Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Støydemping

Startet av Kjettern, fredag 05. juni 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Kjettern

Hei!

Synes det er en del støy fra min tesla model 3 når jeg kjører på motorvei. Hadde Audi før så er kanskje litt bortskjemt. Uansett så lurer jeg på om noen har prøvd ut noen av disse støydemping kit'ene man får kjøpt. Du har gummilista på taket eller padding av dørene. Padding av frunk og trunk. Fungerer noen av dem? I så fall hvilke er å anbefale?
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GOS

Sitat fra: Kjettern på fredag 05. juni 2020, klokken 08:51
Hei!

Synes det er en del støy fra min tesla model 3 når jeg kjører på motorvei. Hadde Audi før så er kanskje litt bortskjemt. Uansett så lurer jeg på om noen har prøvd ut noen av disse støydemping kit'ene man får kjøpt. Du har gummilista på taket eller padding av dørene. Padding av frunk og trunk. Fungerer noen av dem? I så fall hvilke er å anbefale?

Har lagt inn ekstra pakningslist på dørene samt isolasjonsmateriale oppe i taket i bagasjerommet. Hjelper litt på opplevd støy (tror fremtredende freksvenser endres), men målt forskjell med mobilapp er veldig liten.

Jeg har slått meg til ro med at min Model 3 aldri kommer til å få støynivå på nivå med Audi'er jeg har hatt, selv ikke A1. Den er også langt mer støyende enn Model S RWD 2014 model som jeg hadde.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Vesel

#3
Sitat fra: sjokomelk på fredag 05. juni 2020, klokken 09:54
Lang tråd om dette allerede: https://elbilforum.no/index.php?topic=46106.0
Greit med en ny tråd. Den er jo en clusterfuck av DIY-løsninger.  :laugh:
Ønsker nemlig også å høre erfaringer angående støydemping utført på verksted og eventuelle kit som OP nevner.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

RuneW

Jeg har ikke gjort noen forsøk på å støydempe bilen, men etter 1+ år i bilen kan jeg slå fast at underlaget har 90% å si for støyen i bilen. På ny asfalt er jeg overhodet ikke plaget av støy. På gammel/grov asfalt er det relativt plagsomt.

Så hva du enn gjør, tror jeg du får mest utbytte av noe som demper hjulstøyen. Ja, hvis du stort sett holder deg under 125km/t da. Jeg kan ikke uttale meg om Autobahn-hastigheter.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: GOS på fredag 05. juni 2020, klokken 10:34
Jeg har slått meg til ro med at min Model 3 aldri kommer til å få støynivå på nivå med Audi'er jeg har hatt, selv ikke A1. Den er også langt mer støyende enn Model S RWD 2014 model som jeg hadde.

Hmm, jeg har motsatt erfaring. Kjører med 18" på Model 3 som jeg synes er ganske stillegående. Vår gamle S hadde 21" og den hadde høyere støynivå (men ikke plagsomt på noen måte). Har du 20" felger på din Model 3?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2020, klokken 17:51
Sitat fra: GOS på fredag 05. juni 2020, klokken 10:34
Jeg har slått meg til ro med at min Model 3 aldri kommer til å få støynivå på nivå med Audi'er jeg har hatt, selv ikke A1. Den er også langt mer støyende enn Model S RWD 2014 model som jeg hadde.

Hmm, jeg har motsatt erfaring. Kjører med 18" på Model 3 som jeg synes er ganske stillegående. Vår gamle S hadde 21" og den hadde høyere støynivå (men ikke plagsomt på noen måte). Har du 20" felger på din Model 3?
På våre to Model 3 opplever jeg støyforskjell på Conti og Nokian i samme dimensjon.

Som RuneW påpeker er hjulstøy det mest påtagelige og da er nok dekktype, temperatur, trykk, slitasje, underlag osv osv som betyr mest

Tom


GOS

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juni 2020, klokken 17:51
Hmm, jeg har motsatt erfaring. Kjører med 18" på Model 3 som jeg synes er ganske stillegående. Vår gamle S hadde 21" og den hadde høyere støynivå (men ikke plagsomt på noen måte). Har du 20" felger på din Model 3?

Standard sommer og vinterdekk på både Model 3'en og Model S'en her.

Som RuneW sier så har underlaget veldig mye å si. Har nå flyttet fra Stavanger til Oslo. Her er asfalten mye mindre grov (og det er mindre rullemotstand) enn det som er tilfellet i Stavanger og området rundt.

Det er muligens det er individuelle forskjeller, men tror ikke de er store.min ble levert ut i februar i fjor, og det kan vær at dagens biler er bedre.

Min opplevelse av støyen er i samsvar med det Bjørn Nyland har rapportert på bilen med både 18 og 20", den støyer mye. Han fikk jo også gjort vesentlig støyisoleringer uten at det hjalp noe særlig.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thob

Sitat fra: Tom på fredag 05. juni 2020, klokken 19:00
Noen som har fått på landseil dekk? blir det på meg når jeg skal bytte..
https://www.byttdekk.com/dekk/landsail/landsail_senturyqirin990/235-45r18/174572

Hei. Jeg har landsail på min model 3, og på en gammel Mercedes SL som jeg har. Syns det er veldig gode dekk til prisen, støyer ikke så mye og fungerer veldig godt til mine biler ihvertfall. Så kjøper jeg heller premium vinterdekk

Counterpointer

#10
Sitat fra: Tom på fredag 05. juni 2020, klokken 19:00
Noen som har fått på landseil dekk? blir det på meg når jeg skal bytte..
https://www.byttdekk.com/dekk/landsail/landsail_senturyqirin990/235-45r18/174572
Kona har 19' Landsail LS588 på sin LR. Hun er veldig fornøyd og jeg synes de virker både stille og behagelig.

magnetic

#11
har Landsail Sentury Qirin 990 235/45R18 98W XL XL18  på P og de støyer litt mindre enn orginaldekka, og enda mindre når det blir varmere midt på dagen når sola får myket opp dekka litt. Dåg er bridgestone piggfrie vinterdekka merkbart mindre støy pga mykere gummi og mindre forplanting av vibrasjoner til sjassi. Litt tjukkere gummiforing i toppen av fjærene hadde hjulpet.

RuneW

Sitat fra: magnetic på lørdag 06. juni 2020, klokken 19:24
Litt tjukkere gummiforing i toppen av fjærene hadde hjulpet.

En eller annen må da ha prøvd dette? Eller er det umulig å få til?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ladov

Sitat fra: RuneW på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:07
Sitat fra: magnetic på lørdag 06. juni 2020, klokken 19:24
Litt tjukkere gummiforing i toppen av fjærene hadde hjulpet.

En eller annen må da ha prøvd dette? Eller er det umulig å få til?
Ikke umulig men da må du vel ha av hjul, dempere og hjuloppheng? Jeg ville heller satset på å legge mer demping på innsiden, oppå hjulbuene altså.

Jeg har forsøkt meg på et lag butylgummi i 'kjelleren' bak uten den helt store effekten. Har tenkt å prøve meg på hjulbuene senere(ikke spør når).
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

RuneW

Sitat fra: ladov på søndag 07. juni 2020, klokken 14:13
Ikke umulig men da må du vel ha av hjul, dempere og hjuloppheng? Jeg ville heller satset på å legge mer demping på innsiden, oppå hjulbuene altså.

Det er da nok av galninger der ute, som har skrudd sin Tesla i småbiter og tilbake igjen. Hvis det var en god sjanse for at tykkere gummiforinger hadde hjulpet på støyen så er det rart ingen av disse har prøvd det. Det var det jeg mente.

(Selv er jeg er ingen utpreget mekaniker, så jeg lar min bil stort sett være ubesudlet)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA