Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

H264 - indikert rekkevidde ned mot null

Startet av turfsurf, søndag 07. juni 2020, klokken 08:13

« forrige - neste »

Chimp

Jeg har mellom 82-85 hele året, GOM viser aldri under 380 om vinteren, aldri under 410 om sommeren. Dette er ikke langt fra reell rekkevidde heller med mindre jeg kun skal kjøre motorveihastigheter hele turen. Er flere som har lagt ut på Facebook de siste ukene at de har fått 86 fulladet nå som batteriet er varmere pga h264 frigir mer batteri

Contango

Sitat fra: Chimp på lørdag 13. juni 2020, klokken 16:05
Jeg har mellom 82-85 hele året, GOM viser aldri under 380 om vinteren, aldri under 410 om sommeren. Dette er ikke langt fra reell rekkevidde heller med mindre jeg kun skal kjøre motorveihastigheter hele turen. Er flere som har lagt ut på Facebook de siste ukene at de har fått 86 fulladet nå som batteriet er varmere pga h264 frigir mer batteri
Hvordan estimerer du at du har 82-85 hele året? Jeg har ikke sett de FB innleggene du referer til. Hvordan estimerer de som legger ut at de har fått 86 i kapasitet? Det er forøvrig første gang jeg hører at det er mer batterikapasitet om sommeren enn om vinteren - om det var det du mente. Vi har ikke det i våre Teslaer. Ref kurven fra Teslafi på S'en.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Nordlands

Alternativ app Wattcat på android indikerer tilgjengelig energi på batteri. Stemmer tilsynelatende bra, de fleste eksemplene jeg har sett hadde 80-84 kWh indikert før H264 og 82-86 etter, avhengig av temperatur og lademønster.

Merket som helst ikke skal nevnes utenom i den dedikerte tråden gjør jo en del av batterikapasiteten utilgjengelig når temperaturen er lav (blue snowflake symbol), resultatet blir det samme. Ellers om mer energi brukes på oppvarming blir jo også faktisk rekkevidde kortere.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Contango

#18
Takk. Med wattcat kan man da få en indikasjon på batteritilstand ved bruktbilkjøp. Det er bra. Generelt ubegripelig at ikke vi alle kan få BMS'ns kwh estimat i bilene våre men må få det fra tredjepart eller estimere ut fra rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Du har alltid mer kapasitet med et varmt batteri enn et kaldt. Grunnen til det er ren fysikk. Indre motstand i batteriet faller med øke de temperatur. Forøvrig får du også mer ut av batteriet hvis du belaster det med lav effekt. Grunnen er igjen ren fysikk. Energitapet som går med til å varme opp batteriet er RxI^2. Der R er indre motstand og I er strøm.

Et batteri oppgis med en viss nominell kapasitet der parametrene temperatur og belastning er gitt. Kaldere forhold og eller høyere belastning gir mindre kapasitet. Motsatt kan man få mer kapasitet ut av batteriet under forhold som er varmere og/eller ved lavere belastning.

Aner ikke hva slags verdier man kan lese ut av WatCat.

Tellus

Ellers så kom jeg over en som kjørte 557 km med 2% igjen i Nederland. Konstant 90 km/t på speedo. Han rapporterer også at det virker som om de siste 5% holder mindre energi.

557 km var uansett veldig imponerende. Har sett eksempler på at du kan kjøre WLTP rekkevidden i konstant 90 km/t (GPS), men dette var godt lengre.

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3572&sid=a27b74cc8f8cafd7a230792fe2efd4b1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA