Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping

Startet av Kjettern, fredag 05. juni 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 16:48
(Selv er jeg er ingen utpreget mekaniker, så jeg lar min bil stort sett være ubesudlet)
Hva med litt fuging?

ladov

Jeg har en nagende mistanke om at Tesla allerede har gjort de enkle tiltakene, tror rett og slett ikke vi kan få til det helt store med noen kilo dempeplater og skum..

Når det er sagt har jeg ikke helt gitt opp håpet og følger med for å se om noen har noe interessant å melde. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på søndag 07. juni 2020, klokken 19:05
Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 16:48
(Selv er jeg er ingen utpreget mekaniker, så jeg lar min bil stort sett være ubesudlet)
Hva med litt fuging?

Hehe, skulle gjerne ha fuget, men det blir så vanskelig å få opp dørene etterpå  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: ladov på søndag 07. juni 2020, klokken 19:11
Jeg har en nagende mistanke om at Tesla allerede har gjort de enkle tiltakene, tror rett og slett ikke vi kan få til det helt store med noen kilo dempeplater og skum..

Når det er sagt har jeg ikke helt gitt opp håpet og følger med for å se om noen har noe interessant å melde. ;)
Tror du har et poeng der. Hvis du ser på de tyske bilene som er godt dempet (E-tron, EQC og Taycan) så er det maaange kilo som skiller og omfattende tiltak på mange nivå.

Sitcom

Det går noen rykter om at Tesla jobber med utvikling av bedre (mer støysvake) kulelagre. At det er disse som forplanter hjulstøyen fra dekk videre inn i karosseriet og kupeen. Kanskje det stemmer, siden ingen har klart å forbedre støyisolasjonen selv med all verdens forsøk, typ dyre isolasjonsmatter.

RuneW

Det høres da merkelig ut? Bruker de i dag spesielt "støyoverførende" lagre? Hvorfor skjer ikke denne forplantningen på andre biler?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 21:18
Det høres da merkelig ut? Bruker de i dag spesielt "støyoverførende" lagre? Hvorfor skjer ikke denne forplantningen på andre biler?

Kanskje fordi de tydelig skal lage disse selv og i stedet for å kjøpe fra spesialistene...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RuneW

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 09. juni 2020, klokken 06:42
Sitat fra: RuneW på mandag 08. juni 2020, klokken 21:18
Det høres da merkelig ut? Bruker de i dag spesielt "støyoverførende" lagre? Hvorfor skjer ikke denne forplantningen på andre biler?

Kanskje fordi de tydelig skal lage disse selv og i stedet for å kjøpe fra spesialistene...

"Tydelig lage selv" ?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

e.e.n

Er nok hjulstøy primært ja, og grov asfalt har vi nok va i dette landet.. Noen som har erfaring med støydempende skum i dekk vs uten? Mine 19" Falken støyer betydelig meir enn orginal dekk på 18".

tmn

Jeg leser og ser YouTube-videoer om at folk mener det ikke er vesentlig forskjell med og uten skum. Men personlig merker jeg det er en ekstra hul rumlelyd fra de uten skum.

Kjører til vanlig på orignale 19" fra Tesla med medfølgende Hankook dekk som har skum. Kjørte også 2 mnd med tredjepartsfelg, 19", Michelin Pilot Sport 4, uten skum. Samme bredde på dekk. Synes det var markant mer rumling fra underlaget fra de uten skum. Fikk også mer klager fra passasjerer om støy da jeg kjørte med de uten skum.

For alt jeg vet så er det dekkene som utgjør det, og ikke skummet. Men det er de to jeg har erfaring med, og forskjellen var tydelig.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

SurSnasen

Sitat fra: Sitcom på mandag 08. juni 2020, klokken 21:05
Det går noen rykter om at Tesla jobber med utvikling av bedre (mer støysvake) kulelagre. At det er disse som forplanter hjulstøyen fra dekk videre inn i karosseriet og kupeen. Kanskje det stemmer, siden ingen har klart å forbedre støyisolasjonen selv med all verdens forsøk, typ dyre isolasjonsmatter.

Det tviler jeg sterkt på. Hjulbuene "kasser inn" lyden fra dekk mot vei. Denne lyden forplanter seg derfra og inn i karosseriet, og videre inn i kupeen.

Tenk på hvor godt du hører en bil som kommer rullende. Jo større bilen er, desto mer intens lyd. Og den samme lyden er den man inne i kupeen oppfatter som hjulstøy. Å tro at et endret hjullager / kulelager er det som eliminerer denne støyen, blir omtrent som å tro på julenissen. Selvsagt, litt lyd kan endrede komponenter alltids redusere, men det mest effektive er nok ennå å sørge for at lydbølgene dempes.

knegg

Sitat fra: SurSnasen på mandag 15. juni 2020, klokken 08:48
Sitat fra: Sitcom på mandag 08. juni 2020, klokken 21:05
Det går noen rykter om at Tesla jobber med utvikling av bedre (mer støysvake) kulelagre. At det er disse som forplanter hjulstøyen fra dekk videre inn i karosseriet og kupeen. Kanskje det stemmer, siden ingen har klart å forbedre støyisolasjonen selv med all verdens forsøk, typ dyre isolasjonsmatter.

Det tviler jeg sterkt på. Hjulbuene "kasser inn" lyden fra dekk mot vei. Denne lyden forplanter seg derfra og inn i karosseriet, og videre inn i kupeen.

Tenk på hvor godt du hører en bil som kommer rullende. Jo større bilen er, desto mer intens lyd. Og den samme lyden er den man inne i kupeen oppfatter som hjulstøy. Å tro at et endret hjullager / kulelager er det som eliminerer denne støyen, blir omtrent som å tro på julenissen. Selvsagt, litt lyd kan endrede komponenter alltids redusere, men det mest effektive er nok ennå å sørge for at lydbølgene dempes.

Aktivt støydempende hodetelefoner fungerer helt ypperlig i Teslaen!  :+1:
De jobber gjerne mot det område som fly/tog/buss har med den dype rumlingen fra drivverk.
2020 Model 3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:07
Sitat fra: magnetic på lørdag 06. juni 2020, klokken 19:24
Litt tjukkere gummiforing i toppen av fjærene hadde hjulpet.

En eller annen må da ha prøvd dette? Eller er det umulig å få til?

Jeg har stor tro på at dette kunne hjulpet. I tillegg måtte en gjerne hatt noe tilsvarende der hjulopphenget kobles inn mot bilen. På ruglete asfalt i 90km/t med 20" Performance hjul så føles det ganske latterlig ut hvor mye støy det er. Og det føles som at hjulstøyen kommer innenfra på en måte...som at karosseriet er høyttaleren....så hvis det går an å isolere på en måte... AHA!! HVA MED HJULOPPHENG I KARBONFIBER, SOM PÅ EN TRØSYKKEL!!! Det skal jo både være stivere enn aluminium og dempe vibrasjoner mye bedre enn aluminium.
Tesla Model Y                         2021-

magnetic

#28
muligens dette hjelper litt.
TESLA Model 3 Front Fender Noise Reduction Kit from RPM TESLA

https://www.youtube.com/watch?v=_LuuF00KCf0

model 3 er trolig ekstra følsom for dekk og asfalt, da lyden som slipper in i kupeen fra bakken blir forsterka fra det harde glass taket (ekko), istedet for dempa på vanlige biler med stofftak.
Var det ikke flere som hadde problem med utydelig tale fra handsfree trådløs bluetooth til samtalepartner i begynnelsen. som kanskje skyldes ekstra klang/ekko fra glass taket. Kanskje ble det fiksa/utbedra i en software tweak    :P

Lapskaus

Jeg merker særlig når det er vått på veien eller folk kjører med piggdekk at også hjulstøy fra andre biler er veldig hørbare. Både foran bilen og fra siden. Dobbelglasset de har begynt å bruke har nok noe for seg. Nedre sprekk på døra virker også som om den slipper igjennom mye lyd. Mye metall her som kan vi vibrere fritt.

Som magnetic sier er jo glasstaket en fin reflekterende flate også. Lurer på om jeg skal isolere det litt og se om det hjelper. Bra mtp varmetap også vil jeg tro

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA