Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Bruk" av batterireserven (buffer)

Startet av ThomasEL, torsdag 04. juni 2020, klokken 10:00

« forrige - neste »

ThomasEL

Vedlagt bilde hentet fra Audis nettsider.

Her står det at bufferen, altså forskjellen mellom bruttokapasitet og nettokapasitet er der med tanke på:

- selvutladning
- nødstart
- reserve balansering..??
- aldring

Siden det her nevnes aldring:
Betyr det at Audi har programmert BMS til å "dekke over" batteridegradering? Altså at noe av bufferen "låses opp" / gjøres tilgjengelig etter hvert som batteriet eldes/degraderes? Slik at tilgjengelig nettokapasitet holder seg stabil lenger?
(Helt til det punktet batteriet er såpass degradert at det ikke går lenger selvsagt. Tviler uansett på at hele bufferen vil gjøres tilgjengelig.)

Rent teknisk lar jo dette seg gjøre ved å:
- øke spenningen man tillater cellene ladet til
- senke "tail current", altså tidspunkt på når BMS vurderer at batteriet er fullt i forhold til hvor lav strømstyrken har blitt ved innstilt toppspenning.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Dette er det vel bare Audi som vet helt sikkert. Jeg har jo 83,6 kWh netto batteri, som jeg håper at øker spenningen eller senker tail current, som du så fint beskriver. Ellers er det jo litt bortkastet. Men jeg føler meg absolutt ikke sikker på det. Synes det er rart at de ikke øker tilgjengelig batteri på alle.

I det hele rattet mysterium dette med netto kapasitet. Nesten alle tester av elbiler baserer seg utelukkende på forbrukstallet i displayet. Det man burde gjort var i større grad å se hva man får inn i batteriet og delt på kjørt distanse. Som i gamle dager, med flytende drivstoff. Problemet er naturligvis at man alltid har et visst ladetap, samt at bilen kan dra ekstra strøm til kjøling/varme.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

mortdal

Jeg tror ikke det er noen sånne kompenserende tiltak, innebygd i hvert fall. De tenker sikkert på at man har en buffer for at batteriet ikke skal degraderes like mye. Kanskje det blir mulig å kjøpe fri litt buffer etter hvert, hvis Audi ser en forretningsmulighet i det :-).

Blir interessant hvor bevisste kjøpere kommer til å bli på dette med batteridegenerering. Først tenkte jeg at Audi gjorde en sykt innhogg i bruktverdien på 2019-bilen min da de økte rekkevidden litt på 2020-modellen. Men skulle jeg kjøpt en over 5 år gammel elbil, ville jeg faktisk valgt en bil med større buffer på batteriet, fremfor en med noen få km lengre rekkevidde som ny.

JegHaterKontoer

Sitat fra: mortdal på torsdag 11. juni 2020, klokken 08:59
Blir interessant hvor bevisste kjøpere kommer til å bli på dette med batteridegenerering. Først tenkte jeg at Audi gjorde en sykt innhogg i bruktverdien på 2019-bilen min da de økte rekkevidden litt på 2020-modellen. Men skulle jeg kjøpt en over 5 år gammel elbil, ville jeg faktisk valgt en bil med større buffer på batteriet, fremfor en med noen få km lengre rekkevidde som ny.

Det tenkte jeg også, men det har ingenting å si egentlig. Lademessig er det vel omtrent forskjellen på å lade til 89% og 90%, og kjøremessig så kjører du dit du skal uansett. Om du kommer frem med 5% eller 6% på batteriet avhengig av produksjonsuke så har du brukt akkurat like mye batteri og slitt like mye på battericellene.

Alt i alt så tror jeg det er et lite hakk negativt for oss med bil produsert før uke 48 fordi rekkevidden som kan averteres med og som vises i displayet vil være litt kortere.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA