Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe i3 - skrapelyd fra hjul?

Startet av Frankenste1n, fredag 05. juni 2020, klokken 10:59

« forrige - neste »

Frankenste1n

Hei!

Jeg har så og si bestemt meg for å anskaffe meg en i3.
Har prøvekjørt en brukt 2016 modell som virket veldig bra mtp. pris og kilometerstand. Én ting jeg merket derimot var at det kom en periodisk skrapelyd fra det ene hjulet. Jeg spurte selger om det, og han forklarte at det bare var rust fra vasking, og ville skrapes bort med litt hard bremsing.
Den lyden er min største usikkerhet i forbindelse med kjøpet, og har prøvd å søke litt, men fant ingen umiddelbar info om dette.

Er det et vanlig fenomen som selger sier, eller er dette noe man må være oppmerksom på at kan gi problemer siden?

På forhånd takk!

i05L0

Sitat fra: Frankenste1n på fredag 05. juni 2020, klokken 10:59
Én ting jeg merket derimot var at det kom en periodisk skrapelyd fra det ene hjulet. Jeg spurte selger om det, og han forklarte at det bare var rust fra vasking, og ville skrapes bort med litt hard bremsing.

Selger har sannsynligvis rett. Etter regnskyll, vask eller lengre parkeringsopphold kan det komme overflaterust. Et par harde oppbremsninger fjerner dette. Be selger gjøre dette, så burde problemet være ute av verden! En annen ting er at mange i3 faktisk har permanent rust på bremseskivene - nettopp fordi eier sjelden eller aldri bruker bremsene (en-pedalskjøring med god regen på i3). Dobbeltsjekke dette, så kan du kjøpe bilen :-)
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Klykken

Få dette fikset før du kjøper. La de ta "denne harde oppbremsingen" de mener skal fikse problemet, og få det skriftlig at skrapelyden ikke skal være der hvis du overtar bilen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Ellers er bremseservice, i alle fall om du gjør det selv, en bagatell om bilen ellers er bra. Og ja, nyvasket bil lager gjerne litt skrapelyder i bremser den første tiden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA