Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slik sparer du kroner på bilferien

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 09. juni 2020, klokken 11:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Slik sparer du kroner på bilferien - https://bil24.no/slik-sparer-du-kroner-pa-bilferien/

Denne nyheten fra bil24.no er så god at den fortjener en egen diskusjon.

Hvor mye sparer du med din elbil?

Regn ut selv på den gode oversikten.

Lading kan man jo få gratis hjemme hos gode venner man treffer på ferien :+1:

De har regnet på priser tur/retur inkludert 20 prosent rabatt for Autopass på aktuelle strekninger, og både bompenger og fergekostnader er med i summen.

Herlig vinkling synes jeg på denne bil24 artikkelen :+1: :+1: synes jeg å sette fossil opp mot elbil. Det er nesten så overskriften skulle i steden vært denne:

"Løp å kjøp deg en elbil før norgesferien - ellers så er du skikkelig dum"  ;D ;D ;D

He he...

Les saken her under - vil ikke kopiere innhold - bedre å lese den der den ligger så blir det sikkert litt annonse klikk inntekter på de i bil24 også. De kan jo ikke jobbe gratis de heller.

Og opphavsrettigheter og slikt - det liker jeg godt :+1: :+1:

https://bil24.no/slik-sparer-du-kroner-pa-bilferien/

RJK

Artikkelen peker på absurditeten med bompenger, og at dette uansett faller skjevt og urettferdig, og uten sosial profil på hvem det rammer, annet enn om man skal gå på poenget med at elbiler i større grad kjøres av folk som har godt med penger allerede.

Selv om jeg har en OK lønn, har jeg som enslig far (50/50-fordeling) og noen dårlige økonomiske valg i livet og en dyr skilsmisse, så føler jeg ikke at jeg selv tilhører gruppen.

Selv kjører jeg elbil fordi jeg fant ut, med datidens bompengesatser, at jeg kom til å spare på å kjøre elbil fremfor å kjøre rundt med en gammel ice-bil. Og det før jeg regnet inn reparasjoner som ville komme, om jeg ikke solgte og kjøpte "nytt" før dette inntraff.

Det at det kom like dyrt ut totalt, kanskje noe bedre når man tar med besparelser på reparasjonskostnader, gjorde at jeg prioriterte å skaffe meg en liten elbil jeg kunne ha råd til men samtidig ønsket å eie.

Jeg visste at denne kanskje ville føles for liten ut, da jeg fortrinnsvis liker biler med litt størrelse både pga mulighet til å frakte folk og gods og at større biler er bedre langtursbiler, men bompenger gjorde alt for store innhugg i budsjettet, så da var det viktigere å bruke penger på selve bilen.

Sikkerhet er selvsagt et godt poeng, men ny og driftssikker bil telte også mye. Og det å ha råd til en bil med bra ytelser der man har lov å utnytte kreftene.

Så, besparelser er de ikke mye av, bare en helt annen fordeling av kostnadene. Og det å vite at en langtur ikke hugger dypt i lommeboken, gjør at det er langt lettere å bestemme seg for å reise en tur.

Så når jeg leser om en kostnad på 1 800,- kroner +++ for å få lov å kjøre på veiene våre, så blir jeg sur, gretten, skuffet, lei og sint på samme tid. Dette er jo blant de tingene som rettferdiggjør innkreving av skatter.

Men så kommer alle avgiftene på toppen av dette, som gjør at man faktisk må ha litt midler for å kunne delta i samfunnet.

Ja, jeg er glad for at jeg slipper billig unna nå, selv om bilen var dyr, og jeg synes det ewr bra at vi har kunnet hjelpe elbilrevolusjonen igang med avgiftsforskjellen, slik at elbilene blir gunstige å kjøpe. Elbilene trengs, så vi slipper å brenne opp oljen når vi kan benytte oss av miljøvennlig strøm, slik at oljen og kan vare også for kommende generasjoner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Så lenge en kan lade til fornuftig pris er elbil et godt alternativ, men med køkjøring, kølading, og kø på fergene og bommer både her og der, er MC ferie uslåelig både på pris og kos. Derfor lar vi elbilen stå også når vi skal på ferie.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 09. juni 2020, klokken 11:56

Lading kan man jo få gratis hjemme hos gode venner man treffer på ferien :+1:

Hva med å sitte på gratis hos gode venner ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ryback

#4
Jeg sparer vel litt på bompenger når jeg kjører med elbilen istedenfor dieselbilen. Dieselbilen kan jeg fylle med brukt frityrolje så vinninga går opp i spinninga om man må hurtiglade på ikke-tesla-ladere. Men det er litt mer praktisk å hurtiglade fremfor å drasse med seg kannevis med frityrolje på ferie.  :D

Andre måter å spare penger på når man er på bilferie:
- spise niste istedenfor kjip veikromat
- kjøre saktere for å bruke mindre drivstoff/strøm

Electrix

Sitat fra: ryback på fredag 12. juni 2020, klokken 09:18
Jeg sparer vel litt på bompenger når jeg kjører med elbilen istedenfor dieselbilen. Dieselbilen kan jeg fylle med brukt frityrolje så vinninga går opp i spinninga om man må hurtiglade på ikke-tesla-ladere. Men det er litt mer praktisk å hurtiglade fremfor å drasse med seg kannevis med frityrolje på ferie.  :D

Andre måter å spare penger på når man er på bilferie:
- spise niste istedenfor kjip veikromat
- kjøre saktere for å bruke mindre drivstoff/strøm
Fyller du frityrolje rett på dieselbilen? Trodde den måtte gjennom en omfattende prosess først.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

sjokomelk

Renses for grums gjennom et lakkfilter. Så er den mer eller mindre klar til å helles på tanken.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

filtvet

Spørsmålet er hva som skjer når 50% eller mer velger elbil. Mitt tips: etter corona-kriser og andre kriser kommer elbil til å koste like mye som andre biler mht reisekostnad.

Ingeniøren

Sitat fra: filtvet på søndag 14. juni 2020, klokken 07:40
Spørsmålet er hva som skjer når 50% eller mer velger elbil. Mitt tips: etter corona-kriser og andre kriser kommer elbil til å koste like mye som andre biler mht reisekostnad.

Jepp, regner med at de som har lagt ut skal ha igjen med renter. Erna har vel kalt det "lån" ved flere anledninger - og hun er ikke den verste i skatter og avgifter...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#9
TV2 kl 21 TV nyhetene har innslag nå om mulig ladekaos til sommeren,  bilde under fra tv skjermen.

TV overskriften er "Frykter ladekaos" - veldig bra innslag med bla annet Christina Bu. Som gir gode råd for elbileiere.

Bra å få belyst dette tema nå før sommerferien starter. Innslag om at nesten 290 tusen elbiler...60 tusen flere enn i fjor osv... Mange av disse skal på ferie nå. Samt nye elbil eiere som må planlegge...

Veldig bra innslag :+1: :+1:

Ingeniøren

Samtidig har folk ferie og all verdens tid. Allikevel kan man ikke vente litt i kø for å kanskje bidra litt til å redde denne kloden ? For et samfunn vi har fått !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vollis47

Det overfokuseres på muligheten for å oppleve litt ladekø i ferien. E trekker paralleller fra ladekøproblematikk som oppleves i forbindelse med store utfartshelger noen få ganger i året når mange folk skal til eller fra hyttene sine. I sommer bør vi la bilturen bli en del av ferieopplevelsen. Tror ikke det blir slik at veldig mange må lade samtidig. Slapp av og nyt livet. Eller om det passer slik, gjør noe aktivt litt vekk fra bilen.

Det er jo sånn at det ikke har kommet like mange nye hurtigladere som nye elbiler. Men samtidig har de fleste nye elbiler 3-4 ganger så lang kjørelengde som de fleste bilene hadde for bare 5-6 år siden.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

pekle

Sitat fra: Vollis47 på fredag 19. juni 2020, klokken 12:00
Det overfokuseres på muligheten for å oppleve litt ladekø i ferien.
Enig - dette er ikke vesensforskjellig fra f.eks fergekø-"problematikk" som også oppstår når mange skal på tur samtidig. Man må planlegge litt slakk, og ta ferien som den kommer.

daktari

"Man" eller "noen" kan kanskje lage en spørreundersøkelse i 2 deler.
Del 1 sendes nå, "forventer du ladekø og ladekaos i sommerferien?" - nei litt mye vet ikke
Del 2 sendes etter skolestart: "opplevde du ladekø og ladekaos i sommer?" - ikke behov for lading - aldri - noen få ganger - flesteparten av gangene - alltid
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electrix

Det er viktig at utbygging av hurtigladere fortsetter, og gjerne øker takten, men jeg tror denne frykten for ladekøer er sterkt overdrevet. Det er nok større fare for å tilbringe ekstra tid i ordinære køer, eller bak saktegående vogntog og semitrailere.

Det er jo også mye man kan gjøre selv for å unngå ladekø, så som å sjekke appen til operatørene for å se hvor det er ledige hurtigladere. Mange elbiler klarer nå å kjøre forbi en god del hurtigladere for hver lading og da kan man planlegge litt. Typisk problemstilling er f.eks at det er kø på hurtigladerne på Fokserød der både Fortum og GK har 4-5 hurtigladere hver, men bare noen få kilometer unna langs E18 står 2 ledige Fortumladere på flykafeen. Min erfaring er at folk flokker seg sammen der det er mange hurtigladere og bra tilbud, så på dager med mye trafikk kan det være lurt å sjekke ut andre hurtigladere på mindre steder.

Selv har jeg bare opplevd ladekø 2-3 ganger med Leafen, og det var før jeg begynte å sjekke status underveis eller ved lading. Og aldri opplevd kø hos Teslas ladere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA