Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på alle bensinstasjoner i Tyskland

Startet av OhmPaPa, torsdag 04. juni 2020, klokken 15:57

« forrige - neste »

OhmPaPa

I Tyskland pålegges alle bensinstasjoner å tilby ladeplasser for elbiler:

Edit: Norsk artikkel: Samtidig dobles den direkte støtten til kjøp av nullutslippsbiler, og er nå samlet 9000 euro (ca 95.500 kr) for biler som koster under 40.000 euro. Dette vil effektivt redusere prisene på biler som Hyundai Ioniq, Kia E-Niro, Peugeot e-208, Renault Zoe og Tesla Model 3.

På toppen kommer et krav til de som selger drivstoff. Bensinstasjoner skal pålegges å tilby elbillading. Det skal også bygges ut ladetilbud ved offentlige bygg. Dette skal gjøre at terskelen for å kjøre elbil reduseres.

Opprinnelig innlegg:

https://www.tu.no/artikler/tyskland-innforer-naer-100-000-kroner-i-elbilstotte-og-krav-om-at-bensinstasjoner-skal-tilby-ladestasjoner/493499

FRANKFURT (Reuters) - Germany said it will oblige all petrol stations to offer electric car charging as part of a sweeping 130 billion euro ($146.26 billion) economic recovery plan, boosting electric vehicle demand which has been hampered by consumer concerns over refuelling.


https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-autos/germany-forces-all-petrol-stations-to-provide-electric-car-charging-idUSKBN23B1WU


Vesel

Er litt diffust, men jeg antar at det også gjelder for alle eksisterende bensinstasjoner, ikke bare nye som bygges. Står ikke noe om når fristen for å få opp disse laderne er da. Kanskje det ikke er bestemt ennå, bare et lovforslag i en sped begynnelse. Uansett så er det ambisiøst! Vi har jo mange ganger tidligere diskutert hvorfor bensinstasjoner her ikke gjør det, blant annet her. De skulle jo hatt alle forutsetninger for at det skulle bli bra.

Lurer også på om det er hurtigladere/lynladere som kreves, eller holder semi-hurtig og schuko mål?

SitatTo achieve a mass market for electric cars, at least 70,000 charging stations and 7,000 fast charging stations are required, according to BDEW.
Antar at dette betyr at disse tallene kun er anslag for behov, ikke noen fastlagte numre som beninstasjonene eller andre i fellesskap må installere.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Counterpointer

Det er jo nå mange år siden Putin hadde et liknende forslag/påbud i Russland. Har ikke hørt noe mer om det.

Ellers er jo Cirkle K helt rå her i Norge og både BP og Shell offensive i England. Så lurer på om ikke egennytte er bedre motivasjon enn påbud.

Lars C. Krogenæs

I Spania har de også kommet med tilsvarende meldinger
https://www.petrolplaza.com/news/24800
Der skal bensinstasjoner som selger mer enn 5 millioner liter fosilt drivstoff pålegges å sette opp ladere. Det betyr i praksis at 90% av stasjonene "slipper".

Jeg kan ikke skjønne at det ikke blir tilsvarende unntak i Tyskland også. Det er mange stasjoner som sliter med økonomien allerede i dag, og vil i hvertfall ikke klare å finansiere eller selge nok strøm til å forsvare dette. Det blir mao interessant å se hva kravet innebærer. Kanskje holder det med en enslig mode3 ladestasjon?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

DagfinnN

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 04. juni 2020, klokken 22:29
Ellers er jo Cirkle K helt rå her i Norge og både BP og Shell offensive i England. Så lurer på om ikke egennytte er bedre motivasjon enn påbud.
Cirkle K har forstått dette ja. Bensinfylling kan vare så lite som 5 min. Ladestopp er sjelden under 15 minutter, ofte ca 30. 1 - 4 personer som er på spisested/butikk en liten halvtime. Jo, slikt blir det penger av - ikke minst når fyllinga som regel koster under 2 hundrelapper i motsetning til mellom 500 - 1000 kr. Pengene til å handle for sitter løsere da. Synes spisestedene på Cirkle K er blitt veldig fine og har blitt mitt førstevalg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Enig. Når ladingen koster diddeli squat sitter pengene løsere inne på stasjonen ja.

Lars - hvor lang er en gjennomsnittlig ladesesjon? For vår del tipper jeg ladebehovet varierer fra 2-3 minutter til 30-40. Hvor det lengre ladebehovet alltid sammenfaller med pausebehov. Å traktere to voksne og to barn innom toalett og en is/bolle/baguett tar fort en halvtime. Jeg trenger ikke en flott treretters langsmed veien som tar en time +. Det matcher hverken pausebehov, ladebehov eller ønsker fra noen av passasjerene.
Ordinær bensinstasjon med sitteplasser og brukbart utvalg av mat holder i massevis. Gjerne med et lite lekeområde for barna, slik jeg vet Circle K Øyer har (aldri brukt da det ikke er et typisk "lengre pause" sted for oss).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Vesel på fredag 05. juni 2020, klokken 11:38
Totalprisen for en kjøretur blir riktig nok mer nyansert ved at de fleste kjører hjemmefra med billig strøm på tanken og at man sparer bompenger m.m, men la oss bare ikke tro at energi/kostnad-forholdet, og derav km-kostnaden, er lavere for elektrisitet enn for drivstoff ved lyn- og hurtiglading.
Og det tror jeg heller ikke. Når jeg lader på hurtiglader kan det godt være at de milene jeg fyller der og da er minst like dyre som når jeg kjørte dieselbil. Men jeg starter turen med veldig billig drivstoff, og når jeg kommer frem til destinasjonen fyller jeg på med billig drivstoff. At jeg legger igjen noen "dyre" tikroninger eller kanskje en hundrelapp eller to på hurtiglading under veis er diddeli squat. Der jeg tidligere fylte på bensinstasjoner for 15-20.000,- i året legge jeg nå knapt igjen en tusenlapp.
Første gang jeg ladet EQC`en for å teste kostet det meg 25,-. Andre gang ville jeg toppe opp for ekstra margin pga tilhenger og tung last. Da kostet det meg 37,-. Til sommeren skal jeg muligens på en lengre tur og vil ha behov for å lade for kanskje 150,-.
Om dette er prisnivået ladeaktørene må legge seg på for å kunne leve av det og bygge ut videre er jeg veldig komfortabel med det. Og når jeg bruker noen tiere eller knapt tresifret beløp på "pumpa" sitter penger til baguett, brus og is løsere i butikken :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vesel

#7
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 08:42
Enig. Når ladingen koster diddeli squat sitter pengene løsere inne på stasjonen ja.
5 kr/kWh er knapt diddeli squat. Fordi la oss regne litt på kostnadene. Jeg tar utgangspunkt i min egen Model 3 LR, som jeg tror har et ganske gjennomsnittlig forbruk blant elbiler. Resultatet vil være overførbart omtrentlig til andre elbiler siden drivstofforbruk endres omtrent likt som elforbruk ved endring av størrelse og karosseritype.

Rated forbruk på den er 151 Wh/km. Stemmer rimelig godt ved motorveikjøring på sommeren, er min erfaring. La oss si at tap under lading og forbruk blir totalt 10%, nokså lavt. Da må man reelt betale for 0,151/(1-0,1)≈0,168 kWh per km.

Nå la oss si at en tilsvarende stor dieselbil til Model 3 bruker 0,5 l/mil. Ved en literpris på 13 kr gir det oss en drivstoffkostnad på (0,5*13)/10=0,65 kr per km. Med lynlading hos CK (0,151/0,9)*4,99≈0,84 kr per km. Det gjør energikostnaden per km (((0,151/0,9)*4,99)-0,65)))/0,65≈29% høyere enn for dieselbilen.

Totalprisen for en kjøretur blir riktig nok mer nyansert ved at de fleste kjører hjemmefra med billig strøm på tanken og at man sparer bompenger m.m, men la oss bare ikke tro at energi/kostnad-forholdet, og derav km-kostnaden, er lavere for elektrisitet enn for drivstoff ved lyn- og hurtiglading.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 11:47
Sitat fra: Vesel på fredag 05. juni 2020, klokken 11:38
Totalprisen for en kjøretur blir riktig nok mer nyansert ved at de fleste kjører hjemmefra med billig strøm på tanken og at man sparer bompenger m.m, men la oss bare ikke tro at energi/kostnad-forholdet, og derav km-kostnaden, er lavere for elektrisitet enn for drivstoff ved lyn- og hurtiglading.
Og det tror jeg heller ikke. Når jeg lader på hurtiglader kan det godt være at de milene jeg fyller der og da er minst like dyre som når jeg kjørte dieselbil. Men jeg starter turen med veldig billig drivstoff, og når jeg kommer frem til destinasjonen fyller jeg på med billig drivstoff.

Det er jo akkurat det jeg sier i det avsnittet, vi er ikke uenige. Det med at en lader når en kommer frem kan du ikke ta med i beregningen da, for det blir for neste tur igjen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

#9
Sjekket ABRP og må korrigere innlegget over. Turen er 5 timer/434km og jeg må lade ca 28-30kWh. Hos Ionity betaler jeg ca 2,90 om ikke jeg husker feil. Det skulle bli 87 kroner. Bommet grovt der gitt.
Kjører jeg korteste vei må jeg lade ca 10kWh på Kongsvinger. Koster kanskje en femtilapp. Men synes komforten er bedre på den litt lengre veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Amatøren

Selv om vi nå beveger oss enda lenger bort fra trådens tema, så kommer jeg med min tankegang:

Selv om elbil kan bli dyrere på langturer så vil det ikke forsvare seg for meg å enten bytte til et 'dieseldyr' (eller annen fossilbil) igjen eller anskaffe en til å ha ved siden av elbil for langturer (ekstra forsikring og vedlikehold) , da jeg lader 90-95 % hjemme (med billigere strøm enn på hurtig-/lynladere) da mesteparten av kjøringen er til og fra arbeid og i nærområdet.

Det er totalen gjennom et helt år som blir regnestykket for meg.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vesel

#12
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 11:56
Sjekket ABRP og må korrigere innlegget over. Turen er 5 timer/434km og jeg må lade ca 28-30kWh. Hos Ionity betaler jeg ca 2,90 om ikke jeg husker feil. Det skulle bli 87 kroner. Bommet grovt der gitt.
Kjører jeg korteste vei må jeg lade ca 10kWh på Kongsvinger. Koster kanskje en femtilapp. Men synes komforten er bedre på den litt lengre veien.
Vi kan også regne på hva kWh-kostnaden ved lading må være for at den skal bli lik drivstoffkostnaden ved diesel i tilfellet mitt. En kan anta at den vil være omtrent lik for alle elbiler, siden jeg tror drivstofforbruk endres omtrent likt som elforbruk ved endring av størrelse og karosseritype. Det som kan ha påvirkning er regenering, men den er det mindre av ved langkjøring enn bykjøring. Dessuten spiller varmeapparatet inn på vinteren.

(0,151/0,9)k=0,65
k=(0,65*0,9)/0,151
k≈3,87

Ladinga må koste 3,87 kr/kWh.

Dessuten kan vi regne på hvor langt en må kjøre for at det skal bli billigere en tur med elbil enn med en dieselbil, men regner da for enkelthets skyld uten jokeren bompenger. Tar utgangspunktet i bilen min igjen, som jeg typisk kan kjøre 400 km med før jeg bør lade, og at kWh-kostnaden hjemme er 62 øre.

(0.151/0.9)*(d-400)*4.99+(0.151/0.9)*400*0.62=0.65d
d≈1567 km

Da snakker vi distansen Lindesnes til Bodø eller Hirsthals til Østerrike-grensen før det lønner seg med dieselbilen. Sjeldne turer med andre ord, selv for oss med langrekkevidde-elbiler og tilgang til billig supercharging. En kan selv legge inn egne tall på WolframAlpha. Bytt 0.151/0.9 med bilens strømforbruk i kWh/km, 400 med distansen til første lader, 4.99 med kWh-prisen på hurtigladeren og 0.62 med kWh-prisen hjemme.


Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Samco

Får håpe vi får ladere på de fleste bensin stasjoner i Norge. Blitt litt enklere for de fleste.

GOLF-raider

#14
I England er det planer om kabelfri lading:
«Wireless Electric Car Chargers To Be Installed On Britain's Streets Later This Year»
https://youtu.be/6PBwklsAt-4

Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Inductive_charging#Transportation
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA