Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veldig godt tilbud på Kangoo!

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 09. juni 2020, klokken 22:25

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser de har satt ned Renault Kangoo ZE til 199.000 etter 15.000 i Enova støtte og 45.000 i rabatt. Kan jo ha krok for tilhenger og.... utrolig bra kjøp for de som ikke skal så langt (NEDC 270km).

https://renault.no/kampanjer/kangoo-ze-kundefordeler
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 09. juni 2020, klokken 22:25
Ser de har satt ned Renault Kangoo ZE til 199.000 etter 15.000 i Enova støtte og 45.000 i rabatt. Kan jo ha krok for tilhenger og.... utrolig bra kjøp for de som ikke skal så langt (NEDC 270km).

https://renault.no/kampanjer/kangoo-ze-kundefordeler

Fint, helt til den dagen du faktisk skal langt, eller av en eller annen grunn skal kjør en ekstratur eller to. Denne kan ikke hurtiglades, noe som dessverre er et større ankepunkt enn litt lav rekkevidde.

Med NEDC-tall for rekkevidde, så kan du allerede barbere bort endel km for praktisk/faktisk oppnådd rekkevidde. 270 km vil du neppe oppnå. 200 km er mer realistisk, avhengig av last og hastighet, på en godværsdag. Kan hende du klarer 120 km på en kald vinterdag, om ikke jeg er for optimistisk her. elbil.no oppgir "norsk rekkevidde" på Maxi-utgaven til å være (vinter/sommer):120 / 200. I linken under har de riktignok skrevet tallene motsatt, men det er jo selvfølgelig feil.

https://elbil.no/elbil/renault-kangoo-maxi-z-e-33-kwh/

Sleng på henger, så kan du ihvertfall halvere tallene. Det er ikke uten grunn at Nissan E-NV200 er storselgeren i denne klassen av elbiler. Med 40 kWh batterikapasitet, så skryter den av (NEDC/WLTP):301 / 200, men kjører kjører "norsk rekkevidde" (vinter/sommer):140-250.

https://elbil.no/elbil/nissan-e-nv200-evalia-40-kwh-2018/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Ville ikke satset på å kjøpe en elbil uten mulighet for dc lading , ville heller hatt 1 peugeot traveler enn 2 kango ze hvis man trenger en el kassebil evt heller valgt nv-e200
Model 3 2019 LR Rwd

Jejl

Har kjørt forrige utgave hver dag på jobb nå i 5,5 år. Hurtiglading har jeg aldri hatt behov for, og det ville bare sløst vekk verdifull arbeidstid. Alt har fungert 100% hele tiden. I starten hadde jeg en daglig arbeisrute på opptil ca 90 km mens den nå er ca 70 km grunnet en mistet kunde. Til dette fungerer den perfekt.

1400 kr i årlig delkasko er heller ikke feil. Har fulgt service og eu- kontroll på merkeverksted, og tilnå ligger utgiftene på totalt ca 6000 kr over 5,5 år.

Jejl

Ikke at du skal legge så stor vekt på enkelepisoder, men jeg kjenner en som valgte en nv-e200 til jobbkjøring, og ifølge han så har det fungert svært dårlig til hans bruk. En ting er at bilen har vært masse på verksted, bla med bytte av hovedbatteriet. Noe annet er at den av og til brukes til en tur på 400 km x2. Til dette er bilen temmelig ubrukelig til. En tur som før tok ca 5 timer tar nå over 10 timer på vinteren. Dette er 40 kWh utgaven.

Marzo

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. juni 2020, klokken 10:49
Ikke at du skal legge så stor vekt på enkelepisoder, men jeg kjenner en som valgte en nv-e200 til jobbkjøring, og ifølge han så har det fungert svært dårlig til hans bruk. En ting er at bilen har vært masse på verksted, bla med bytte av hovedbatteriet. Noe annet er at den av og til brukes til en tur på 400 km x2. Til dette er bilen temmelig ubrukelig til. En tur som før tok ca 5 timer tar nå over 10 timer på vinteren. Dette er 40 kWh utgaven.

Dette kan man jo ikke belaste bilen for. Eieren er jo tydeligvis ikke forstått konseptet rundt en elbil.

ToWalkOrDrive

#6
Jeg tenkte egentlig mest på at Kangoo virker å være veldig mye bil for pengene, med god plass. Nissan e-NV200 er nok praktisk den og, selv om den leverer litt lite rekkevidde i forhold til kWh batteri. Men e-NV200 koster også 130.000 mer enn Kangoo.

Da TV2 testet den kostet den ca 50.000 mer, og da lurte de på hvorfor ikke flere familier kjøpte den... https://www.tv2.no/a/9831292/

Ser forøvrig at det strømmer på med større elbiler nå. Men da blir det ekstremt mye dyrere igjen...
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/K30Oly/lanserer-elbil-med-inntil-ni-seter
Tesla Model Y                         2021-

cra

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. juni 2020, klokken 10:49
Noe annet er at den av og til brukes til en tur på 400 km x2. Til dette er bilen temmelig ubrukelig til. En tur som før tok ca 5 timer tar nå over 10 timer på vinteren. Dette er 40 kWh utgaven.

Nå vet jeg ikke hvilken rute det er snakk om men det høres ut som manglende erfaring kan være medvirkende årsak? En venn av meg har ofte kjørt en tilsvarende strekning med 26kWh Leaf, og sier at det totalt sett tar en knapp time mer å kjøre elektrisk enn fossilt. Da har han riktignok kjørt ruta noen ganger og lært seg hvor det er fordelaktig å lade lenge og hvor det lønner seg å bare lade nok til å komme til neste hurtiglader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RJK

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. juni 2020, klokken 10:49
Ikke at du skal legge så stor vekt på enkelepisoder, men jeg kjenner en som valgte en nv-e200 til jobbkjøring, og ifølge han så har det fungert svært dårlig til hans bruk. En ting er at bilen har vært masse på verksted, bla med bytte av hovedbatteriet. Noe annet er at den av og til brukes til en tur på 400 km x2. Til dette er bilen temmelig ubrukelig til. En tur som før tok ca 5 timer tar nå over 10 timer på vinteren. Dette er 40 kWh utgaven.

Nei, absolutt ikke. Og fungerer elbilen til eget bruk, så er det flott. Brukes den bare til nærkjøring innenfor rekkevidden som oppnåes, er den sikkert mer enn glimrende.

Men prøv den ene langturen med Z.E. og du vil forstå hva jeg mener over.

Jeg vurderte nemlig selv om ikke en bil av denne sorten hadde passet meg best pga plasshensyn og mulighet til å bruke rommet bake som sengeplass på tur, men faktisk lav rekkevidde og ingen hurtiglading, gjorde det totalt uaktuelt.

En slik type bil med minst 60 kWh batteri, helst opp mot 80 kWh, og god fart på hurtiglading, så snakker vi om brukbart alternativ for de som trenger plass mer enn den kuleste elbilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Skal en ha 80kWh svær plass og ok pris seiler kanskje Byd Tang opp som et ok alternativ. Blir ikke Tesla-rekkevidde, men ganske langt likevel. Ser ut til at det innen et halvt år er kommet en del alternativer, inkl denne.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51611.0
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. juni 2020, klokken 06:35
Skal en ha 80kWh svær plass og ok pris seiler kanskje Byd Tang opp som et ok alternativ. Blir ikke Tesla-rekkevidde, men ganske langt likevel. Ser ut til at det innen et halvt år er kommet en del alternativer, inkl denne.
https://elbilforum.no/index.php?topic=51611.0

Absolutt ikke ueffen den der, men den satser nok på feil segment for en som vurderer en Kangoo eller E-NV200. Men at den vil treffe godt for mange andre, tviler jeg ikke et sekund på.

<tror prisnivået den havner på, kanskje vil være der vi vil se noen av kombi-(vare)bilene i privatbilversjon. Altså 500-700 K. MB EQC havner nok endel over, men Toyota, Peugeot og Opel/Vauxhall sine varianter tror jeg havner i dette prisleiet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA