Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rykte: Lesing av fartsskilt og autopilot i rundkjøring kommer snart

Startet av jorgror, fredag 12. juni 2020, klokken 06:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Vesel på lørdag 13. juni 2020, klokken 20:06
Sitat fra: jorgror på lørdag 13. juni 2020, klokken 14:15
Sitat fra: JorEl på lørdag 13. juni 2020, klokken 10:42
Det som kommer til å begrense i tillegg, er jo hvor bra oppmerkingen er. Jeg kunne brukt AP mye mer om oppmerking var prioritert av veivesnet.
Blomster o.l kunne vært nedprioritert :police:
Dette har irritert meg. Godt oppmerkede veier er viktig for aktive selvkjøringssystemer og passive kamerabasert sikkerhetssystemer.

Jeg føler vegvesenet har blitt litt bedre i det siste til å vedlikeholde og forbedre oppmerking, men det gjenstår mye. Jeg tror det kan være en billig måte for å forbedre trafikksikkerheten, spesielt når flere og flere biler får kamera.
Den gode veimerkinga og de enestående velholdte veiene er faktisk en av grunnene til at Nederland vurderes som mer klare for autonome kjøretøy enn oss, til tross for at bilparken vår er mer elektrifisert. Side 3, 14 og 16.
De bruker vel ikke piggdekk, og kanskje ikke så mye salt heller. Slik tærer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vesel

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. juni 2020, klokken 20:15
Sitat fra: Vesel på lørdag 13. juni 2020, klokken 20:06
Den gode veimerkinga og de enestående velholdte veiene er faktisk en av grunnene til at Nederland vurderes som mer klare for autonome kjøretøy enn oss, til tross for at bilparken vår er mer elektrifisert. Side 3, 14 og 16.
De bruker vel ikke piggdekk, og kanskje ikke så mye salt heller. Slik tærer.
Nederland er også et av verdens rikeste, mest velfungerende og tettest befolkede land, så de har god råd til å ta godt vare på veiene sine. Norge derimot, er langstrakt, kupert og tynt befolka, så alle de lange veiene her er dyre å bygge, vedlikeholde og brøyte når vi har så få hoder å dele kostnadene på.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på lørdag 13. juni 2020, klokken 11:08
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. juni 2020, klokken 09:55
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juni 2020, klokken 09:24
Ser jo grei ut den der, har kjørt i verre rundkjøringer i England.
Tja. Men tror du en Tesla noen gang vil kunne klare det?

Ja, selvsagt.

Men du tror kanskje Tesla går konkurs før virkelig god selvkjøring er et faktum? Jeg velger å være mer optimistisk i alle fall.

Selv sjefen for Teslas utviklingsavdeling har liten tro på at rundkjøringen i Swindon er mulig.

Karpathy included Swindon's six interlocking traffic circles as a challenge that might be beyond their system's capabilities! We can see today that humans should never have created such a monster. It is fun and funny, but not needed.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 19. juni 2020, klokken 08:24
Selv sjefen for Teslas utviklingsavdeling har liten tro på at rundkjøringen i Swindon er mulig.
Jeg tror det er mange forskjellige kryss, rundkjøringer, avkjøringer og lignende som selvkjøring ikke kommer til å takle på mange tiår.

Det må samtidig jobbes med bilens evne for å forstå veiene, standardisere veier, forbedre merking, kommunikasjon mellom biler og rapportering til sentrale systemer både fra biler og andre systemer.

Og så vil det nok uansett være behov for en eller annen form for kontroll de siste hundre metrene til hytta, men kanskje ikke med ratt og pedaler som i dag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 13. juni 2020, klokken 14:11
Sitat fra: RuneW på lørdag 13. juni 2020, klokken 13:24
Da er det jo det andre alternativet. At du tror at selvkjøring aldri vil bli bra nok til dette.
OT
Ta deg en bolle :D. Tre kommentarer til nevnte rundkjøring fra meg:
1. Så du mener med alvor at dette er urealistisk?
2. Til og med for de som kjører på venstre side av veien. The Magic Roundabout, Swindon, England.
3. Tja. Men tror du en Tesla noen gang vil kunne klare det?

.. og ut fra dette trekker du konklusjonen!
OT end.

Ja. Jeg tror en Telsa (ikke nødvendigvis dagens modeller, men det har du heller ikke skrevet noe om. Du skriver bare "en Tesla noen gang") vil klare 100% fullstendig selvkjøring, selv i nevnte rundkjøring. Om det tar 10 eller 50 år er jeg ikke så skråsikker på.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Det er vel utvilsomt at selvkjøring vil komme først på veier og områder som egner seg for det. Det hadde vært helt greit å kjøre selv frem til hovedveien og så la bilen overta frem til avkjøring fra den hovedveien. Men selv dette vil ta tid, både teknisk og ikke minst lovregulering.

DagfinnN

Sitat fra: RuneW på fredag 19. juni 2020, klokken 11:04
Ja. Jeg tror en Telsa (ikke nødvendigvis dagens modeller, men det har du heller ikke skrevet noe om. Du skriver bare "en Tesla noen gang") vil klare 100% fullstendig selvkjøring, selv i nevnte rundkjøring. Om det tar 10 eller 50 år er jeg ikke så skråsikker på.
Jeg tror at innen 50 år tilbys ikke lenger mulighet til å kjøre bil manuelt. Unntaket er mennesker med samfunnskritiske oppgaver og kun under oppdrag. Det er bare å snu seg å se 50 år tilbake i tid, deretter snu seg framover og gange opp alt som har skjedd med 100.
At Tesla har oversolgt FSD er det nok ingen som er uenig i.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

@RuneW: Tidsperspektiv fra 10 til 50 år, som du forsvarer deg med, er helt uten interesse. Da blir det allikevel bare fantasien som setter grenser, og her har DagfinnN helt rett.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

JorEl

Sitat fra: turfsurf på fredag 19. juni 2020, klokken 09:38
Sitat fra: Motorwatt på fredag 19. juni 2020, klokken 08:24
Selv sjefen for Teslas utviklingsavdeling har liten tro på at rundkjøringen i Swindon er mulig.
Det må samtidig jobbes med bilens evne for å forstå veiene, standardisere veier, forbedre merking, kommunikasjon mellom biler og rapportering til sentrale systemer både fra biler og andre systemer.
Det jeg liksom har ventet på, er at alle "våre" Teslaer som kjører rundt med aktive kameraer, skal raportere tilbake til moderskipet/NN. (Tom de som ikke har kjøpt AP, har jo  "skygge-kameraer".)

Tenk på en strekning, der det er 70kmt. Denne strekningen har 80-sone både før og etter seg. NN/Tesla/Mothership får inn 1000-5000 meldinger til dagen at her kjører plutselig "alle" i 70kmt. Problemet er bare at Teslaene får kun med seg 80kmt i alle sonene. Bilene ser ikke 70-sonen. Bare sjåførene. Hvorfor lar ikke bare Tesla dette være en 70-sone når de får inn så mange bekreftelser?  Så mange sjåfører tar ikke mer feil, enn Teslas nåværende bil-skilt-bingo :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Det er ikke så enkelt. I kontrast til det du antar, så finnes det ikke Teslaer "over alt", og til enhver tid. 100% sikkert at det fremdeles finnes veier i Norge som aldri har sett en Tesla. Og i hovedgata på Otnes sees 1 stk. om dagen i snitt :D. Tenk også på fartsskilt i forbindelse med veiarbeid, ulykkesteder, interaktive fartsskilt (E18 og fl), betingete fartsgrenser for skoler o.l., nedsatte fartsgrenser grunnet værforhold, miljøfartsgrenser, etc. Hundrevis av fartsgrenser i Norge endres hver eneste dag.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. juli 2020, klokken 18:26
Det er ikke så enkelt. I kontrast til det du antar, så finnes det ikke Teslaer "over alt", og til enhver tid. 100% sikkert at det fremdeles finnes veier i Norge som aldri har sett en Tesla. Og i hovedgata på Otnes sees 1 stk. om dagen i snitt :D. Tenk også på fartsskilt i forbindelse med veiarbeid, ulykkesteder, interaktive fartsskilt (E18 og fl), betingete fartsgrenser for skoler o.l., nedsatte fartsgrenser grunnet værforhold, miljøfartsgrenser, etc. Hundrevis av fartsgrenser i Norge endres hver eneste dag.
Jeg mener mer, der hvor det befinner seg mange Teslaer. I og rundt "storbyene", inkl Stavanger, Haugesund, Bergen, Kristiandsand. :)  Her må det jo ha passert nok biler til at NeuroNettwork må forstå at her stemmer ikke fartsgrensene, fordi "alle" sjåførene kjører i en annen fart en det NeuroNettwork har i sin database.
(Fartsgrensene burde jo bli oppdatert, rimelig fort egentlig, når man tenker på disse visningene fra Tesla der man kan se hva AP-kameraene ser.)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat(Fartsgrensene burde jo bli oppdatert, rimelig fort egentlig, når man tenker på disse visningene fra Tesla der man kan se hva AP-kameraene ser.)

Det har du delvis rett i, men å utnevne Haugesund til storby er derimot veldig feil.... :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA