Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

tornaldo

Med dagens dollarkurs skulle den billigste Model Y koste 495000 kr + omkostninger/levering, hvis man regner direkte om fra prisen i USA, som er USD 530000.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P


Dieselgubben

Sitat fra: nilka på tirsdag 09. juni 2020, klokken 19:04
Viktig å huske at selv om dollaren er tilbake på en kurs som den var før den sinnsyke mars-fallet er den fortsatt langt lavere enn da de satte prisen forrige gang.
De fleste billeverandørene hadde allerede varslet en prisoppgang men bare ventet for å se hvor mye ekstra de måtte kompensere.

Så vil ikke tro vi ser noen positiv endring av prisen mtp kursen før dollaren er på 8.5 eller mindre.

Dokumentasjon?

tornaldo

Tesla opererer med ulik «dollarkurs» for de ulike modellene, så kursen er bare en del av prisbildet. Hvis man skal direkte overføre prisene (eks omkostninger) fra USA til Norge, ser kursen slik ut:
Model S - 10
Model 3 - 10.3
Model X - 10.6
Model Y - 10.1

Så lavere dollarkurs vil nødvendigvis ikke gjøre bilene billigere. Man må også ta høyde for den generelle prisstigningen/inflasjonen årlig, som sikkert utgjør et par-tre prosent. Spiser fort opp litt lavere dollarkurs.

Ser heller ikke for meg veldig nedgang i pris, med mindre dollarkursen stuper, eller det blir tøffere konkurranse.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Dieselgubben

Tornaldo, fin big-mac sammenligning. Men jeg er 100 prosent uenig i din konklusjon. Og som jeg trodde klarte ikke Nilka å dokumentere sine påstander.

Dersom man forutsetter Tesla satte prisen opp etter vurderinger i mars/april, så var da kursen i området 10,2 til over 11. Så har de sikkert tatt høyde for at kronen kom til å styrke seg. Så 10,1 nok/usd ser fair ut for tmy.

Når risikoen i markedet går ned, vil kronen styrke seg. Kursen  var på 9,3 nok/usd før risikoen tok seg noe opp igjem i forrige uke. Legger kursen seg på 9 nok/usd eller kanskje mer sannsynlig 8,5 når en vaksine er på plass og tas i bruk samt at oljeprisen har steget, er det klart at prisen på tmy skal ned 10 + prosent. Inflasjonen kommer ikke til å spise opp denne rabatten. Ta også høyde for økt konkurranse etter hvert som VW, Ford og kinesere pusher ut biler på markedet. Og at Tesla får opp produksjonen med økte storskalafordeler samt finner nye smarte kostnadsbesparende trekk de kan gjøre slik som tm3 opplevde i tidlig fase, så taler det i retning av prisreduksjon. For min del er det  ikke aktuelt å betale 600 k for en tmy hvis andre biler som Skoda Enyaq kan kjøpes til 500+ k. Tipper at de voldsomme svingningene gjør at VW konsernet  er sparsomme med å komme med prisestimat på bla Enyaq da de ser for seg at prisene kommer til å bli lavere dersom valutakursen normaliserer seg.




Contango

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 14. juni 2020, klokken 11:12
.....prisen på tmy skal ned 10 + prosent. Inflasjonen kommer ikke til å spise opp denne rabatten.....
Jeg synes også det ikke er så veldig lurt å kjøpe akkurat nå. Om man kan vente. Inflasjon er i hvert irrelevant. Prisene på elbiler er deflatoriske fordi kostnadene på spesielt batteripakkene faller.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på søndag 14. juni 2020, klokken 15:42
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 14. juni 2020, klokken 11:12
.....prisen på tmy skal ned 10 + prosent. Inflasjonen kommer ikke til å spise opp denne rabatten.....
Jeg synes også det ikke er så veldig lurt å kjøpe akkurat nå. Om man kan vente. Inflasjon er i hvert irrelevant. Prisene på elbiler er deflatoriske fordi kostnadene på spesielt batteripakkene faller.

Det fine med å legge inn en bestilling på Tesla er at det er som å kjøpe en opsjon (rettighet) på å kjøpe bilen til den prisen. Går prisen opp beholder du prisen du bestilte til. Går prisen ned kan du oppdatere ordren og få den lavere prisen. ...og så kan du kansellere om du vil det...
Tesla Model Y                         2021-

nilka

Sitat
Dokumentasjon?

Litt usikker på hva du vil jeg skal dokumentere her dieselgubben. Må jeg linje deg kronekursen for hver gang Tesla har satt prisen?

Eller skal jeg finne tilbake til de artiklene om mulige prisoppgangen på biler i forskjellige artikler fra finansavisene samt motormagasiner? Eller er det navnet på mine kontakter i bilverden du vil ha slik at du kan ringe dem og verifisere hva de har fortalt meg?

Eller er det bare at du misliker og er uenig med min analyse og at jeg må dokumentere en eller annen form for utregning.

Når man skal diskutere er det veldig greit å vite hva man skal diskutere. Og når man ber om dokumentasjon er det veldig greit å si hva man vil ha dokumentasjon på.

Men for å understøtte poenget mitt har f.eks. Nissan nå satt opp prisen på leaf på tross av at kronekursen er tilbake ca der den var før det store mars-fallet.

Dieselgubben

Sitat fra: nilka på mandag 15. juni 2020, klokken 14:13
Sitat
Dokumentasjon?

Litt usikker på hva du vil jeg skal dokumentere her dieselgubben.

Ser nå at jeg missforstod deg. Det er en viss treghet i prisjusteringene vil jeg tro. Tesla ventet en stund før de satte opp prisen. Kronen kommer tilbake, så spørs det om Tesla putter gevinsten i egen lomme eller om de ønsker å være aggressive i markedet. Jeg vet ikke, mulig de prøver å skumme litt ekstra da de jo begynner å få en riktig så god merkevare.

lirekassa

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 15. juni 2020, klokken 21:00
Sitat fra: nilka på mandag 15. juni 2020, klokken 14:13
Sitat
Dokumentasjon?

Litt usikker på hva du vil jeg skal dokumentere her dieselgubben.

Ser nå at jeg missforstod deg. Det er en viss treghet i prisjusteringene vil jeg tro. Tesla ventet en stund før de satte opp prisen. Kronen kommer tilbake, så spørs det om Tesla putter gevinsten i egen lomme eller om de ønsker å være aggressive i markedet. Jeg vet ikke, mulig de prøver å skumme litt ekstra da de jo begynner å få en riktig så god merkevare.

De venter litt begge veier, vil tro de hedger og har et påslag mot kundene sine på toppen av det. Ikke så rart at X, som er dyrest/størst/tyngst, kommer dårligst ut på 'tesladollar'-kursen heller.

Kvikken

Har vurdert en Model Y en stund men når man ser på innstegsprisen kontra visjonen om "35.000 USD Car" så blir jeg litt skuffet.

Har den norske prisen endret seg særlig underveis og er det slik at man betaler prisen den stod med når man reserverte eller gjeldende pris når bilen blir levert?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kvikken på onsdag 24. juni 2020, klokken 22:10
Har vurdert en Model Y en stund men når man ser på innstegsprisen kontra visjonen om "35.000 USD Car" så blir jeg litt skuffet.

Har den norske prisen endret seg særlig underveis og er det slik at man betaler prisen den stod med når man reserverte eller gjeldende pris når bilen blir levert?

Det var en Model 3 de ville ha til USD 35.000, noe de oppnådde i februar 2019 ved å selge Standard Range, og kundene mottok 2.000 i støtte. Utstyret var kjipere. Model Y er 10% større og skal være ca 10% dyrere. I Norge har de valgt fullt utstyr (Premium), som jeg er helt enig i.

Prisingen er litt avansert.
Bestiller du for 100 og prisen på leveringstidspunktet er 90 så får du den for 90.

Bestiller du for 90 og prisen er 100 på leveringstidspunktet så får du den for 90, hvis du beholder konfigurasjonen dønn lik.

Bestiller du for 90, og prisen dupper til 85 i forløpet, og den stiger til 100 ved levering betaler du 90. Men dersom du går inn på nettsiden og velger Change og Lagre så får du oppdatert pris (85), og betaler bare 85 ved levering.

Er relativt høy pris nå, men billig i forhold til andre bilmerker med tanke på rekkevidde, aksellerasjon, ladefart og ladenettverk.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.

490/500 feks for en LR model Y med egen farge og hengerfeste er meget attraktivt i norge.
Billigere enn alle konkurrentene i samme klasse, og i sterk konkurranse med Kineserne.

500 er en magisk grense for mange.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 25. juni 2020, klokken 11:27
Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.
Dollar ned i seks kroner hadde vært en drøm. Men da hadde jeg kjøpt Model X igjen :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. juni 2020, klokken 14:33
Sitat fra: Radial på torsdag 25. juni 2020, klokken 11:27
Med litt svak dollar, kan Y bli ett meget bra kjøp om prisen da også justeres for å få opp etterspørselen ytterligere.
Dollar ned i seks kroner hadde vært en drøm. Men da hadde jeg kjøpt Model X igjen :)

Dollar på 6 hadde vel fort betydd euro på 8. Da kunne man fått en godt utstyrt e-tron 55 for 600000 kroner.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA