Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kald opplevelse

Startet av Silkefot, onsdag 24. januar 2007, klokken 11:48

« forrige - neste »

Silkefot

Nå har jeg gjort det. Jeg har klart å kjøre bilen helt tom. Vet ikke om det finnes en klubb for det men finns den er jeg herved medlem.

Det var kald i går som sikkert flere merket og min bedre halvdel (nå også smartere) kom hjem med litt for mye kapasitet på Saxoen for å lade med god samvittighet og for lite til at hun kunne kjøre den til jobben i dag. Så jeg tok på meg jobben med å kjøre den tom samtidig som jeg skulle kjøre 3-åringen til søvns for natten. Så der kjørte jeg da i -17 med en trøtt kar i baksetet og tømte batterier. Det gikk veldig bra til 20% da begge varsellysene kom på. Jeg visste de ville komme tidlig på fordi vi hadde hatt ett par ladninger med mellom 20-30% igjen hvilket av erfaring gjør at ladelampen kommer på tidligere.
Vel, farten gikk ned som vanlig og jeg tenkte at det blir en langsom prosess å få den ned til 0%. Jeg har gjort det flere ganger før uten at den har stoppet. Den går fortsatt på 0% bare ikke så fort  ;)
Da det var 15% igjen begynte det å gå veldig sakte, dvs rundt 10-15 km/t i svak oppoverbakke. Jeg tenkte at kulda gjorde at det gikk ekstra sakte helt til det ble gåfart og den til slutt stoppet helt på 10%.

Jaja tenker man da, putter handa ned i lomma etter mobilen for å ringe etter kona og tauing bare for å finne ut at den lå fortsatt på kjøkkenbordet  :o

Så da står man der, langt ute på landet på en gudsforlatt grusvei for ikke å være til brydderi under utladningen med en lite unge som sover i baksetet og -17 grader ute. Uten mobil  :(

Etter en stund kom det heldigvis forbi en bil som spurte om alt var vel. Det kunne jeg jo bare si at det ikke var og fikk dermed låne mobilen hans.

Så hva lærte jeg av dette?

  • Som elbilfører: Ta med mobil
  • Som elbilfører in en PSA: Finn ut hvor nødløsningen er (se annen tråd)
  • Ikke stol på at 0% er lik tomt, det kan like gjerne være 10%. Prøv heller å tyde andre tegn som f.eks. at bilen går veeeeldig sakte
  • Kupevarmer som ikke går på strøm er bra å ha

Flere som vil være med i klubben "0 strøm i ødemarken uten mobil midt på vinteren med sovende unge i baksetet" klubben?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

pilt

Grøss og gru, det der hørtes nervepirrende ut!
Jeg tror nok jeg står over å melde meg inn i den klubben. Selv om jeg har en lei tendens til å glemme mobilen min hjemme, så er jeg vel ikke like utsatt som deg med tanke på øde landevei. Jeg kjører stort sett bare rundt i Oslo og omegn, og her kommer det biler forbi rett som det er. Verre er det kanskje om de tør å stoppe? Det kan jo hende jeg er en øksemorder i forkledning...  8)
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

El rayo

#2
Forlag til løsning på glemt mobiltelefon:
Kjøp en Blaupunkt bilradio med mobil. De fleste mobilnettleverandører kan utstede ekstra SIM-kort.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Jeg jobbet i min "ungdom" på Statoil på Fornebu. Der leide vi ut Pivcoèr, slik at Pivco (senere bedre kjent som Think), skulle få testet bilene på vanlige folk. I disse bilene var det en mobiltelefon under dashbordet på høyre side, slik at de som leide kunne ringe oss "når" de fikk problemer.

Hva med å ha en utdatert telefon med 12v. lader med kontaktkort liggende i bilen?

På den annen side er vel dette noe du bare gjør en gang Silkefot?

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 28. januar 2007, klokken 23:37
slik at de som leide kunne ringe oss "når" de fikk problemer.



Liker bruker din av naar i stedet for hvis. Noen ytterligere historier paa lur?? :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Det med utrangert mobil so mnødtelefon i bilen og ekstra sim i lommeboka var ikk  dumt. Også i andre tilfeller kan en utrangert mobil gjøre seg nytte. Nønumre kan du ringe også uten sim, så det kan uære greit å ha en telefon liggende uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

pilt

Sitat fra: cra på tirsdag 06. mars 2007, klokken 15:50
Det med utrangert mobil so mnødtelefon i bilen og ekstra sim i lommeboka var ikk  dumt. Også i andre tilfeller kan en utrangert mobil gjøre seg nytte. Nønumre kan du ringe også uten sim, så det kan uære greit å ha en telefon liggende uansett. :)

Må huske å sørge for at batteriet ikke er tomt da...
Eller kan døde mobiltelefoner ringe nødnumre også? ;D
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

cra

Med dødt batteri er den vel ikke annet enn en murstein, nei. Tenkte nå på at den ladekabelen lå i hanskerommet også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA