Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøre til Danmark

Startet av Sandra87, tirsdag 09. juni 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

Sandra87

Takk for alle svar. Virker som det ikke er lov å kjøre igjennom Sverige, og at vi må ta ferge. Så da blir det nok fra Larvik. Kjører fra Fredrikstad. Så må vel lade en gang på veien dit og. Igjen, takk for alle svar.

Sandra87

Sitat fra: evtronDK på tirsdag 09. juni 2020, klokken 16:47
Lifehack  :)

Det er ikke noget problem at køre gennem Sverige, men det kan anbefales at tage en færge.

Kø ved Øresundsbroen mod DK kan være 3-6km i disse dage. Husk at medbringe dokumentation for minimum 6 dages overnatninger på papir (det skal vises ved grænsen).

Opladning ved sommerhus kan IKKE ANBEFALES! Det er ikke lovligt at lade mere end max. 30 minutter pga. brandfare.

I Nordjylland er der begrænset med ladere, men medbring Plugsurfing kort + Audi ECS kort, så skal det nok gå. Check også plugshare da mange private låner ladere ud.

M.h.t. ladning på motorvej så har Ionity ladere hele vejen (Strömstad, Skee, Varberg, Helsingborg, Greve, Nyborg, Fredericia, Skanderborg & Nørager) og også Powered by E.On Drive & Clever har har 175kw ladere hele vejen (Munkedal, Löddeköpinge, Karlslunde, Korsør, Nyborg, Fredericia & Nørager).

For mere info (se under transit gennem Sverige):
https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/

Vi glæder os til at se jer!  :) :) :)

Tusen takk for svar, vi gleder oss 🙂🙂

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:37
Støtter rådene over.

Merk i tillegg at danskene har egne jordede stikkontakter hvis du skal lade på f.eks. en sommerhytte, da behøver du en adapter. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/adapter-til-schuko-stik

Skjøteledning for nødlading kan være lurt (men aldri oppkveilet), ikke alltid man kan parkere bilen tett på en kontakt.

Er ikke sikkert du trenger det adapteret, da flere av schuko-kontaktene har hull for den tredje pinnen, ihvertfall om man snur kabelen rett vei.

Kjørte forøvrig til Flensburg via Langesund (ferge til Hirtshals), og brukte bare Ionity, bortsett fra litt lading ved avstikkeren til Legoland.

Tips: Ionity ved Frederica har mange tilbud i området, både Remabutikk og flere steder å kjøpe mat. Vi valgte å handle hos Sunset Boulevard, som serverte skikkelig nydelige kyllinglår, og skikkelig saftig burger av skikkelig Hereford og Black Angus-kjøtt. Minnes at jeg gikk for Black Angus. Skulle ikke tro dette var en faastfoodkjede etter maten å dømme.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Adapter kan være lurt ja. De siste tre sommerhusene jeg har leid har ikke hatt stikk med pinne utover. Adapter var nødvendig for jording. Still ladeeffekten i bilen ned og bare la den være plugget i når du er i sommerhuset, så dekker antakelig saktelading alt forbruk under besøket. Og med lav effekt er det et trygt og naturlig valg for denne typen sporadisk lading.

Danmark er for øvrig et flott elbil-land. Jevn asfalt, lite kupert og relativt korte avstander. Jeg har aldri fått så lavt forbruk som på de jevne landeveiene der (de med lav fartsgrense). Litt høyere på motorvei der en gjerne ligger i 130-150 uten at det føles raskt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

janbanan

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 07:32
Adapter kan være lurt ja.
Lader på jobb, og der er det bokser som låses opp med nøkkel fra elbilforeningen. Lokket over kontakten må låses igjen for at det skal settes strøm på kontakten, og stpøselet på ladekabelen har ganske stiv kabel, som bendes når loket blir satt på.
Jeg bruker derfor en liten skjøtekabel for å unngå å bryte i stykker den originale.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Fradrik

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 07:32
Adapter kan være lurt ja. De siste tre sommerhusene jeg har leid har ikke hatt stikk med pinne utover. Adapter var nødvendig for jording.

Får man kjøpt slike adaptere i Norge? Liker å ha ting klart før avreise.
Eventuelt link?  :)

AJ82

Sitat fra: Fradrik på tirsdag 30. juni 2020, klokken 21:34
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. juni 2020, klokken 07:32
Adapter kan være lurt ja. De siste tre sommerhusene jeg har leid har ikke hatt stikk med pinne utover. Adapter var nødvendig for jording.

Får man kjøpt slike adaptere i Norge? Liker å ha ting klart før avreise.
Eventuelt link?  :)

Denne: https://www.thansen.no/elektronikk/reiseadapter/reiseadapter-skross-verden-til-danmark/n14248/pn19914/

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

evtronDK

#22
Lad ikke ved sommerhuset med mindre der er installeret ladeboks.

EDIT: Det er ikke anbefalet at lade mere end to timer med 6A + ulovligt at bruge en kabeltromle.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-07-farligt-lade-elbil-sommerhus?fbclid=IwAR12ddyGjYcugtvfPMG-ZUaFX8oF5Dp7T1Jf6DOThFZ9ZlINB04Fc1tbO48
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Trond.m

Ulovlig er vel å ta litt mye i. Slik jeg leser det så anbefaler de maks 2 timer over 6A. Lader man på 8-10A så kan ikke det være verken farlig eller ulovlig som en midlertidig løsning med mindre det er et gammelt og generelt brannfarlig elektrisk anlegg.

evtronDK

#24
Sitat fra: TM på tirsdag 07. juli 2020, klokken 07:23
Ulovlig er vel å ta litt mye i. Slik jeg leser det så anbefaler de maks 2 timer over 6A. Lader man på 8-10A så kan ikke det være verken farlig eller ulovlig som en midlertidig løsning med mindre det er et gammelt og generelt brannfarlig elektrisk anlegg.

Korrekt, jeg var ikke helt vågen, da jeg læste artiklen  :)

Det er brugen af kabel tromle der er ulovlig. Jeg har rettet indlægget.


Vær dog opmærksom på nedenstående fra Sikkerhedsstyrelsen (det er vel de færreste der kender huset de låner godt nok til at vide om gruppen er separat for det enkelte stik man anvender):

"Hvis det forventes, at stikkontakten til opladning belastes med over 6 A i mere end 2 timer, skal stikkontakten være beregnet til længerevarende høj belastning. Der bør installeres en separat gruppe, da en gruppe, der er beregnet til brugsgenstande med lavt energiforbrug over tid, ikke kan anvendes ifølge § 56, stk. 4 i installationsbekendtgørelsen."

Kilde: https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omraader/opladning-el-biler
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

tid

Jeg kjørte Karmøy-Kristiansand-Skagen-Århus t/r med min 50AS. Det gikk knirkefritt bortsett fra at jeg hadde glemt type 2 kabelen hjemme. Mange "ladesøyler" i Danmark typisk utenfor handlesentre har ikke kabel...
Ionity laderene var stort sett ledige på hele turen. Anbefales.
Maks forbruk fikk jeg på motorveien i 130km/h, 15C, 15 m/s motvind og kraftig regn. Lå på ca 29,5 kwh/100km.
Lavest forbruk Stavanger-Kristiansand i 20C lite vind tørre veier: 19,5kwh/100km.
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

daktari

Sitat fra: tid på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:58

Maks forbruk fikk jeg på motorveien i 130km/h, 15C, 15 m/s motvind og kraftig regn. Lå på ca 29,5 kwh/100km.
Lavest forbruk Stavanger-Kristiansand i 20C lite vind tørre veier: 19,5kwh/100km.
Jøss, sjokkerende lavt forbruk med de forholdene. 15 m/s er jo 54 km/t vind...
Gode tips forøvrig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tid

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 11:42
Sitat fra: tid på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:58

Maks forbruk fikk jeg på motorveien i 130km/h, 15C, 15 m/s motvind og kraftig regn. Lå på ca 29,5 kwh/100km.
Lavest forbruk Stavanger-Kristiansand i 20C lite vind tørre veier: 19,5kwh/100km.
Jøss, sjokkerende lavt forbruk med de forholdene. 15 m/s er jo 54 km/t vind...
Gode tips forøvrig.
:) Det var nok ikke 15m/s rett mot hele veien. Det var sørvest stiv kuling men motorveien følgte nok ikke vindretningen hele veien  :) Kanskje 10 m/s effektivt er mer sannsynlig...drittvær var det uansett... En annen refleksjon er at effekten av ekstra lyddemping i vinduene var mer merkbar på motorveien i dette været enn hjemme (meget bra) :)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

hemi

Vi snitta vel 227-229 til danmark med model 3 sist, så 295 med e-tron må være akseptabelt.

Drar til danmark/køben nå på fredag selv, gruer meg til all ladingen, som i tilegg må foregå i sverige......

Amatøren

Sitat fra: hemi på onsdag 29. juli 2020, klokken 12:38
... som i tilegg må foregå i sverige......

Engangshansker og godt med antibak.

Bruker dere engangshansker på do også så er det bare å vrenge av etter besøket.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA