Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya

Startet av Rusalka, onsdag 10. juni 2020, klokken 14:00

« forrige - neste »

Samco

Pen bil og kudos til Nissan med bra specs.

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:54
https://www.tv2.no/broom/11544544

Blir det feil av meg å frykte at den største batteri utgaven trolig trenger en ladebøtte ala zoe for å lade på it nett?
Ser ut som ac laderen er tatt rett ut fra zoe

Tviler - men om det skulle være slik så vil nok importøren dra seg i hårene
Uansett - lenge til denne kommer - og før den kommer så har vi sikkert andre bedre alternativer å velge blant

Magnus Hansen

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. juli 2020, klokken 08:48
Synes det aller meste er bra. 90/87 kwh batteri, som gir 500 eller 460 km wltp med rekkevidde.


63kwt eller 87kwt netto er versjonene. Ca 500km wltp for det største batteriet. Hvilket skulle bety ca 360km for det minste batteriet

daktari

Veldig mange flotte bilder her https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=53711
Ser lovende ut.
Ikke nevnt vannkjølte batterier, men det er vel en selvfølge med 130 kW CCS-lading?
4wd stjeler vel bare av plass under bagasjeromsgulvet, slik det ser ut på bildene.
Veldig god plass i baksetene ser det ut til, og mange vil like at midtkonsollen ikke går helt frem - med Propilot kan man sitte med bena litt på skrå?
Skal vi tippe 5-10% kortere kjørelengde med 64-batteriet, sammenlignet med Leaf 64?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 15. juli 2020, klokken 11:27
Ikke nevnt vannkjølte batterier, men det er vel en selvfølge med 130 kW CCS-lading?

Det ble nevnt væskekjølt under presentasjonen - så jo den er væskekjølt.....

Måkemannen

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 15. juli 2020, klokken 09:54
https://www.tv2.no/broom/11544544

Blir det feil av meg å frykte at den største batteri utgaven trolig trenger en ladebøtte ala zoe for å lade på it nett?
Ser ut som ac laderen er tatt rett ut fra zoe

Siden den kan lade med 22kW? Det kan eldre Tesla Model S også.

batterimannen

87 kwt batteri med FWD levering vinter 2021/2022. AWD våren 2022.

Så da er det ikke sikkert man får 2WD versjonen med lang rekkevidde i 2021 heller.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Zero-talent

Veldig spennende bil, så spørs det hva den koster... For min del har jeg en mental sperre mot å bruke mer enn 400K på bil. Vil tro innstegsversjonen havner på 450K+. Det er mye penger for en bil sammenlignet med tilsvarende fossil (qashqai toppmodell 400K). Hadde ønsket meg rekkevidde inntil 400km, men suv-formen er selvfølgelig mindre energieffektiv.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

MooCow

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 15. juli 2020, klokken 14:31
Veldig spennende bil, så spørs det hva den koster... For min del har jeg en mental sperre mot å bruke mer enn 400K på bil. Vil tro innstegsversjonen havner på 450K+. Det er mye penger for en bil sammenlignet med tilsvarende fossil (qashqai toppmodell 400K). Hadde ønsket meg rekkevidde inntil 400km, men suv-formen er selvfølgelig mindre energieffektiv.

Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)

hELgenen

Det er mange ganger ikke snakk om hva man har råd til,men hvor mye en synes noe er verdt.
Jeg er alltid der og vurderer alltid prisen opp mot hva jeg synes jeg får for pengene i alle segmenter.

Zero-talent

Sitat fra: MooCow på onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27

Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)

Nå var det bare for å sammenligne ca tilsvarende fossilbil da, jeg vil aldri gå tilbake til den verdenen uansett. Men for meg er bil et nødvendig onde, og da handler det om å finne billigste sort som tilfredsstiller behovet. Derfor er pris og særlig pris per km rekkevidde viktig.

Men det blir en digresjon. Jeg liker stort sett det jeg ser av specs og design, ser mye bedre ut enn f. Eks enyaq og interiøret er definitivt lekkert. Det er dog kjedelig med levering "sent 2021" når 2022 fort kan bringe med seg avgifter på elbil.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

MooCow

Sitat fra: Zero-talent på torsdag 16. juli 2020, klokken 00:16
Sitat fra: MooCow på onsdag 15. juli 2020, klokken 19:27

Tja, du har jo råd til å betala ein del meir for Ariya enn Qashqai, billigare i drift og billigare vedlikeholdskostnadar :)

Nå var det bare for å sammenligne ca tilsvarende fossilbil da, jeg vil aldri gå tilbake til den verdenen uansett. Men for meg er bil et nødvendig onde, og da handler det om å finne billigste sort som tilfredsstiller behovet. Derfor er pris og særlig pris per km rekkevidde viktig.

Men det blir en digresjon. Jeg liker stort sett det jeg ser av specs og design, ser mye bedre ut enn f. Eks enyaq og interiøret er definitivt lekkert. Det er dog kjedelig med levering "sent 2021" når 2022 fort kan bringe med seg avgifter på elbil.

Einig i at interiøret ser bra ut, og  det går nok langt utanpå Tesla Model Y funksjonelt og designmessigt i mine auger :) Har ikkje sett Enyaq sitt ferdige interiør endå, men redd det vil ligna for mykje på ID.3 sitt plastic fantastic interiør :-/

Rusalka

415 liter bagasje ... Enyaq 585 liter... hva velger barnefamilier ...

TJV

Bagasjerommet er (skuffende) lite på en slik bil. Leaf fra 2018 og nyere har 420 liter i Tekna versjon (basskasse i bagasjerom) og 435 liter i de andre variantene. Leaf har fått skryt i media pga stort bagasjerom men jeg tenker Ariya har litt lite bagasjerom. Skal sies bagasjerommet i Ariya varierer mellom 408-468 liter avhengig av utstyr.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Desti


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA