph. Det tilsier at Model S har 300/89 = 3,37 ganger rekkevidden til Nissan Leaf. Hvis vi da multipliserer 74 miles, som er Nissan Leaf sin EPA rekkevidde, med 3,37, så får vi en rekkevidde for Model S på 249,4 miles. Men, i motsetning til Model S fungerer ikke Nissan Leaf spesielt bra i kulde, så denne rekkevidden er egentlig i verste fall. (Dessuten har jo ikke Leaf faktisk blitt testet etter EPA5, men EPA har bare gjettet seg frem til resultatet. Hvis de egentlig burde ha trukket fra bare 20%, så vil jo resultatene være helt annerledes.) Hvis vi antar dette utgjør 20 miles på testingen, så vil Model S ende opp med en rekkevidde på rundt 270 miles. En reduksjon på 10%.

For å vite fasiten må vi nok bare vente.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

I-miev 2011
Asker

daggad

Ja det er klart at enhver test vil gi forskjellige resultater. Det viktigste er at man sammenligner epler med epler slik at forskjellene kommer korrekt frem.
Om vi skal sammenligne med Leaf som jeg har erfaring med så er den opplevde rekkevidden på vinter fra 10 til 13 mil. Dette er reelle tall på normal kjøring i de hastigheter jeg normat ligger i. Noe som vel betegnes som bykjøring.

Men nå har jeg ikke tro på at Tesla S vil være så mye mer energiøkonomisk enn Leaf. Det er vel ikke en lettere bil ?
Og da kan en vel begynne å sammenligne kWh ?
Leaf har 21 kWh tilgjengelig kapasitet. Den største Model S er vel 85 ? Det er ca fire ganger større batteripakke det..og burde da kunne gi fire ganger større rekkevidde veldig grovt sett? Leafen går lett 13-15 mil på tørre sommerveier, og da burde Model S kunne klare 500 km eller 300 miles uten problemer.

Jeg vil tro gamblingen rundt en Model S vil være hvilket batteri man skal velge. Jeg tror jeg ville satset på noe midt i mellom hadde jeg skulle kjøpt denne bilen. En rekkevidde på 25-30 mil vil være tilstrekkelig for de aller aller fleste. Og selv om det er et trøttende og tilbakevendene tema, så er det tross alt mange andre svært spennende ting med denne bilen. 0-100 på 5,5 sekund blant annet.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 19. april 2012, klokken 11:49
jo leaf har blitt testet av epa...

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml
Leaf har blitt testet etter dan gamle EPA2 syklusen og denne verdien har så blitt korrigert med en faktor på 0,7. Leaf har ikke blitt testet etter EPA5 syklusen. Model S vil bli testet etter EPA5 syklusen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 19. april 2012, klokken 11:54
Sitat fra: foxy på torsdag 19. april 2012, klokken 11:49
jo leaf har blitt testet av epa...

http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml
Leaf har blitt testet etter dan gamle EPA2 syklusen og denne verdien har så blitt korrigert med en faktor på 0,7. Leaf har ikke blitt testet etter EPA5 syklusen. Model S vil bli testet etter EPA5 syklusen.

Står det noe sted spesifisert at leaf ikke har blitt testet etter epa5?

Uansett så må man regne med 30% reduskjon for tesla også som for de fleste andre...

På tide at Tesla kommer med EPA data ... bilen skal jo leveres fra sommeren ... eller kan vi forvente forsinkelser????
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Her er det en diskusjon og linker til info som er fått gjennom en FOIA (Freedom Of Information Act) forespørsel: link

Det kommer frem ganske klart at de har testet med EPA2 syklusen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Ny informasjon: Model S Efficiency and Range

SitatVehicle speed is by far the largest variable in the range you can achieve. In order to help customers plan and predict this we will share a computer model used to simulate how far a Model S is predicted to travel under the following conditions:

    Constant speed (such as using cruise control)
    Flat ground, no wind
    Climate control OFF or using vent only (no heat or air conditioning)
    300 lbs of vehicle load (driver plus passenger or cargo)
    Windows up, sunroof closed
    Tires inflated to recommended pressures
    New battery pack (<1 year, <25,000 miles)



...

We are very pleased to report that Model S has exceeded our initial range expectations by about 20 miles and has achieved a Roadster equivalent 2-cycle range of 320 miles and a 5-cycle range of 265 miles. This sets a new record for electric vehicle range!

EPA rekkevidden blir 265 miles/424 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

grenborg1

La meg være den første til å si: Whoa.

Dette innebærer at man kan kjøre Oslo-Trondheim non-stop i 80 km/t. Forutsatt at vi jevner Dovrefjell med jorden. Eller bygger en sabla lang tunnel. OK, teori, men det ser imponerende ut.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

Aspiranten

Jevne Dovrefjell med jorden...  :o

Du bannet nettopp i kirken min!  >:(



<- friluftsmann  ;D

(Jeg er helt enig, dette ser veldig spennende ut. Jeg har til nå antatt 450km som "papirdistanse")
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA