Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S 75D 2017 uten adaptiv cruise control??

Startet av zetson, torsdag 04. juni 2020, klokken 13:28

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: emmern på torsdag 04. juni 2020, klokken 19:39
Sitat fra: gr på torsdag 04. juni 2020, klokken 17:34
Hvis man er opptatt av dashcam viewer eller spill og drit, så kjøp en med MCU2, men for de aller fleste betyr det ingenting med MCU1 eller 2 i dag.

MCU2 har ulemper også, som at ved feil eller reboot under kjøring så havner man helt i blinde for instrumentpanelet konker også ut, mens med MCU1 så er det helt uproblematisk å kjøre uten.

Brukergrensesnitt som går som sirup, en tidsinnstilt bombe (eMMC) og entertainment features etc som ikke er der. Tror MCU2 er å foretrekke jeg.
MCU1 går IKKE som sirup lenger, den gjorde det, og entertainment featurene er bullcrap for de fleste, så det er noe man må vurdere opp mot egen interesse. At det omtrent frarådes MCU1-biler er helt fjernt, den er langt over hva man får i andre biler. Jeg hadde vurdert en oppgradering til MCU2 for 5000,- slik ståa er i dag, men er ikke sikker på om jeg hadde gjort det engang.

Hvis du aldri har rebootet har du hatt bra flaks. Jeg har ikke kjørt mye MCU2, og har måttet gjøre det. Forskjellen er at da blir man sittende og vente på driten, mens med MCU1 starter jeg bare å kjøre, og booter underveis.

mthoring

#16
Helt kurrant med MCU1 hvis man ikke bryr seg om underholdning. Det eneste som jeg merker er at det tar veldig lang tid før kartet lastes inn hvis jeg panorerer kartet mens jeg kjører, det er irriterende.
Lurer på om bruk av dashcam forverrer opplevelsen på MCU1 en god del, da streaming av video til USB opptar en stor del av tilgjengelig CPU, men samtidig er jo det noe man egentlig ønsker å ha på hele tiden.

On-Topic: i 2017 var det fullt mulig å bestille Tesla uten Autopilot ja, da får man "gammeldags" cruisecontrol, samt de funksjonene Tesla bedømmer som sikkerhetskritiske. Å oppgradere til AP med (traffic-aware) adaptiv cruisecontrol og autosteer (lane assist) koster 25k. Hvis man ønsker alt Tesla har å by på må man fleske til med 50k oppå det igjen (25k hvis bilen allerede har EAP), da får man også ettermontert ny Autopilot-hardware (hw3) inkludert. Hvis bilen er produsert 20/8/17 eller tidligere så har den AP 2.0 og mangler innebygd dashcam, da vil fsd/hw3-oppgraderingen også gjøre at man får dashcam.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emmern

Sitat fra: gr på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:19

MCU1 går IKKE som sirup lenger, den gjorde det, og entertainment featurene er bullcrap for de fleste, så det er noe man må vurdere opp mot egen interesse. At det omtrent frarådes MCU1-biler er helt fjernt, den er langt over hva man får i andre biler. Jeg hadde vurdert en oppgradering til MCU2 for 5000,- slik ståa er i dag, men er ikke sikker på om jeg hadde gjort det engang.

Hvis du aldri har rebootet har du hatt bra flaks. Jeg har ikke kjørt mye MCU2, og har måttet gjøre det. Forskjellen er at da blir man sittende og vente på driten, mens med MCU1 starter jeg bare å kjøre, og booter underveis.

Blir litt anektdotisk. Jeg vet om flere som synes den går som sirup ennå . Men du er kanskje heldig. Det tryggeste er å ha en bil med MCU2 så du slipper at eMMCen dør om 1-2 år også. huuuuuuuge gamble!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

mthoring

#18
Sitat fra: emmern på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:55
Blir litt anektdotisk. Jeg vet om flere som synes den går som sirup ennå . Men du er kanskje heldig. Det tryggeste er å ha en bil med MCU2 så du slipper at eMMCen dør om 1-2 år også. huuuuuuuge gamble!

Jada, det kan sikkert skje, selv om Tesla riktignok har roet kraftig ned på slitasjen av emmc det siste året. Hvis det skjer om 1-2 år på en 2017 så er det reklamasjon. Når bilen er over 5 år så har man mulighet til å bytte emmc for 4k-12k, avhengig av graden av egeninnsats. Ellers vil det nok også bli mulig å oppgradere til MCU2 i Norge for rundt 30k. Koker ned til budsjett og prisforskjell opp til >~03/2018 m/MCU2 da.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emmern

Sitat fra: mthoring på torsdag 04. juni 2020, klokken 22:08
Jada, det kan sikkert skje, selv om Tesla riktignok har roet kraftig ned på slitasjen av emmc det siste året. Hvis det skjer om 1-2 år på en 2017 så er det reklamasjon. Når bilen er over 5 år så har man mulighet til å bytte emmc for 4k-12k, avhengig av graden av egeninnsats. Ellers vil det nok også bli mulig å oppgradere til MCU2 i Norge for rundt 30k. Koker ned til budsjett og prisforskjell opp til >~03/2018 m/MCU2 da.

Joa, kjøper må bare være obs på farene og manglene i forhold til MCU2. :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mthoring

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 18:05
Akkurat som for ulempene mcu2 har ift mcu1.

Fin copy-paste av tekst moderskipet har utformet, kommer nok ikke langt med den etter norsk forbrukerkjøpslov. Fikk ikke med den ansvarsfraskrivelsen på min kvittering.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Lurer på hva de tar for å bytte selve displayet om det er mulig?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 18:05
Akkurat som for ulempene mcu2 har ift mcu1.
Men dette er like stort problem på både MCU1 og MCU2?

Ellemelle

Sitat fra: mthoring på fredag 05. juni 2020, klokken 18:20
Fin copy-paste av tekst moderskipet har utformet, kommer nok ikke langt med den etter norsk forbrukerkjøpslov. Fikk ikke med den ansvarsfraskrivelsen på min kvittering.
Dette er vel ganske åpenbart for å sno seg unna regelen om at de har maksimalt to forsøk på å rette samme feil i henhold til forbrukerkjøpslovens paragraf 30.
De vet at feilen vil oppstå igjen, så derfor sier de allerede nå at dette ikke er en feil.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Jau, derfor jeg ikke skjønte helt at det var ulempe for MCU2, det er samme problem på MCU1. Har iallfall fått det fikset på vår.

Øyvind.h

#28
Sitat fra: gr på fredag 05. juni 2020, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 18:05
Akkurat som for ulempene mcu2 har ift mcu1.
Men dette er like stort problem på både MCU1 og MCU2?
Aldri hørt om det på mcu1, men "alle" med mcu2 har det. Kanskje det finnes enkelte tilfeller på mcu1 også som jeg ikke har fått med meg? Etter 3 mcu1 biler siste 7 år har jeg sluppet unna i hvert fall. Mens alle mcu2 biler jeg har vært borti har det. Så jeg trodde det var isolert til mcu2.
Virker i hvert fall som et utpreget mcu2 problem, med enkelte unntak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 06. juni 2020, klokken 00:14
Sitat fra: gr på fredag 05. juni 2020, klokken 20:01
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juni 2020, klokken 18:05
Akkurat som for ulempene mcu2 har ift mcu1.
Men dette er like stort problem på både MCU1 og MCU2?
Aldri hørt om det på mcu1, men "alle" med mcu2 har det. Kanskje det finnes enkelte tilfeller på mcu1 også som jeg ikke har fått med meg? Etter 3 mcu1 biler siste 7 år har jeg sluppet unna i hvert fall. Mens alle mcu2 biler jeg har vært borti har det. Så jeg trodde det var isolert til mcu2.
Virker i hvert fall som et utpreget mcu2 problem, med enkelte unntak.

Jeg trodde det var motsatt. Vår X75D med MCU1 har gule kanter rundt hele. Har ikke sett noe på IC da, men den har jo svart bakgrunn så det er vanskeligere å se.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA