Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tabbe å innføre bombrikke for elbil?

Startet av elektrolux, fredag 05. juni 2020, klokken 08:33

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 13. juni 2020, klokken 08:38
Og som fører til at de med lav inntekt som ikke kjører bil sponser velstående..
Det gjelder jo alt som finansieres eller får støtte over skatteseddelen. Skal man unngå det ender man opp som i USA.

Veier, strømnett, basis internetttilgang, helsetjenester m.m. bør alle være finansiert over skatteseddelen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

Det finnes bedre måter å omfordele på enn med veifinansiering over skatteseddelen. Ved istedet å gi folk penger rett i hånda, så kan de bestemme selv om det er bomringer eller noe annet de ønsker å bruke dem på. Verken isbreene eller veikapasitet påvirkes av hvem det er som sitter i bilene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på lørdag 13. juni 2020, klokken 10:56
Det finnes bedre måter å omfordele på enn med veifinansiering over skatteseddelen. Ved istedet å gi folk penger rett i hånda, så kan de bestemme selv om det er bomringer eller noe annet de ønsker å bruke dem på.
Ok, siden jeg hverken liker opera eller fotball kan jeg da få min del av skattepengene som brukes på dette og da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 13. juni 2020, klokken 01:12
Betal veiene over skatteseddelen slik vi gjør med andre fellesgoder. Så vil de med høy inntekt automagisk betale mere enn bermen.
Nå betaler ikke de rikeste så mye skatt med vårt skattesystem. Er en rik nok kan en planlegge og ordne seg slik at en ikke har hverken inntekt eller formue som er skattbar. De vestlige sosialdemokratiene er nok de som har jevnest fordeling, men det er økende ulikhet her også.
Det er nok nødvendig med en blanding av skatter og avgifter, men bompenger burde miniseres etter  min mening.

Vesel

#34
Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juni 2020, klokken 11:39
Sitat fra: Vesel på lørdag 13. juni 2020, klokken 10:56
Det finnes bedre måter å omfordele på enn med veifinansiering over skatteseddelen. Ved istedet å gi folk penger rett i hånda, så kan de bestemme selv om det er bomringer eller noe annet de ønsker å bruke dem på.
Ok, siden jeg hverken liker opera eller fotball kan jeg da få min del av skattepengene som brukes på dette og da?
Det ville ikke vært hensiktsmessig. Kulturtilbud er det bare ønskelig at folk skal bruke fullt ut. Med veier er det annerledes, det ønsker man å redusere bruken av, av hensyn til klimagassutslipp, lokale utslipp og køkjøring. Dessuten må omfordeling selvfølgelig avhenge av hvor velstående du er. Jeg bruker dette ordet, fordi inntektsforskjellene er ikke veldig store, det er formuesulikheten som virkelig utgjør den stadig økende økonomiske ulikheten i Norge. 

En slik form for "øremerking" av penger ved innføring av stadig nye, dyre bomringer er nok vanskelig politisk gjennomførbart, men MDG har ihvertfall det som en del av sin plattform under klimabelønningssystemet de foreslår. I prinsippet er jeg imot typisk øremerking av penger ettersom jeg mener penger alltid bør gå til det som gir størst nytte, og det vet man bedre jo lengre ned i det politiske hierarkiet man kommer, nær dem det vedrører. På den annen side, hvis det er øremerking som kan gjøre at noe blir politisk gjennomførbart, så kjør på. MDGs klimabelønningssystem, som er en slags borgerlønn, er ihvertfall genialt, om det blir mer enn bare noen hundrelapper i måneder liksom.

Jeg skjønner jo godt at mange er sinte over de stadig nye, dyre bomringene når de på grunn av elbilene i praksis er regressiv beskatning. Den økonomiske ulikheten øker jo raskt nok uten. Men det finnes altså bedre måter å omfordele på enn full frislipp på veiene eller sågar bare differensierte bompriser etter formue og inntekt. Jeg ser ikke noen verdi det i seg selv at både fattig og rik skal kjøre like mye. La det være opptil alle å selv velge hva de vil bruke penger på, ved å omfordele på et annet vis, f.eks. over skatteseddelen eller med trygdeytelser.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

sjokomelk

"Problemet" med veinettet er at vi alle er brukere eller indirekte brukere av det om vi vil eller ikke.
Hvordan kom maten din seg fra bondegården og til butikken din? Selv om du ikke har bil og sykler til butikken, så oppstod ikke melkekartongen din på magisk vis i kjøledisken der. Den og innholdet har blitt fraktet dit via en eller flere veier på et eller annet tidspunkt.
Hvordan kom materialene til huset ditt seg frem til plassen der byggmesteren skulle bygge det?
Hvordan kom læreren til ungene dine seg på jobb i dag?

Jeg mener at veinettet er noe vi alle har nytte av, og skulle således vært finansiert over skatteseddelen. Da bidrar alle etter måte/mulighet. Har veien et navn som fylkesvei, riksvei eller europavei, så er dette noe fellesskapet må ta ansvar for.
Og så kan vi heller kanskje diskutere bompenger/rushtidsavgift for å forsøke å begrense trafikk i sentrumskjerner. Men da må det også være godt med alternativer med offentlig transport i disse områdene.

Det hadde vært interessant å få MDG til å gå ei hel uke uten å bruke en eneste tjeneste eller gjenstand som har en kobling til vei/bil. Kanskje de da vil forstå at vi ikke kan overleve uten...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 13. juni 2020, klokken 16:24
"Problemet" med veinettet er at vi alle er brukere eller indirekte brukere av det om vi vil eller ikke.
Hvordan kom maten din seg fra bondegården og til butikken din? Selv om du ikke har bil og sykler til butikken, så oppstod ikke melkekartongen din på magisk vis i kjøledisken der. Den og innholdet har blitt fraktet dit via en eller flere veier på et eller annet tidspunkt.
Hvordan kom materialene til huset ditt seg frem til plassen der byggmesteren skulle bygge det?
Hvordan kom læreren til ungene dine seg på jobb i dag?

Jeg mener at veinettet er noe vi alle har nytte av, og skulle således vært finansiert over skatteseddelen. Da bidrar alle etter måte/mulighet. Har veien et navn som fylkesvei, riksvei eller europavei, så er dette noe fellesskapet må ta ansvar for.
Og så kan vi heller kanskje diskutere bompenger/rushtidsavgift for å forsøke å begrense trafikk i sentrumskjerner. Men da må det også være godt med alternativer med offentlig transport i disse områdene.

Det hadde vært interessant å få MDG til å gå ei hel uke uten å bruke en eneste tjeneste eller gjenstand som har en kobling til vei/bil. Kanskje de da vil forstå at vi ikke kan overleve uten...

Fullstendig enig i det du skriver her. Alle har nytte av veien. Og de som ikke benytter bilen vil uansett ha fortau, sykkelsti, gatebelysning og lyskryss eller gangbru/undergang/overgang. Eller varer frem til gamlehjemmet/sykehjemmet. Og ikke minst at ambulanse og politi kommer seg frem.

Skatteseddelen er det eneste riktige og det mest rettferdige, gitt at skattesystemet er så rettferdig som det er mulig å få det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

cra

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 13. juni 2020, klokken 08:38
Og som fører til at de med lav inntekt som ikke kjører bil sponser velstående..

Newsflash: De som ikke kjører bil er like avhengige av veiene som de som kjører biler til to millioner og mer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Nå er det i alle fall offentlig innrømmelser om at Autopass ordningen har store problemer med sikkerhet mot misbruk:

https://www.motor.no/artikler/bompenger-hareide-vil-stoppe-bombrikke-misbruk/

Samtidig er det deilig at jeg som har nok formue og inntekt til at jeg årlig betaler formueskatt slipper å betale bompenger og heller lar de som ikke er like heldige ta seg av denne dugnaden.  >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juni 2020, klokken 13:45
Nå er det i alle fall offentlig innrømmelser om at Autopass ordningen har store problemer med sikkerhet mot misbruk:

https://www.motor.no/artikler/bompenger-hareide-vil-stoppe-bombrikke-misbruk/

Samtidig er det deilig at jeg som har nok formue og inntekt til at jeg årlig betaler formueskatt slipper å betale bompenger og heller lar de som ikke er like heldige ta seg av denne dugnaden.  >:(

Et godt poeng. Igjen så er det de på "gølvet" som må ta den merkbart største kostnaden.

Og når Hareide nå vil tette lukene, så sier det seg vel selv at nå kommer administrasjonskostnadene til å gå opp igjen, enda mere enn ønskelig. Man reduserte jo antall bompengeselskap for å få ned kostnadene.

Tips! Kutt ut bompenger helt og holdent, og slipp både administrasjonskostnader og infrastrukturkostnader på dette. Ta det over skatteseddelen. Det er fremdeles de samme folkene som uansett betaler for dette.

Øk heller veiavgiften noe for transportnæringen eller innfør km-avgift for dem, for å ikke redusere dems bidrag for mye, om det er noe man frykter. For konkurransevilkårene er fremdeles slik at de gir grobunn for juks og snylting ved at utenlandske sjåfører/firmaer driter i å betale bomregningene om de kan.

Mye bedre om utenlandske sjåfører/selskaper må rapportere km-stand ved ankomst Norge, detaljert kjøreinfo for oppholdet i Norge (hvor/hos hvem de har vært, for å kunne kontrollere om km er reelt/sannsynlig)  og km-stand ved utreise, og så sammenfattes dette for så å kreve betalt fra selskapet.

Om de må betale en avgift ved ankomst, og så blir rest dekket opp eller overskytende refundert ved utreise. En km-prising som baserer seg på faktisk kjørt distanse, vil demme noe opp for lønnsomheten ved kabotasje, og redusere jukset med å ikke betale bompenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Den enkle måten å innføre rettferdig veibruksavgift er på drivstoffpumpene. Jentungen skal studere i Bergen og med ørten elbiler i stallen ville det vært logisk at hun fikk en av disse.

Med bompenger også på elbil ble det i stedet en bensinscooter. Da kan hu bevege seg så lenge hu har råd til å fylle bensintanken og slipper ubehagelige bomregninger 2-6 måneder etter passeringer og slipper å havne i luksusfellen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Magnus Hansen

Vel. Fra samfunnets synspunkt så er det vel ikke så galt med moped selv om den går på bensin. Den bruker jo komisk lite drivstoff. Og tar mye mindre plass enn en bil. Hadde hun kjøpt elmoped hadde det selvfølgelig vært enda bedre

Oddaa

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 04. juli 2020, klokken 21:34
Vel. Fra samfunnets synspunkt så er det vel ikke så galt med moped selv om den går på bensin. Den bruker jo komisk lite drivstoff. Og tar mye mindre plass enn en bil. Hadde hun kjøpt elmoped hadde det selvfølgelig vært enda bedre
Trodde en moped brukte sånn 0,2-0,4 l pr mil jeg? Det er vel i så fall ikke så gunstig om du sammenligner med en småbil og tar høyde for at den kan frakte 4-5 personer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

elektrolux

#43
Ikke moped. Lett MC med forbruk tett oppunder en Toyota hybrid.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA