Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stillestående hindringer

Startet av Leaf_2014, torsdag 04. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 18:59
Men tror det hele koker ned til den kinkige balansegangen mellom phantom breaking og tilfeller som denne kollisjonen.
Er det pauser som fantomene har, eller er det en type pause man jobber seg gjennom men skriver som pause på timelista? :P :laugh:
Eller brekker man fantomer? :o

Jeg tror det er viktigere å fokusere på fantombremsing enn fantompauser...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nedland

Ingen spør etter Teslaen sitt video opptak.  Ingen spør etter video opptak av lastebilen som hadde nettopp veltet.. Ingen foto av fronten på Teslaen etter kollisjonen.  Og bare en her har prøvd å google fakta om kollisjonen. 

RuneW

Sitat fra: sjokomelk på søndag 07. juni 2020, klokken 19:48
Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 18:59
Men tror det hele koker ned til den kinkige balansegangen mellom phantom breaking og tilfeller som denne kollisjonen.
Er det pauser som fantomene har, eller er det en type pause man jobber seg gjennom men skriver som pause på timelista? :P :laugh:
Eller brekker man fantomer? :o

Jeg tror det er viktigere å fokusere på fantombremsing enn fantompauser...

Uff, hehe 😁
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DagfinnN

Sitat fra: Nedland på mandag 08. juni 2020, klokken 21:41
Ingen spør etter Teslaen sitt video opptak.  Ingen spør etter video opptak av lastebilen som hadde nettopp veltet.. Ingen foto av fronten på Teslaen etter kollisjonen.  Og bare en her har prøvd å google fakta om kollisjonen.
Fakta er for noen kjedelig så lenge man kan rakke ned på Tesla - dessverre.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Electric Avenue

Det har vært lignende hendelser før der AP har kjørt inn i lastebiler, parkerte politibiler langs veien osv. Jeg leste i den forbindelse noe om at AP fungerer slik at den ignorerer ting som står stille. Det gjelder ikke bare Tesla, men alle slike systemer. Grunnen var visst at objektgjenkjenningen tar såpass mye feil til tider. Dersom den også skulle tatt hensyn til alt som står stille eller som slår ut på radaren så ville bilen bråbremset hele tiden for alt den ikke kjenner igjen eller feiltolker, som f.eks broer, baksiden på store skilt som henger over veien osv.
Jeg vet ikke om det stemmer, men det var iallefall noe slikt som stod forklart. Det høres jo forsåvidt ut som en plausibel forklaring.  :)
Dersom dette stemmer så er det jo i så fall noe de før eller siden må gjøre noe med om bilen skal bli 100% selvkjørende.
Tesla Model S

emmern

Jeg tror det stemmer dessverre.

Skulle jo tro de kunne detektere dette via visuell prosessering. Jeg har full forståelse om at de vil bruke maskinlæring til absolutt alt. Men inntil de er i må, burde de ha et hybridsystem der de også gjør noen sjekker på om ting stemmer, slik som at den kontinuerlige linjen som er veien ikke plutselig brytes.

Den piper og skriker for ting som den ikke ser og som er feil, så hvorfor ikke dette?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Leste om en som mente at kameraer og/eller radar har problemer med kontraster når en gjenstand er helt hvit og glatt. Mangler dybdereferanse. Men det er mange teorier, og Tesla er foreløpig helt tause.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: emmern på tirsdag 09. juni 2020, klokken 12:35
Den piper og skriker for ting som den ikke ser og som er feil, så hvorfor ikke dette?

Det er fordi det er sett med "gråsone-situasjoner" der systemet ikke vet om det skal reagere eller ignorere.

Så lenge denne gråsonen finnes (systemet ikke er perfekt), vil det alltid både bli noen phantom brakings (denne er til deg sjokomelk) og noen kollisjoner.

Jo mer modent systemet blir, jo sjeldnere blir "gråsone-situasjonene" og det er bare å håpe på at disse ulykkene sakte men sikkert forsvinner. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg hadde håpet modningen skulle gå raskere.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

#38
Det burde ikke være en "gråsone" med en lastebil liggende i veien... De burde jo ha funnet ut av dette siden 2016.
De setter all sin lit til radar (som ignorerer stillestående ting), og objektgjenkjenning. Det virker ikke som det er noen logikk for å kjenne igjen om den er blokkert av et generelt objekt.

Er den ikke trent til å gjenkjente lastebiler på siden så finnes det ingen hindring. Hvis dette er den eneste logikken, der den reagerer på slike ting per frame , så er det et problem.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

DeepFu

Og endel av de siste oppdateringene gjør meg mer skeptisk enn beroliget. Greit nok at Tesla er kjempestolt av renderingen av kjegler, men jeg har aldri sett så mye kjegler i hele mitt liv. Alt fra hagenisser til brurekkverk til lyktestolper "gjenkjennes" som kjegler. Det er nærmest blitt visuell støy at det popper opp noe orange i sidesynet hele tiden. Og da blir jeg sittende å lure på hva er det egentlig bilen "ser" i et videre perspektiv, og hvordan bør jeg forvente at den skal reagere? Skjønner den at den traileren er en trailer, eller tror den det er et hus? Og hvorfor dukker noe opp på skjerme tidlig/ langt unna, mens andre (like) ting dukker opp i det man passerer? Og så videre.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RuneW

Sitat fra: emmern på onsdag 10. juni 2020, klokken 09:44
Det burde ikke være en "gråsone" med en lastebil liggende i veien... De burde jo ha funnet ut av dette siden 2016.

Jeg kan bare si at det som er opplagt for deg og meg er ikke nødvendigvis opplagt for en slikt system.

Sitat fra: DeepFu på onsdag 10. juni 2020, klokken 12:53
Og endel av de siste oppdateringene gjør meg mer skeptisk enn beroliget. Greit nok at Tesla er kjempestolt av renderingen av kjegler, men jeg har aldri sett så mye kjegler i hele mitt liv. Alt fra hagenisser til brurekkverk til lyktestolper "gjenkjennes" som kjegler.

Enig. Kunne godt ha klart meg med litt færre kjegler. Lurer på om HW3 er litt bedre på denne biten? Kan ikke huske at "HW3-videoer" er riktig så kjegle-fikserte...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. juni 2020, klokken 14:21
Jeg kan bare si at det som er opplagt for deg og meg er ikke nødvendigvis opplagt for en slikt system.

Det er utifra computer vision jeg snakker. Jo - det kan være "opplagt" hvis man hadde kjørt et hybridsystem med vanlig computer vision + ML / objektgjenkjenning.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Tror de kommer til å fjerne kjegler og søppelkasser etterhvert. Kanskje også trafikklys. Hva skal vi med det i IC?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på søndag 07. juni 2020, klokken 19:48
Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 18:59
Men tror det hele koker ned til den kinkige balansegangen mellom phantom breaking og tilfeller som denne kollisjonen.
Er det pauser som fantomene har, eller er det en type pause man jobber seg gjennom men skriver som pause på timelista? :P :laugh:
Eller brekker man fantomer? :o

Jeg tror det er viktigere å fokusere på fantombremsing enn fantompauser...
Eller "Ghost braking" som det egentlig heter ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på mandag 15. juni 2020, klokken 23:59
Sitat fra: sjokomelk på søndag 07. juni 2020, klokken 19:48
Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 18:59
Men tror det hele koker ned til den kinkige balansegangen mellom phantom breaking og tilfeller som denne kollisjonen.
Er det pauser som fantomene har, eller er det en type pause man jobber seg gjennom men skriver som pause på timelista? :P :laugh:
Eller brekker man fantomer? :o

Jeg tror det er viktigere å fokusere på fantombremsing enn fantompauser...
Eller "Ghost braking" som det egentlig heter ;)
Jeg tror ikke på spøkelser. Men Fantomet vet jeg er ekte, så ikke kom her... :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA