Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

kodax

Har man null tap ved å levere tilbake en Tesla etter å ha tatt i mot den? Hva med dokument-, resirkulerings- og registreringsavgift , som vel utgjør nærmere 20000,-?

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

#91
Tesla siden, helt nede, Juridisk; her finner jeg denne formuleringen/utdraget..

Angrerett

Hvis du er en forbruker og har inngått denne Avtalen utelukkende ved hjelp av fjernkommunikasjon (for eksempel bestilling via internett, telefon, e-post eller lignende), kan du angre på avtaleinngåelsen innen fjorten dager uten å oppgi grunner i samsvar med følgende bestemmelser.

Angrerettsperioden er fjorten dager fra datoen for kontraktens inngåelse.

For å utøve din angrerett må du informere oss (Tesla Norway AS, Bekkenstenveien 15, 0976 Oslo) ved hjelp av en klar uttalelse (f.eks. et brev sendt med posten) om din beslutning om å angre på denne Avtalen. Du kan bruke vedlagte skjema for angrerett for dette formålet, men dette er ikke obligatorisk.

For å overholde angrerettsperioden er det tilstrekkelig å sende varselet om utøvelsen av tilbakekallingsretten før utløpet av oppsigelsesperioden.

Konsekvens av angreretten

Hvis du angrer på denne Avtalen, refunderer vi deg alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (med unntak av tilleggskostnader som følger av at du valgte en annen leveringsmåte enn den billigste standardleveransen som tilbys av oss), umiddelbart og senest fjorten dager fra datoen vi mottar melding om din bruk av angreretten på denne Avtalen. For denne refusjonen vil vi bruke de samme betalingsmidlene som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet uttrykkelig er avtalt med deg; Du vil ikke i noe tilfelle bli belastet for denne refusjonen.

Edit; I tillegg har man vel denne Tesla-uken etter at bilen er levert, som ikke er hjemlet i Norsk lov?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RJK

Sitat fra: JorEl på søndag 26. juli 2020, klokken 11:47
Tesla siden, helt nede, Juridisk; her finner jeg denne formuleringen/utdraget..

Angrerett

Hvis du er en forbruker og har inngått denne Avtalen utelukkende ved hjelp av fjernkommunikasjon (for eksempel bestilling via internett, telefon, e-post eller lignende), kan du angre på avtaleinngåelsen innen fjorten dager uten å oppgi grunner i samsvar med følgende bestemmelser.

Angrerettsperioden er fjorten dager fra datoen for kontraktens inngåelse.

For å utøve din angrerett må du informere oss (Tesla Norway AS, Bekkenstenveien 15, 0976 Oslo) ved hjelp av en klar uttalelse (f.eks. et brev sendt med posten) om din beslutning om å angre på denne Avtalen. Du kan bruke vedlagte skjema for angrerett for dette formålet, men dette er ikke obligatorisk.

For å overholde angrerettsperioden er det tilstrekkelig å sende varselet om utøvelsen av tilbakekallingsretten før utløpet av oppsigelsesperioden.

Konsekvens av angreretten

Hvis du angrer på denne Avtalen, refunderer vi deg alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (med unntak av tilleggskostnader som følger av at du valgte en annen leveringsmåte enn den billigste standardleveransen som tilbys av oss), umiddelbart og senest fjorten dager fra datoen vi mottar melding om din bruk av angreretten på denne Avtalen. For denne refusjonen vil vi bruke de samme betalingsmidlene som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet uttrykkelig er avtalt med deg; Du vil ikke i noe tilfelle bli belastet for denne refusjonen.

Edit; I tillegg har man vel denne Tesla-uken etter at bilen er levert, som ikke er hjemlet i Norsk lov?

En digresjon, er når bilen har spesialtilpasninger, da kommer lov om tilvirkningskjøp, som i seg selv sier at angreretten ikke gjelder. Men det skal selvsagt mye til for å anvende dette om du velger en bil med standard tilvalg.

Har du derimot bestilt den med skreddersydde seter, spesiallakk etc, så kommer lov om tilvirkningskjøp til anvendelse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på søndag 26. juli 2020, klokken 21:03
Sitat fra: JorEl på søndag 26. juli 2020, klokken 11:47
Tesla siden, helt nede, Juridisk; her finner jeg denne formuleringen/utdraget..

Angrerett

Hvis du er en forbruker og har inngått denne Avtalen utelukkende ved hjelp av fjernkommunikasjon (for eksempel bestilling via internett, telefon, e-post eller lignende), kan du angre på avtaleinngåelsen innen fjorten dager uten å oppgi grunner i samsvar med følgende bestemmelser.

Angrerettsperioden er fjorten dager fra datoen for kontraktens inngåelse.

For å utøve din angrerett må du informere oss (Tesla Norway AS, Bekkenstenveien 15, 0976 Oslo) ved hjelp av en klar uttalelse (f.eks. et brev sendt med posten) om din beslutning om å angre på denne Avtalen. Du kan bruke vedlagte skjema for angrerett for dette formålet, men dette er ikke obligatorisk.

For å overholde angrerettsperioden er det tilstrekkelig å sende varselet om utøvelsen av tilbakekallingsretten før utløpet av oppsigelsesperioden.

Konsekvens av angreretten

Hvis du angrer på denne Avtalen, refunderer vi deg alle betalinger vi har mottatt fra deg, inkludert leveringskostnader (med unntak av tilleggskostnader som følger av at du valgte en annen leveringsmåte enn den billigste standardleveransen som tilbys av oss), umiddelbart og senest fjorten dager fra datoen vi mottar melding om din bruk av angreretten på denne Avtalen. For denne refusjonen vil vi bruke de samme betalingsmidlene som du brukte for den opprinnelige transaksjonen, med mindre annet uttrykkelig er avtalt med deg; Du vil ikke i noe tilfelle bli belastet for denne refusjonen.

Edit; I tillegg har man vel denne Tesla-uken etter at bilen er levert, som ikke er hjemlet i Norsk lov?

En digresjon, er når bilen har spesialtilpasninger, da kommer lov om tilvirkningskjøp, som i seg selv sier at angreretten ikke gjelder. Men det skal selvsagt mye til for å anvende dette om du velger en bil med standard tilvalg.

Har du derimot bestilt den med skreddersydde seter, spesiallakk etc, så kommer lov om tilvirkningskjøp til anvendelse.

Slik det står her er det vel 14 dager etter kontraktsinngåelse, og ikke 14 dager etter overtakelse av bil. Det er en stor forskjell. Vanligvise får du ikke bilen før noen måneder. "Angrerettsperioden er fjorten dager fra datoen for kontraktens inngåelse."
Ergo, vil jo Teslas ekstraservice om å når som helst gi deg mulighet til å gå fra avtalen være svært generøs. På den annen side så vet Tesla at de sannsynligvis får solgt bilen til andre ganske lett, siden bruktprisene på Tesla er så høye at folk like gjerne kjøper nytt, som vist her:

https://www.forbes.com/sites/jimgorzelany/2019/11/05/why-buying-a-new-tesla-can-be-a-better-deal-than-choosing-a-used-one/#5c0410fe322d
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

#94
Når jeg leste gjennom, tenkte jeg også det samme. At det er 14d fra kontraktinngåelse, derfor "tok jeg en EDIT" :)
Edit; I tillegg har man vel denne Tesla-uken etter at bilen er levert, som ikke er hjemlet i Norsk lov?

Så jeg tenker 14dager pga Norgeslover og/eller en uke fra Tesla. Pick and choose.

Er det ikke noen bilmerker som krever en viss sum av kontraktsinngåelsen for å komme seg ut av avtalen? F.eks. 8% av kjøpesum?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Sitat fra: JorEl på mandag 27. juli 2020, klokken 13:10
Når jeg leste gjennom, tenkte jeg også det samme. At det er 14d fra kontraktinngåelse, derfor "tok jeg en EDIT" :)
Edit; I tillegg har man vel denne Tesla-uken etter at bilen er levert, som ikke er hjemlet i Norsk lov?

Så jeg tenker 14dager pga Norgeslover og/eller en uke fra Tesla. Pick and choose.

Er det ikke noen bilmerker som krever en viss sum av kontraktsinngåelsen for å komme seg ut av avtalen? F.eks. 8% av kjøpesum?
Alle andre bilmerker jeg vet om tar et heftig beløp dersom du kansellerer - 8% tror jeg er riktig. Erfaringen min er at du kan bestille på nett biler som ikke kan leveres ennå. Da betaler du et depositum for å stå i køen. Men når kontrakten skrives er du bundet på hender og føtter. Polestar er muligens annerledes - de kan jeg ikke noe om. Tesla er de eneste jeg vet om hvor du er garantert å ikke «tape» penger før en uke etter at du har fått bilen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

For nettsalg eller telefonsalg i Norge gjelder angrerettloven, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27?q=angrerettloven. Den er ufravikelig.

Merk at
SitatAngrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse.
Tesla leverer en bil, altså en vare (ikke en tjeneste). Slik jeg forstår Teslas informasjon over, prøver de å avtale seg vekk fra frist 14 dager etter levering av varen, noe de ikke har lov til. På den annen side skal retur av varen bekostes av kjøper; kan bli dyrt hvis Tesla krever retur til sentrallager i NL f.eks. (om de har lov til det da...).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Tråden sporer litt av men problemstillingen er interessant. Jeg antar spørsmålet om retur utover syv dager ikke har vært testet rettslig. Loven var nok aldri tiltenkt biler, så jeg vil tro en tvistesak vil være interessant. Det er kanskje ikke helt rett frem for mange har eksvs vært innom forhandler og fått prøvekjøre. Så er det spørsmålet om tilvalgene er «standard» eller spesialtilpasset.

Slik jeg forstår det vil Tesla uansett kunne avslutte hele problemstillingen ved å tvinge kunden inn i et Tesla lokale for avtaleinngåelse.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. juli 2020, klokken 13:58
Tråden sporer litt av men problemstillingen er interessant. Jeg antar spørsmålet om retur utover syv dager ikke har vært testet rettslig. Loven var nok aldri tiltenkt biler, så jeg vil tro en tvistesak vil være interessant. Det er kanskje ikke helt rett frem for mange har eksvs vært innom forhandler og fått prøvekjøre. Så er det spørsmålet om tilvalgene er «standard» eller spesialtilpasset.

Slik jeg forstår det vil Tesla uansett kunne avslutte hele problemstillingen ved å tvinge kunden inn i et Tesla lokale for avtaleinngåelse.

Ja, uansett så har jo Tesla gitt oss rett til å returnere bilen innen 7 dager (gitt at du ikke har kjørt mer enn 1600km). Hvis en ikke klarer å finne ut om en vil beholde bilen innen en uke så foreslår jeg å ringe en venn, eller søke hjelp.

I tillegg skriver Tesla: "Disse retningslinjene for retur er ment å gi deg trygghet ved kjøpet av en Tesla, og kommer i tillegg til andre rettigheter du kan ha i henhold til gjeldende lov."

https://www.tesla.com/no_NO/support/tesla-return-policy

"Å eie en Tesla innebærer at du kjører et av de mest avanserte, best ytende og sikreste kjøretøyene på markedet. Vi er sikre på at du blir fornøyd med det nye kjøretøyet ditt, og derfor gir vi deg tid til å oppleve den nye Teslaen din. Hvis du likevel skulle være misfornøyd med Teslaen, kan du returnere den til oss innen sju (7) kalenderdager, i tråd med vilkårene og betingelsene i disse retningslinjene."
.....
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Ja, og bruk av bilen i 7 dager er jo bedre enn angreretten. Der har du kun lov til å pakke ut og kikke på varen, men ikke bruke varen hvis du skal bruke angreretten. Varen må altså være ubrukt for å tilfredstille lovens krav.

Hvordan det skal funke med en bil må jo være at man ser bilen fysisk første gang, og så kan ha den stående i garasjen/gata (hvis den ble levert) inntil 14 dager, eller la den stå i utleveringslokalet der den skulle hentes, ubrukt, men du kan sitte i den, åpne dører etc.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Da jeg vurderte en etron, fortalte selgeren meg at angreretten var grunnen til at de ikke solgte på nett.
Forøvrig: med den elendige informasjonen de da hadde (og fortsatt har?) på nettsidene sine ift hva de forskjellige tillvalgene innebar, så var det kanskje et poeng for meg som kunde å ha en selger som kunne forklare dette, (og for Audi å prøve å overbevise meg om at jeg burde ha mest mulig). Men når en selger ikke kan gi noe avslag eller andre rabatter, så  foretrekker jeg definitivt en opplysende nettside framfor en litt masete selger.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Contango

Hvordan er det med Teslas bruktbilsalg? Angrerett der også?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RJK

Sitat fra: Contango på tirsdag 28. juli 2020, klokken 16:38
Hvordan er det med Teslas bruktbilsalg? Angrerett der også?

Neppe, fordi du får prøvekjørt den faktiske bilen før kjøp. Med Tesla sin salgsmodell, så får du angrerett av forbrukerkjøpsloven, i tillegg til at de gir blanko 7 dager på nye biler, fordi du ikke får testkjørt. Derfor har det og vært at de har sagt at du ikke får samme angreretten om du prøvekjører bil før du bestiller.

Dog usikker på om det har vært endring på policy på dette, i og med at det kun er når du kjøper biler fra lager (inventory) at man får sett over og kanskje prøvekjørt den før man kjøper bilen. Har ihvertfall vært viktig å få prøvekjøre bil hos en eier fremfor hos Tesla selv, for å ikke miste den rettigheten
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Contango

RJK - man får da aldri prøvekjørt inventory eller bruktbiler hos Tesla? Aldri noe tema da jeg kjøpte en inventory bil i hvert fall.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

lirekassa

Du har ikke angrerett på

* noe som er spesiallaget utfra dine valg



Mulig de kan gjemme seg bak denne i tilfelle tvist.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA