Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stillestående hindringer

Startet av Leaf_2014, torsdag 04. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

Leaf_2014

#15
Sitat fra: RuneW på fredag 05. juni 2020, klokken 09:10
Sitat fra: Leaf_2014 på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:28
Kilde til at AP ikke er på?

Det er vel helst den som kommer med en opprinnelig påstand (dvs deg) er den bør komme med kilder?

Før man vet noe sikkert om dette blir det litt Russels Teapot-aktig over spørsmålet ditt  :laugh:

Here we go:
https://insideevs.com/news/426312/video-tesla-crash-stopped-truck/

Det vil nesten alltid være usikkerhet rundt dette, men når jeg Googler "Tesla Taiwan crash" virker konklusjonen jevnt over å være at AP er på. Føreren hevder visstnok det selv. Tesla har heller ikke prøvd å avkrefte, såvidt jeg kan finne.

Edit: forfatteren av denne artikkelen ser ut til å ha brukbar peiling:
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/bradtempleton/2020/06/02/tesla-in-taiwan-crashes-directly-into-overturned-truck-ignores-pedestrian-with-autopilot-on/amp/
Leaf 2014

turfsurf

Det trenger jo ikke være mere enn at sjåføren hadde foten lett på gassen. Da vil AP fortsatt styre, men ikke bremse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. juni 2020, klokken 21:19
Det trenger jo ikke være mere enn at sjåføren hadde foten lett på gassen. Da vil AP fortsatt styre, men ikke bremse.
Ja, det er vel ikke heeelt usannsynlig at fartsgrensen bilen forholdt seg til var fullstendig på bærtur, og at sjåføren har sittet med foten på pedalen. Har hørt rykter om at Teslas database over hastighet ikke er 100% nøyaktig.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:38
Har hørt rykter om at Teslas database over hastighet ikke er 100% nøyaktig.
På motorvei justerer ikke bilen farten etter fartsgrensene, så akkurat det er i så fall ikke grunnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynkjapp

Sitat fra: turfsurf på fredag 05. juni 2020, klokken 21:19
Det trenger jo ikke være mere enn at sjåføren hadde foten lett på gassen. Da vil AP fortsatt styre, men ikke bremse.

Aha, så denne ulykken kan egentlig skyldes fantombremsing! :D

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:41
Sitat fra: DeepFu på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:38
Har hørt rykter om at Teslas database over hastighet ikke er 100% nøyaktig.
På motorvei justerer ikke bilen farten etter fartsgrensene, så akkurat det er i så fall ikke grunnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Legger den seg ikke maks 10 over på motorvei også? Unntatt autobahn med fri fart, der går det vel inntil 150, mener jeg å huske. Har ikke kjørt på motorvei siden i august, så mulig jeg husker feil.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

geear

Sitat fra: DeepFu på lørdag 06. juni 2020, klokken 15:05
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:41
Sitat fra: DeepFu på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:38
Har hørt rykter om at Teslas database over hastighet ikke er 100% nøyaktig.
På motorvei justerer ikke bilen farten etter fartsgrensene, så akkurat det er i så fall ikke grunnen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Legger den seg ikke maks 10 over på motorvei også? Unntatt autobahn med fri fart, der går det vel inntil 150, mener jeg å huske. Har ikke kjørt på motorvei siden i august, så mulig jeg husker feil.
Har du den satt til +10 og aktiverer AP med dobbeltrekk uten å ha cruise aktivert først så får du fartsgrense +10 ja, men du kan øke til 150. Eller sette den direkte på høyere fart med spak opp/ned. Ingen forskjell om det er autobahn eller motortrafikkvei med 90-grense i Norge.

magnetic

https://www.manualslib.com/manual/1339330/Tesla-Model-3.html?page=76#manual
Automatic Emergency Braking is always
enabled when you start Model 3. To disable it
for your current drive, touch Controls >
Autopilot > Automatic Emergency Braking >
OFF.

man kan regulere i menyen om funksjonen skal være av eller reagere sent eller tidlig, tror jeg det var. for å unngå hindringer

Elbil-66

#23
Sitat fra: mikaelf på torsdag 04. juni 2020, klokken 19:35
Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.

At radaren registrerte lastebilen er nok ganske sikkert. Men så lenge hindringen er rolig blir den ignorert av bilen. Hvis den skulle ta hensyn av alle hindringer som er foran bilen ville den bli håpløs og kjøre.
Tenk deg at bilen kommer til en skarp sving og er trær, biler eller skilt som står på utsiden
av veibanen. Bilen ville da bråbremse. Slik er det med alle biler med radar. Men at bilens kamera ikke kan register at en lastebil ligger i veibanen forteller sitt. Det er nok lenge til vi vil oppleve at bilen blir fullstendig selvkjørende.

geear

Nettopp, og igjen, med Lidar hadde bilen tegnet seg opp en 3D-modell av veien foran, og sammen med kamera ville det vært mulig å skjønne at her er det fishy business. Men for all del, det er ingen enkel vei med lidar heller, men den har helt andre forutsetninger enn kamera og radar for å detektere slikt. Her er det ja takk, alt sammen...

mikaelf

Sitat fra: Elbil-66 på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:55
Sitat fra: mikaelf på torsdag 04. juni 2020, klokken 19:35
Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.

At radaren registrerte lastebilen er nok ganske sikkert. Men så lenge hindringen er rolig blir den ignorert av bilen. Hvis den skulle ta hensyn av alle hindringer som er foran bilen ville den bli håpløs og kjøre.
Tenk deg at bilen kommer til en skarp sving og er trær, biler eller skilt som står på utsiden
av veibanen. Bilen ville da bråbremse. Slik er det med alle biler med radar. Men at bilens kamera ikke kan register at en lastebil ligger i veibanen forteller sitt. Det er nok lenge til vi vil oppleve at bilen blir fullstendig selvkjørende.

Helt enig med deg om at det er lenge til vi får en virkelig selvkjørende kunskap i våre biler, og jeg er også skeptisk til at det blir en gang mulig for Tesla å oppnå dette med nåværende hardware.

Det som gjelder begrensningen med radaren, jeg tenker at et avansert sikkerhetssytem som Tesla biler har bør kunne korrelere overfor informasjon fra de ulike sensorerne. Systemet har både radar informasjon og bilder fra kameraer pluss sonar data i sanntid (ikke minst sytemet vet svingradiusen til forhjulene). Med samlet data fra disse sensorene, systemet burde forstå om en hindring er på veien rett foran bilen eller det er en stort reklameskilt som ligger ved siden av veien. Dette er min hypotese og forventning basert på flere 10 års datafaglig arbeidserfaring (som ingen mote betyr at jeg er ekspert på bilsikkerhetssystem utvikling :) ).

Uansett, som en ellers kjempefornøyd eier av en M3, kan jeg desverre ikke stole på bilens sikkerhetssytemet slik Tesla fremstiller i dag og de uavhengige testene også får mindre troverdighet fra min del etter slike alvorlige episoder.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

RuneW

Sitat fra: mikaelf på søndag 07. juni 2020, klokken 16:14
Det som gjelder begrensningen med radaren, jeg tenker at et avansert sikkerhetssytem som Tesla biler har bør kunne korrelere overfor informasjon fra de ulike sensorerne.

Det høres veldig rart ut om dette ikke allerede blir gjort.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Elbil-66

Sitat fra: RuneW på søndag 07. juni 2020, klokken 17:00
Sitat fra: mikaelf på søndag 07. juni 2020, klokken 16:14
Det som gjelder begrensningen med radaren, jeg tenker at et avansert sikkerhetssytem som Tesla biler har bør kunne korrelere overfor informasjon fra de ulike sensorerne.

Det høres veldig rart ut om dette ikke allerede blir gjort.

Jeg tror nok også at Tesla bruker data i fra de forskjellige sensorene for og tegne et bilde hva som forgår foran bilen. Den stopper eks.  for stillestående kø m.m.  Noe den ikke gjorde den forrige bilen jeg hadde. Men jeg tror at kameraet på en eller annen måte må gjenkjenne gjenstanden som er stasjonær for at bilen skal kunne aktiv forta seg noe. Uten at jeg er noe ekspert på dette  :). Men når en ser på alle de ulykkene Tesla har vært utsatt forbindelse med stasjonære objekt, så viser dette at det ikke så enkelt og få til i praksis.

Da er det bra at media tar tak i dette, slik det som bruker autopilot blir klar over dens begrensninger og ikke sover bak rattet.

emmern

Det er jo ganske merkelig at flere år etter FSD skulle vært lansert at de ikke greier å se at noe blokkerer den ellers kontinuerlige linjen som er veien.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

RuneW

Sitat fra: emmern på søndag 07. juni 2020, klokken 18:40
Det er jo ganske merkelig at flere år etter FSD skulle vært lansert at de ikke greier å se at noe blokkerer den ellers kontinuerlige linjen som er veien.

Ja, skulle gjerne ha vært flue på veggen når gutta analyserte denne casen. Hadde sikkert ikke skjønt en dritt dog...  :laugh:

Men tror det hele koker ned til den kinkige balansegangen mellom phantom breaking og tilfeller som denne kollisjonen. Det er et sett med situasjoner som systemet ikke gjenkjenner og da blir det denne ekle balansegangen. Det er jo ikke bra at bilen hugger inn bremsene uten grunn heller...

Etterhvert som systemet modnes, vil dette settet med situasjoner bli stadig mindre. Men, ja, jeg er også litt skuffet over at det ikke har gått fortere.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA