Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøre til Danmark

Startet av Sandra87, tirsdag 09. juni 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

Sandra87

Vurderer å kjøre til Danmark i sommer. Enten i en dieselbil som har gått veldig langt og skulle (kan hende er) vært solgt, eller med vår e-tron.

Finnes det ionity i Sverige og Danmark? Og er det de samme prisene når man har etron-kortet der?
Og finnes det ionity nedover ? Skal muligens til Skagen eller Løkken.
Og hvordan er det med priser for bompasseringer? Tenker kjøre, ikke ta ferga.

Noen som har erfaring? Eller vet?

Sandra87


Magnus Hansen



https://ionity.eu/en/where-and-how.html



Og så finnes det vel reiseplanleggere hvor man kan legge inn ruten og velge hvilke nettverk man skal bruke

Amatøren

Vår datter insisterte på å teste e-Golf Asker-Billund i fjor! Jeg var med som ladeplanlegger og kona kom etter med guttene i HC bilen.

Når det gjelder laging så vil det gå betydelig bedre med e-tron da den har klimaregulering av batteriet. Selv om dere stopper på 50 kW hurtigladere.

Sjekk litt om lading i Sverige og Danmark før avreise.


Sjekk ut for eksempel:
https://abetterrouteplanner.com

Husk å legge inn riktig bil. Gjerne motvind og slikt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

AJ82

Bra med Ionity ladere. Men husk å sjekk innreiseregler fra Sverige til Danmark.
Vi skal også til Danmark med E-Tron, men tar ferje.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

SurSnasen

Sitat fra: Sandra87 på tirsdag 09. juni 2020, klokken 10:05
Finnes det ionity i Sverige og Danmark? Og er det de samme prisene når man har etron-kortet der?
Og finnes det ionity nedover ? Skal muligens til Skagen eller Løkken.
Og hvordan er det med priser for bompasseringer? Tenker kjøre, ikke ta ferga.

Nå vet jeg ikke hvor dere kjører fra, men om vi tar utgangspunkt i Oslo, og dere kjører til Skagen eller Løkken, så har dere hele 11 Ionity-lokasjoner underveis om dere kjører via Sverige, København (fergefri rute).

Orbit

Tillater Danmark at en kommer via transitt i Sverige? Eller en er avhengig av a reise direkte med båt/fly?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#7
Mener å ha hørt at det er lov å passere gjennom Sverige (type, ikke overnatte eller besøke noen), men sjekk dette.

Du kommet til Løkken fra Oslo uten lading med ferge fra Larvik. NB! Sjekk også at denne går. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=4a2a491b-eba4-4c3f-a5c7-4b6badf2954f

Alternativt med fire-fem kortere ladestopp på Ionity. Men det er langt rundt, så ville vurdert en kombinasjon av ferge- og landeveien. Du kan nok komme unna med enda færre stop med lengre pauser med e-tron 55, men her er eksempel på plan med 25% ved ankomst Løkken:
https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=7fb49079-0619-4862-bf68-39145e07f665

Med e-tron 50 foreslås stopp også på e.On og Circle K. Begge steder kan du bruke e-tron charging service kortet. https://abetterrouteplanner.com/classic/?plan_uuid=6de5116b-0112-47a7-93b4-31b285e00c08
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Støtter rådene over.

Merk i tillegg at danskene har egne jordede stikkontakter hvis du skal lade på f.eks. en sommerhytte, da behøver du en adapter. https://www.harald-nyborg.dk/produkt/adapter-til-schuko-stik

Skjøteledning for nødlading kan være lurt (men aldri oppkveilet), ikke alltid man kan parkere bilen tett på en kontakt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Så langt jeg kan se er det lengste strekket mellom to Ionity ladere på denne ruten strekket mellom Ionity Varberg og Ionity Helsingborg (149 km) Så bør jo gå brillefint, også med e-tron 50.

(OT: Jeg begriper ikke helt hvordan Teslabjørn klarte å rote til så han måtte begrense hastigheten på 1000km testen... Men mulig et par av disse laderne har kommet til etter han kjørte..?)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

evtronDK

Lifehack  :)

Det er ikke noget problem at køre gennem Sverige, men det kan anbefales at tage en færge.

Kø ved Øresundsbroen mod DK kan være 3-6km i disse dage. Husk at medbringe dokumentation for minimum 6 dages overnatninger på papir (det skal vises ved grænsen).

Opladning ved sommerhus kan IKKE ANBEFALES! Det er ikke lovligt at lade mere end max. 30 minutter pga. brandfare.

I Nordjylland er der begrænset med ladere, men medbring Plugsurfing kort + Audi ECS kort, så skal det nok gå. Check også plugshare da mange private låner ladere ud.

M.h.t. ladning på motorvej så har Ionity ladere hele vejen (Strömstad, Skee, Varberg, Helsingborg, Greve, Nyborg, Fredericia, Skanderborg & Nørager) og også Powered by E.On Drive & Clever har har 175kw ladere hele vejen (Munkedal, Löddeköpinge, Karlslunde, Korsør, Nyborg, Fredericia & Nørager).

For mere info (se under transit gennem Sverige):
https://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/coronavirus/

Vi glæder os til at se jer!  :) :) :)
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:54
Så langt jeg kan se er det lengste strekket mellom to Ionity ladere på denne ruten strekket mellom Ionity Varberg og Ionity Helsingborg (149 km) Så bør jo gå brillefint, også med e-tron 50.

(OT: Jeg begriper ikke helt hvordan Teslabjørn klarte å rote til så han måtte begrense hastigheten på 1000km testen... Men mulig et par av disse laderne har kommet til etter han kjørte..?)

Ionity Helsingborg åpnet angivelig 15. januar, mens Teslabjørn sin 1000 km. test ble publisert 19. januar. Se fra 13:30 https://youtu.be/mzQVpp2OA-0  Mulig den var i drift, men ikke på kartet. Det blir jo uansett litt «unfair» mot biler som er testet før, å bruke denne- og eventuelle andre nye ladere. Men den egentlige konkurransen her er vel fossilt. :) Med Helsingborg og sommertemperatur er det i alle fall bare å gi flatt jern! :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

evtronDK

#12
Sitat fra: elektro på tirsdag 09. juni 2020, klokken 17:59
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:54
Så langt jeg kan se er det lengste strekket mellom to Ionity ladere på denne ruten strekket mellom Ionity Varberg og Ionity Helsingborg (149 km) Så bør jo gå brillefint, også med e-tron 50.

(OT: Jeg begriper ikke helt hvordan Teslabjørn klarte å rote til så han måtte begrense hastigheten på 1000km testen... Men mulig et par av disse laderne har kommet til etter han kjørte..?)


Ionity Helsingborg åpnet angivelig 15. januar, mens Teslabjørn sin 1000 km. test ble publisert 19. januar. Se fra 13:30 https://youtu.be/mzQVpp2OA-0  Mulig den var i drift, men ikke på kartet. Det blir jo uansett litt «unfair» mot biler som er testet før, å bruke denne- og eventuelle andre nye ladere. Men den egentlige konkurransen her er vel fossilt. :) Med Helsingborg og sommertemperatur er det i alle fall bare å gi flatt jern! :+1:

Teslabjørn kørte til Löddeköpinge..... (175kw E.On & Clever)
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

daktari

Han kjørte testen 15/1 ifølge displayet på bilen, 04:50.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Varberg-Løddekøpinge er omlag 180 km.
Så ja, i regnvær og 130+ km/t som Bjørn vel hadde, så kan selvsagt det være på grensen med 50. Særlig siden han naturlig nok ikke startet med 100% SOC fra Varberg.

Mye enklere nå når Helsingborg har kommet da👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA