Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkeviddekalkulator + Ladekalkulator

Startet av Rolf Gjerdsjø, mandag 08. juni 2020, klokken 12:33

« forrige - neste »

Rolf Gjerdsjø

Da har Polestar kommet med noe mer informasjon om forventet rekkevidde under varierende forhold, og ladekalkulator for hva man kan forvente seg av ladetid. Ikke noen revolusjon, men helt ok tall.

https://www.polestar.com/no/ownership/tools/range/
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

mroek

Ingen revolusjon nei, men hvis de tallene stemmer så synes jeg det er helt akseptabelt, og kanskje litt i overkant av hva jeg hadde forventet. Spesielt med tanke på at bilen er tung og ikke ser ut til å være i toppklasse mtp. aerodynamikk.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

gekko300

Ladekalkulatoren er jo bare tull. Den sier at det tar like lang tid å lade f.eks 0-20%, 50-70% og 80-100% på 11 kW, med andre ord konstant ladefart gjennom hele rangen av SOC.

Shagma

Hva er egentlig en gjennomsnittlig ladekurve på 11kw lading? Batteriet klarer vel fint 11kw også mellom 80-100?

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: gekko300 på mandag 08. juni 2020, klokken 13:27
Ladekalkulatoren er jo bare tull. Den sier at det tar like lang tid å lade f.eks 0-20%, 50-70% og 80-100% på 11 kW, med andre ord konstant ladefart gjennom hele rangen av SOC.

På 11 kW er ikke mer enn at batteriet stort sett klarer å ta det imot uansett SoC, så det stemmer nok. Men ladetid på AC opp til 11 kW kan man stort sett ta på kalkulatoren, det som er interessant er ladetid på DC og rekkevidde.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

gekko300

Ifølge kalkulatoren er det konstant ladehastighet mellom 0-80% SOC på 150 kW også...
Hadde jo vært fint det, men har mine tvil...   ::)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: gekko300 på tirsdag 09. juni 2020, klokken 08:16
Ifølge kalkulatoren er det konstant ladehastighet mellom 0-80% SOC på 150 kW også...
Hadde jo vært fint det, men har mine tvil...   ::)

Såvidt jeg kunne forstå skal snittet ligge på ca 90 kW på en 150 kW lader når det lades fra 0-80%.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

gekko300


jlan

#8
Er det noen som har detaljer om motortype i PS2? Det kan virke som det er et oppsett som ligner på i-Pace, altså to PM motorer, som gjør at det er lite å hente på å koble ut den ene motoren.

Med litt større omtrent samme vekt, ca 10% mindre frontareal og 13% mindre batteri kan en vel forvente at rekkevidde for PS2 vil ligge i underkant av i-Pace.

Ladehastigheten blir forhåpentligvis noe bedre enn i-Pace. Ev-database oppgir 280 km på 27 minutt for PS2. Tesla Model 3 har som kjent en asynkronmotor foran som kan kobles helt ut. Den er samme sted oppgitt til 315 km på 22 minutt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

zyrex

Ifølge reviewet til carpervert, så er det
2x 150kW AC Synchronous Permanent Magnet Valeo-Siemens motors


jlan

Som er nesten identisk med motorspesifikasjonen for i-Pace. Batteriet er også ganske likt, dvs. det har en parallell mindre, 3P x 108S mens i-pace har 4P x 108S. Så da skal det vel godt gjøres å oppnå noe særlig hurtigere lading enn i-Pace. https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Håvar

Sitat fra: jlan på mandag 20. juli 2020, klokken 13:17
Som er nesten identisk med motorspesifikasjonen for i-Pace. Batteriet er også ganske likt, dvs. det har en parallell mindre, 3P x 108S mens i-pace har 4P x 108S. Så da skal det vel godt gjøres å oppnå noe særlig hurtigere lading enn i-Pace. https://insideevs.com/news/343110/lets-take-a-closer-look-at-polestar-2-battery-details/

Ifølge den logikken bør vel Model S/X75 og Model 3LR lade omtrent like raskt fordi batteriene er "ganske like"?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

jlan

#12
Sitat fra: Håvar på mandag 20. juli 2020, klokken 13:27
Ifølge den logikken bør vel Model S/X75 og Model 3LR lade omtrent like raskt fordi batteriene er "ganske like"?
Jeg skal ikke gå for mye inn på Teslabatterier her, men det er forskjellige battericeller, 18650 i S/X og 2170 Model 3. Kjølingen er også forskjellig. Dessuten har Model S høyere forbruk, derfor får den færre km ut av hver kWh.

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/ladetest-sommer-2020/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Håvar

Ja, jeg er klar over det  ;) Var bare henvisning til at det er mer ved batterier enn hvordan de pakkes og ser ut

Når det er opplyst peakeffekt på 150 kW må nødvendigvis ladekurven være annerledes eller høyere enn på i-Pace.
https://support.polestar.com/no/polestar-2/2021/article/Ladeeffekt/

Så vil tiden vise om man faktisk oppnår den effekten
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Jeg har sett flere videoer der det fremkommer at ladekurven minner veldig mye på I-pace.
Bare å google på youtube - sorter på dato. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA