Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stillestående hindringer

Startet av Leaf_2014, torsdag 04. juni 2020, klokken 16:59

« forrige - neste »

Leaf_2014

Ganske rystende at verdens mest avanserte selvkjøring ikke klarer å kjenne igjen lastebiler i veien: https://www.dagbladet.no/?playVideo=FWa6TBHq

Kjører jo nesten ned en person først også.
Leaf 2014

Jejl

Er det bekreftet fra sikker kilde at de kjørte på AP?
Har jo vært noen tilfeller der fører påstår at han kjørte på AP, men som senere har blitt tilbakevist.

OhmPaPa

Autopiloten var ikke i bruk i denne hendelsen.

Kjenner man til hvordan autopiloten fungerer ser man det på måten det kjøres og bremses på.


Leaf_2014

#3
Kilde til at AP ikke er på? Bilen ligger dønn i senter, noe som ikke er tilfelle dersom man tekster eller sover.

Som sjåfør må man ha vært bevisstløs for å respondere så dårlig, så jeg antok AP. Skal ikke bilen uansett nødbremse? Iflg forumet på teslamotorsclub er det null brems før sammenstøtet, og airbag har heller ikke deployet.

Edit2: iflg insideevs er AP på, mulig de heller ikke har peil: https://insideevs.com/news/426312/video-tesla-crash-stopped-truck/

Jeg har ikke erfaring med AP, riktig det.
Leaf 2014

Øyvind.h

Litt rart å sette likhetstegn mellom "kjenner ikke igjen lastebiler" og det som lå i veien der....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mikaelf

Jeg er virkelig bekymret over bilens evne til å detektere en så massiv hindring på veien , uansett AP på eller ikke. Det er ikke bare kameraer , men også radarer som skulle detektere hindringer og for min egen sikkerhet jeg håper Tesla kan komme med en troverdig forklaring ellers oppdatering for å unngå slike katastrofale hendelser. Jeg er klar over sjåførens ansvar, men samtidig mener at sikkerhetsteknologien i en moderne bil bør være pålitelig for å stole på i en fremtidige selvkjøringsevne.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

emmern

Selv om AP er av så er collision avoidance på. det viser at denne har feilet, og det ville gått likedan selv om AP var på.
Man kan komme med pekefingeren og si at føreren må være oppmerksom og alt det der, men come on guys. Dette burde IKKE skje!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

OhmPaPa

Regner med du er klar over at overskrifter på nettet som inneholder ordene Tesla, autopilot og krasj gir mye større reklameinntekter enn de som ikke gjør det?

Sitat fra: Leaf_2014 på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:28
Kilde til at AP ikke er på? Bilen ligger dønn i senter, noe som ikke er tilfelle dersom man tekster eller sover.

Bilen ligger IKKE dønn i senter. Den ligger godt inn i mot den stiplede linjen mot midtre kjørefelt i starten av videoen.

Sitat fra: Leaf_2014 på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:28
Som sjåfør må man ha vært bevisstløs for å respondere så dårlig, så jeg antok AP.

Det hender at sjåfører får panikk. Og da oppfører man seg ikke logisk.

Sitat fra: Leaf_2014 på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:28
Skal ikke bilen uansett nødbremse? Iflg forumet på teslamotorsclub er det null brems før sammenstøtet, og airbag har heller ikke deployet.

Nødbremsefunksjonen garanterer ikke at man ikke krasjer. Men vil ofte i allefall redusere farten og dermed skadene. Det kan også være at føreren trykker på gasspedalen samtidig.

Utifra røykskyen ser det ut til at det bremses i to omganger. Evt. kontinuerlig. En sjåfør med panikk kan godt tenkes å tråkke flere ganger på bremsene og ikke bremse optimalt.

Airbag kjenner jeg ikke til. Men generelt så løses ikke alltid airbags ut hvis man krasjer i lav nok hastighet.

Svein_H

@OhmPaPa: Jeg kan ikke se noen vingling i starten av videoen, bilen ligger ganske dønn parallelt med den stiplede linja hele veien fram til det smeller. Og støvskyene har ingenting med bremsing å gjøre, men skyldes at det ligger sand/grus el.l.i veibanen, mest sannsynlig fra da lastebilen veltet. Disse flekkene vises tydelig gjennom hele videoen. Jeg lurer også på hvor høy hastighet man må ha i en Tesla før airbagene løses ut, hvis dette ikke var nok.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Øyvind.h

Sitat fra: Svein_H på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:32
Jeg lurer også på hvor høy hastighet man må ha i en Tesla før airbagene løses ut, hvis dette ikke var nok.
Model 3 er vel noe av det sikreste du kan kjøre i sin klasse, så det ville ikke bekymret meg en tøddel for.
Gjør det meget bra i krasjtester.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Hvor har du fått det fra at airbagen ikke utløste seg? Er jo et under at sjåføren går fra det uten skader.

Hva AP angår så er det mange muligheter, den kan godt va vært aktivert. Kjører man på AP, men holder foten borti gassen for å override avstand eller satt hastighet, så overrider man også automatisk bremsing på AP, noe som også nok kan gjelde kollisjonsbrems. Det kommer opp varsel på skjermen når man gjør det. Et annet aspekt er at dette er en hvit glatt flate som står på skrå. Spørs hvordan radar reflekteres? Og kamera VET vi at er sårbart, dette hadde Lidar tatt, og igjen enda en grunn til at jeg aldri tror man vil få selvkjøring med dagens sensorpakke. Uansett, til syvende og sist så er dette KUN sjåføren sin feil.

Det er heller ikke noe nytt at kollisjonssystemene har problemer med stillestående objekter. En Model S i Sveits kolliderte på omtrent samme måte for et par år siden, med fatalt utfall. Og her er et velkjent eksempel fra Volvo (det ligger også noen videoer der de kolliderer i stillestående trailer):

https://m.youtube.com/watch?v=IBCr-XBWZaQ

Kim-

for meg ser det ut som at lane assistant hjeper sjåføren litt før den når broen, syns den skjærer litt ut mot feltet ved siden av. Bilen gjør 2 kraftige oppbremsinger. Har ikke lest hvordan tesla sin anti krasj system virker i detalj, men vet hvertfall i mitisubishien jeg hadde før var meningen med antikrasj ikke å stoppe bilen, men å redusere farten ved en kollisjon.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Jejl

For meg så ser det ut som at oppbremsingen starter cirka  fra der det ikke er mulig å svinge unna lastebilen lengre.
Det hadde blitt mange bråbremser i trafikken dersom sikkerhetssystemene ikke skulle ta hensyn til at det er mulig å svinge unna hindere i veien.

Leaf_2014

Det ligger ganske mange vurderinger av forløpet på https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-3-crashes-into-overturned-truck-on-highway.194941/page-1 samt i diskusjonstråden i insideevs, blandt annet viser kamera fra andre vinkler at den ikke bremser når det ses "røyk", men at dette nok er noe i veibanen fra velten. Det er det også bilder av intakt ratt, dvs airbag ikke utløst. Var nok en ganske myk treff, tross alt.
Leaf 2014

RuneW

Sitat fra: Leaf_2014 på torsdag 04. juni 2020, klokken 18:28
Kilde til at AP ikke er på?

Det er vel helst den som kommer med en opprinnelig påstand (dvs deg) er den bør komme med kilder?

Før man vet noe sikkert om dette blir det litt Russels Teapot-aktig over spørsmålet ditt  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA